Jump to content

Impeller


rabben

Recommended Posts

Føler for å blande meg inn med litt supplerende opplysninger. Som skrevet over er impelleren et "gummiskovlhjul" som på de fleste innenbordsmotorer oppnår sin "suge/pumpe virkning" ved at den passerer over en kam (utbuling) på innsiden av pumpehuset. Det er i første rekke  størrelsen på kammen som påvirker hvilken kapasitet det er på en impellerpumpe. Mange motorfabrikanter benytter samme pumpe/impeller på en rekke motormodeller, de største modellene har størst "kam". Bakdelen er at jo større kam, desto fortere slites impelleren. Videre bør det også nevnes at på outborardmotorer er det en impeller som i utgangspunktet er konstruert og ser ut på samme måten som på innenbordsmotorer. Men her er den nesten alltid plassert nede i undervannshuset, og dermed alltid nedsenket i vann. Dermed er det ikke behov for selvsugeevne, og man benytter da et pumpehus uten kam. Og man har da egentlig en standard sentrifugalpumpe. På en innenbordsmotor så er det ganske vanlig å se på impelleren som en slitedel (og man bør alltid ha en i reserve) som byttes en gang pr år. Men noen motorfabrikanter anbefaler skjeldnere byttintervaller. På outboardmotorer kan impelleren holde i både 10 og 20 år fordi de egentlig bare plasker rundt uten å bli nevneverdig slitt. Men de siste årene har flere fabrikater begynt å anbefale regelmessig/hyppigere bytte av impeller også på outboradmotorer. Og man skal spesielt være oppmerksom hvis man driver med mye "airtime" kjøring.

Link to post
Share on other sites


bmo: Til Pjolter.

 

Impellerpumpen på din mototr sitter som oftes fremme på motoren, under dieselpumpen, eller rett foran oljefilteret.

Den er her koblet til motorens "kraftutak som drives av registeret.

Vanlig sløyfe på denne motoren: Sjøvannsinntak, filter, impellerpumpe, mellomkjøler, oljekjøler motor, oljekjøler gir, varmeveksler og utigjen på eksosbendet.

Har du en trang motorinnstalasjon er det et lite h.. å komme til for å bytte denne.

 

Har her et bulde av motoren mens den står i garasjen etter å ha blitt satt sammen. Den hvite slangen du ser nederst går inn på impellerpumpen.

 

]http://home.no.net/berbmo/img14.gif[/i]

 

 

Igjen takk alle sammen og ikke minst bmo  :yesnod:  Flott med bilde selv om det kanskje kunne vært litt større..   :nonod:

 

Som jeg lærer !! :-)  snart kanskje jeg skal tørre  å ta med verktøy i båten også..  Hehhe   bare tuller altså.. har bestanig verktøy ombord....( men nå kan jeg jo bruke det til noe også :nonod:)

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

I dag beit jeg i det berømte eple (surt) og leverte båt & motor på verksted, dette skulle gå bra på 1 time ca. 650.- så da tenkte jeg at det bare var tull å slite i enda flere timer på dette.

 

MEN verkstedet ringer og får ikke drivakslingen fra veiva! :smiley:

 

Får bedskjed om at jeg kan prøve, de tør ikke ta i mere da de er redd for å skade gearhus eller vannpumpe. De anbefaler å ta av powerheaden, en jobb til mellom 5000.- til 8000.- kr.

 

Noen bra tips?, de garanterer at alt blir bra hvis de tar av powerheaden, dette tar dem minst 14 dager, på grunn av delebestilling, mye å gjøre osv.

 

Er vel bare å ta en ny bit av samme eple  :drink:

Link to post
Share on other sites

...de tør ikke ta i mere da de er redd for å skade gearhus eller vannpumpe. De anbefaler å ta av powerheaden, en jobb til mellom 5000.- til 8000.- kr.

 

Noen bra tips?, de garanterer at alt blir bra hvis de tar av powerheaden, dette tar dem minst 14 dager, på grunn av delebestilling, mye å gjøre osv.

du virkelig gjennomføre denne operasjonen? 8000 kroner p.g.a. et skarve impellerskifte? Du nærmer deg jo styggelig markedspris på denne gamle motoren... Jeg er ingen ekspert på området, men andre her har skrevet at slike påhengsmotorer slett ikke trenger impellerskifte annet hvert år, noen henviser til gode, gamle påhengere som glatt går 20 år uten impellerskifte (annen konstruksjon, annen slitasje enn ved inboard, etter hva jeg har forstått :wink:).

 

Så hvis denne motoren din har kraftig kjølevannsstråle, kjølingen ellers virker helt i orden og motoren durer og går, - hvorfor ikke kjøre på så lenge den holder? (8.000 spenn brukt på så gammal motor er i alle fall verd ettertanke, - tenk når neste rep inntreffer, - nye 8000 da også? Snart penger spent som kunne vært brukt til ny, eller nyere brukt motor!!!! Du blir jo flådd mann!  :drink:)

Link to post
Share on other sites

Tror nok at "Skvulpen" er inne på noe vesentlig.

