Jump to content

Impeller


rabben

Recommended Posts

Hei

Er det noen som kan svare meg på hvordan bytte impeller på en Evinrude 87 mod v4 90HK.

 

Jeg har kjøpt verkstedhåndboka, og der står det at man fjerner en splint for å kunne trekke ned gearstaget, kan for mitt bare liv ikke skjønne at dette er riktig ser nemlig ikke ut som om gearstaget løsner av den grunn.

 

Det finnes en liten splint som går direkte i gjennom staget og inn i en plastklave, men denne er jo håpløst å få ut

 

Er det riktig at undervannshuset skal sitte så godt fast, eller burde det løsne når man løsner boltene.

 

Ville bli kjempetakknemlig for gode råd, nå har jeg nemlig grubla og prøvd i hele høst. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Antagelig  så har vel ikke undervannshuset vært av på lenge så da er muligheten stor for at det henger litt i en masse irr.Og du må være helt sikker på at det er riktig splint du har funnet.Spør et verksted som reparerer Evindrude motorer.

Når alle bolter er løsnet burde du få undervannshuset av med et par knakk med hammeren og litt "jokking".

Link to post
Share on other sites

Hvis du er sikker på at alle bolter er løsnet bør det gi seg etter et par slag med en plastklubbe/trestokk.

 

En 87 pleier ikke å være så korrodert (hvis den har blitt vippet opp), isåfall pleier boltene å være det største problemet.

 

Gearstangen kan du finne ut av etterpå, det er ihvertfall ikke denne som holder igjen nå.

 

Er det slik å forstå at du ikke har fått beveget gearhuset noe som helst?

 

Jeg har opplevd at drivakslingen har sittet noe vanvittig fast oppe ved motorhodet, men selv da klarer man å løsne gearhuset litt.

Link to post
Share on other sites

når alle bolter er løsnet kommer undervannshuset ned ett par milimeter, ser ikke ut som om det begynner å henge i gearstaget enda, men......

Men jeg tør ikke ta i noe særlig for di jeg ikke har fått løsnet gearstaget.

Dette sitter med en pinne igjennom en plastklave under forgasserene (trangt som fy), ser for meg ut som det bare er å slå ut denne pinnen, men den sitter godt fast og det er jo bare plast rundt, kan heller ikke se noen feste/settskrue som holder denne pinnen på plass

(det er ikke denne fremgangsmåten som står i motorboka, den henviser til et klips men det løsner bare ett annet stag som alt er festet til)

 

kanskje verksted jobb  :nonod:, litt rart siden dem anbefaler å bytte hvert annet år

Jeg kjøpte båten i høst, og siden jeg ikke aner når denne ble byttet tenkte jeg å være føre var og bytte nå og ikke til sommeren, når jeg heller kunne kosa meg på sjøen

Link to post
Share on other sites

Ok. hvis du har fått løsnet gearhuset etpar millimeter høres det ut som om problemet ikke er her.

Gearstangen beveger seg jo ganske mye opp og ned når man girer, så hvis du setter gearet slik at stangen er i nedre posisjon bør du kunne trekke huset noen cm ut før det stopper.

Mulig at problemet er knyttet til det jeg nevnte med drivakslingen, det varierer mellom motortypene om de er utsatt for dette.

Jeg ville hørt med noen andre verksteder, de bør kunne svare.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Nå er jeg erklært idiot som mekaniker, men selv slike som meg må lære litt., så her et enkelt spørsmål til dere: jeg har hørt at impelleren på pumpa til septikktanken kanskje er noe galt med.. Hva er en impeller???? kan noen forklare meg med enkle ord hva en impeller er ??

 

Takk

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Impeller: En gummisak som roterer rundt i et "tett" kammer. Senter av impelleren/akslingen er montert i midten, men huset har en innebygget foring/kile som medfører at når vingene på impelleren treffer denne klemmes de sammen og vesken mellom "vingene" komprimeres og presses ut et hull som er ved denne innsnervingen. Samtidig er det et inntak som vil suge inn veske p.g.a. vakumet som oppstår. Impelleren ser ut som "stjerne" : en metalhylse som har vulkanisert et gummibelegg på med vinger/armer som stikker ut, disse armene har som regel en tykkere tupp en vingene. En impeller av normal kvalitet bør ikke kjøres tørr, da vesken smører gummien. Denne patenten benyttes på pahengere og innen bordsmotorer +++++

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

For å gi deg et veldig generelt svar så vil jeg si impelleren er den roterende delen i en sentrifugalpumpe.  Den brukes i et utall forskjellige applikasjoner og er ofte laget av gummi, men kan også være metall.

