Jump to content

Valg av et varmeapparat og tilkobling til en MD21A


Smellingen

Recommended Posts

Hei!

 

Det begynner å bli kaldt i været. Vurderer å montere varmeapparat drevet av kjølevannet på motoren. Har en Volvo Penta MD21A.

 

Spørsmål 1: Hvor kobler man seg til?

 

Spørsmål 2: Er det noen som kan anbefale et bra varmeapparat :sweat: ? Ser for meg en radiator med vifte á la bilvarmeapparat.

Fagfolk kan ha rett...

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Har aldri selv prøvd dette men fikk råd fra en misfornøyd bruker av slik vifte at en kunne vist aldri kjøpe stor nok da virkningen ikke var så voldsom.

Det var ikke av samme type som ovenfor.

 

Og har du ferskvannskjøling så må den vel kobles mellom motor og varmeveksler, og jeg ville hatt koblet på en ekstra pumpe for å øke vannstrømmen.

Redigert av rolf-eigil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du skriver "+defroster" i søkefeltet får du opp mange treff, da kan du jo forsøke å lese deg glup dersom du er av den intellektuelle typen. Dette er et av treffene du vil få: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=61084

 

Forøvrig har du en begrensning i effekten av hva som er varmetap fra motoren din. Her vil det avvike mye fra en stor til en liten motor. Det hjelper lite å kjøpe et 10kW varmeregister dersom man ikke putter 10 kW spillvarme inn.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mener at uttaket av kjølevann tas i nærheten av vannpumpa på de fleste motorer. Hvor det går inn igjenn er jeg ikke sikker på men tror ikke det er på "andre siden" av termostaten hvis den skal fungere som termostat. Det er helt sikkert definert av produsenten hvor det skal være.

 

Ville latt et versted montert ventilene til vannsløyfa på motoren, resten kan du kanskje gjøre selv.

Link to post
Share on other sites

Bare vær klar over som tidligere nevnt at varmeeffekten er langt unna det den er angitt til. Jeg har et par slike i mitt varmeanlegg, og med 85 graders vann tipper jeg effekten er på maks 1,5 kw. Har montert disse i mange båter, både store og små og har aldri opplevd effekten i nærheten av det de er angitt til, i beste fall har det kanskje levert halvparten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...