Jump to content

Hva er denne greia ved siden av drivakslingen ?


Enzo

Recommended Posts

Kan det være en fettpresse(greasepresse)? Med forbehold om at det er det bildet viser, må den vel fylles opp med fett/grease når den er tom.

 

Lagt til:

 

Det står nok i en manual hvor ofte denne må betjenes.

Edited by Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er den olje eller fettsmurt? Ser ut som det er en fjær inni som skaper et svakt overtrykk i hylsa.

 

Den så jo utrolig enkel og smart ut! Tipper at det ikke er annet vedlikehold enn å sørge for at det er fett/olje i pumpa.

 

Husk, det enkle er ofte det beste - Rema 1000!

Link to post
Share on other sites

Dette er så enkelt som en fettpresse. Trenger ikke noe annet vedlikhold på mange år, annet enn å se til at det er fett i den. Når det er slutt på gjengene på spindelen med T-håndtaket er den tom for fett. Etterfylles ved først å skru spindelen tilbake til den stopper, deretter løsner en toppen (endelokket) som spindelen er gjenget inn i. Da er det bare å fylle røret som står igjen med så mye fett som det er plass til, skru på plass toppen igjen og den er klar til bruk i lang tid igjen.

 

Dette er en presse som kan lage et enormt trykk, så vær varsom med hvor mye fett du trykker inn i hylsa. Vil tro at en 1/4 tørn max vil holde etter en tur på fjorden.

Edited by Dieselboy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vil tro at en 1/4 tørn max vil holde etter en tur på fjorden.

Ok så det er altså meningen at man skal ned og vri på den hver gang man har brukt motoren et par timer , uff det høres ut som litt i overkant mye jobb , finnes ikke disse i en slags automatisk versjon ?

Link to post
Share on other sites

Det selges slike lubrikatorer som smører automatisk, slik at man kun skifter patron når den er tom en gang i året eller så. Ellers så trenger du ikke å smøre etter hver bruk, det vil fylle opp hylsa med grease over tid og blokkere for vannkjølingen. Gi den en halv til en tørn ca annenhver måned, litt oftere hvis du går mye for motor. Såpass vedlikehold burde da være overkommelig for en båtmann... :giggle: Hvis du vil gjøre det enklere, kan du forlenge røret og plassere greasepressa i en cockpitbenk eller et annet lett tilgjengelig sted.

Edited by index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

uff det høres ut som litt i overkant mye jobb , finnes ikke disse i en slags automatisk versjon ?

 

Du kan jo flytte pressa til et annet sted som er lett å komme til.

automatisk versjon da må du delegere jobben til noen andre, smøre runde før avgang.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...