Som et sidespor kan også nevnes at i en sentrifugal gassturbin (jetmotor) blir også rotoren kalt impeller.  (Vet ikke om du ble noe klokere av dette  :yesnod: )

 

Kåre

Link to post
Share on other sites

:yesnod: Må nok arrestere deg litt her. En sentrifugal pumpe slynger ut vesken/luften mens en impeller suger og PRESSER ut vesken. Dette forde den har denne "kilen/innsnervingen" i huset. En sentrifugalpumpe har ikke dette. I en slik en slynges elementet ut p.g.a. sentrifugalkraften som er proposjonal med hastigheten og elementet den skal håndtere. En senrifugalpumpe kan virke like godt med luft (Sylindervifte) som med veske, mens en impeller pumpe kun virker med veske og kan gi en/et mye større trykk/veskemengde en en sentrifugal pumpe....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites


Pjolter: Nå er jeg erklært idiot som mekaniker, men selv slike som meg må lære litt........ Hva er en impeller???? kan noen forklare meg med enkle ord hva en impeller er ??

Her er en variant som kan være til en kjølevannspumpe ombord:

 

En liten titt på bak denne linken vil muligens føre til flere spørsmål, men her har du et utvalg vakre impellere i diverse farger og former: http://images.google.com/images?q=IMPELLER...-8&start=0&sa=N

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

bmo, pröv og ikke tenkt så snevert på impellere kun for båtbruk.  Jeg pröde å gi en generell forklaring og den er teknisk korrekt.  For å gå ett steg videre kan jeg tilföye at både kompressoren og turbinen i en turbo kalles impellere.  Jeg har dette som levebröd, så jeg har litt relevant erfaring...

 

Kåre

Link to post
Share on other sites

Dersom du ikke vet hva en impeller er , så er den sannsynligvis ikke byttet på din båt.

Dersom du har kjørt noe mere enn ca 300 timer så bør denne kontrolleres snarest. Ved sammenbrudd av denne så kjører du motoren og eksosslangen varm på kort tid.

Jeg har VP41 motor, etter 350 timer og 3 år hadde denne mange sprekker.

Link to post
Share on other sites

bmo, pröv og ikke tenkt så snevert på impellere kun for båtbruk.  Jeg pröde å gi en generell forklaring og den er teknisk korrekt.  For å gå ett steg videre kan jeg tilföye at både kompressoren og turbinen i en turbo kalles impellere.  Jeg har dette som levebröd, så jeg har litt relevant erfaring...

 

 

Det er nok sant som du skriver, men i en båt er impeller ensbetydende med vannpumpe/sjøvannspumpe til kjølesystemet.

 

Jeg vet også at benevnelsen benyttes i andre fagsammenheng.

 

Siden du har fagkunskaper om emnet TURBO mm. er du kansje rette mann å sende lekke/skadede turboer til for rep. til en riktig pris ???????????????

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Takk alle sammen for fine svar. Min konklusjon er følgenden ( rett meg hvis jeg tar feil)

En impeller er en gummidings som suger(pumper) vann inn/ ut..  Sikkert da på eksosavkjølingen ( den vet jeg virker som den skal) og da er det sikkert den som ikke virker i septikktanktømmermotoren..  høres ut som en drittjobb.....   :cheers:  men på slutten av sesongen i fjor spylte jeg litt forsiktig høytrykk inn i avløpet fra septiktanken, og da virket alt som det skulle .... en stund..   Ok  jeg tror jeg forstår at jeg nå må byttet impelleren i pumpa..

 

Takk igjen alle sammen

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites


kolberg2: Dersom du ikke vet hva en impeller er , så er den sannsynligvis ikke byttet på din båt.

Dersom du har kjørt noe mere enn ca 300 timer så bør denne kontrolleres snarest. Ved sammenbrudd av denne så kjører du motoren og eksosslangen varm på kort tid.

Jeg har VP41 motor, etter 350 timer og 3 år hadde denne mange sprekker.


 

 

Et lite spørsmål til deg Kolbeg2 eller noen andre som kan dette: Vises det på noen måte at impelleren ikke er som den skal??  pumper den feks. mindre vann? ser jeg det på vannet i eksosen? altså mengden??

 

Takknemlig for svar

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Dersom du ikke ser at det skvetter vann fra eksosutløpet bør du sjekke impelleren eller sjøvansfilteret og kansje skrogjennomføringen. Du burde da også få problemer med tempen. Vannet i eksosen vil normalt komme i rykk og napp, spesielt ved tomgangskjøring. Under marsjfart er det noe vanskeligere å sjekke, men det vil da gi en gjevnere strøm av vann. Prinsippet er på dette nivået det samme om du har salt/ferskvannskjøling.

 

 

Dette har et forbehold: dersom du ikke har vannkjølt eksos, men kjølvannet går ut i et eget utløp. Dette er mest vanlig dersom du har et eksos utløp som er isolert med ikke brennbare matrialer, eksosen går ut over dekk (skorstein eller annen plass (siste er noe uvanligt)). M.a.o. en tørr eksos.

 

Glemte en ting.

Noen motorlevrandører leverer eksoskjølin med en dyse som kun sprøyter inn en "tåke" av vann for å kjøle eksosen, dette for å minske friksjonen i eksosen og øke ytelsen på motoren (mye vann i eksosen kan dempe ytelsen p.g.a. mottrykket vannet gir i eksosystemet)Disse motorene har et eget kjøelvanns uttak for det øvrige kjølevannet.

 

 

bmo

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites


Pjolter: Hva er en impeller???? kan noen forklare meg med enkle ord hva en impeller er ??

Tilbake til det opprinnelige spørsmålet.

Jeg mener å ha hørt at en impeller er det motsatte av en propell. Altså at vannet (vesken) driver propellen.

 

En logg (fartsmåler) har ofte en propell som giver. Denne kalles impeller. :yesnod:

 

Men innmaten i vannpumpe kalles også impeller, så der faller teorien min. :nonod:

Er jeg inne på noe ?

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

OK folkens.. enda et spørsmål om impeller.. hvor sitter den??   og da tenker jeg på salvannsintaket for eksos.. Jeg har en Ford 2704 et og det går 2 slanger fra gjennomføringene og opp i en rund boks med vingemutter på toppen,, Har vel egentlig funnet ut (gjettet :yesnod:) at det er filteret.  Dere sier jo at det er enkelt å bytte, så da kan jeg jo like gjerne gjøre det for å være sikker. men som sagt hvor finner jeg den?? :nonod:

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Impelleren sitter inne i et hus, fra motoren til dette huset går det aksling. Under der er det et "sladrehull". Kommer det vann der, er simringen ut mot impelleren defekt. Kommer det olje ut av det, er simringen inn mot motoren defekt. Simring er en slags pakning rundt roterende akslinger. Sladrehullet må IKKE tettes igjen. Grei måte å sjekke om det er i orden.

 

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Til Pjolter.

 

Impellerpumpen på din mototr sitter som oftes fremme på motoren, under dieselpumpen, eller rett foran oljefilteret.

Den er her koblet til motorens "kraftutak som drives av registeret.

Vanlig sløyfe på denne motoren: Sjøvannsinntak, filter, impellerpumpe, mellomkjøler, oljekjøler motor, oljekjøler gir, varmeveksler og utigjen på eksosbendet.

Har du en trang motorinnstalasjon er det et lite h.. å komme til for å bytte denne.

 

Har her et bulde av motoren mens den står i garasjen etter å ha blitt satt sammen. Den hvite slangen du ser nederst går inn på impellerpumpen.

 

http://home.no.net/berbmo/img14.gif

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

En fin "Trouble shooting guide" for impellerpumper finnes her: http://www.jabsco.com/pdfs/141.pdf

 

Ellers så selger http://www.nor-mek.com/ Jabsco-kloninger til fornuftig pris.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...