 

Og som "Poseidon" sier i et annet innlegg : "Don't fix it if it ain't broken"

 

Dersom ikke det er mulig å få splinen ut av veivakselen vil det neppe være mulig å få av motoren (powerheaden) heller.

 

Et alternativ kan være å kutte drivakselen med baufil slik at du får av undervannshuset. Dernest kan powerheaden demonteres fra riggen. Det bør da være mulig å sveise på et gjengeparti på den biten som står igjen i veiva å terse denne ut. Du må enten kjøpe ny drivaksel eller få denne sveiset og rettet.

For en mekaniker med erfaring og yrkesstolthet bør dette være mulig, men neppe for en standard "deleskifter"

 

Var det ikke en kar oppe i Haugesundsområdet som var dyktig med denslags ? Se en annen tråd.

Link to post
Share on other sites

Joda kjølinga er nok iorden den (tror jeg), vannstrålen står i hvertfall ut der den skal, og ingen alarmer lyder (er en slags alarm som piper hvis den blir for varm osv.)

 

Men jeg kjøpte båten i høst, og jeg aner ikke hvor lenge den har gått uten impeller bytte, forhandler sier den skal byttes hvert 2 år.

 

Er litt usikker her, motoren går som en klokke, starter på første slaget, lite rust, så det hadde hvert synd om den skar seg, ny koster jo glatt 100.000.-, og det er mer enn jeg ga for båten.

 

Ved å ta av powerheaden får jeg også gjort hva Ingar anbefaler på sin båtside, nemlig byttet simmeringen mellom drivaksling og motor.

 

Men som sagt er veldig usikker :drink:, veit jo aldri hvor lenge den går selv om dette blir gjort.

Link to post
Share on other sites

Den karen som TMe viser til heter Leif Hettervik, du finner ham på: http://www.hettervik-mekaniske.no/

 

Uansett hva du gjør så kan det nok svare seg å kontakte ham på forhånd. Der finnes nemlig en hel verden i forskjell på innstillingen hos en erfaren fagmann  -  og en som lever av provisjonen på de delene han "dessverre ble nødt for å skifte".....

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Som de andre sier ville jeg også bare skrudd det sammen igjen.

Forklaringen fra verkstedet virker merkelig, som Tme skrev innbærer demontering av powerheaden (motorblokka) nettopp at problemet med den fast-sittende akslingen må løses.

Jeg tror imidlertid det vil være umulig å få kuttet akslingen.

Da må man evnt. skjære ut en åpning i stammen og siden akslingen er herdet må den enten brennes av eller kuttes med vinkelsliper, mao det hullet må lages ganske så stort.

 

Hadde et tilsvarende problem med en 4hk Yamaha nylig,  men der satt ikke akslingen fast i selve veiva, men i en aluminiumshylse som sitter påmontert i bunnen av blokka.

Laget et hull i stammen slik at jeg kom til bolten som holdt denne foringen.

Kan det være noe tilsvarende problem du har også?

Synes det virker rart hvis akslingen er rustet fast direkte i veiva. Det er jo store krefter i sving her under drift og jeg ville trodde dette gjorde at det alltid var litt "slark" i denne forbindelsen.

 

Ikke for å svartmale, men  hvis det virkelig er her problemet sitter betyr det at du har korrosjon helt opp i området ved veiva, med dertil risiko for at denne er korrodert og simmer-ringen slitt.

 

Se om du over tid kan finne en demontert motor hvor du kan studere innmaten og mulighetene for å løse problemet.

Forutsetter at du har sjekket at du ikke har vann-inntrengning i motoren ref det jeg skrev på siden min.

Link to post
Share on other sites

Jeg har sjekket ved å se inn i sylinderene fra tennplugghullene, alle stempeltopper har sot belegg.

Selve undervannshuset slipper ikke langt nok ned til at akslingen kan kappes, bare såvidt man kan se vannpumpehuset (tror jeg) ca. 1/2 cm.

Burde jo ikke skade å bruke den i sommer da det i følge forrige eier er akkustisk alarm som varsler hvis motoren blir for varm :drink:

i følge verkstedet ville mann komme til å få løsnet akslingen hvis man fjernet powerheaden (han garanterte dette), men dette aner jeg ingenting om, kan svært lite om motorer og ingenting om utenbordsmotorer, bortsett fra at det er trangt og ALT sitter godt fast.

Link to post
Share on other sites

Jeg bøyer meg i støvet for Ingar, han har nok rett i at akselen kanskje ikke er så enkel å kappe.

Det er tydelig at han har endel kompetanse når det gjelder outboard.

 

Skal man bruke makt i form av kiler etc. for å trekke av undervannshuset  er det stor sjanse for brekkasjer

på gods og skader på lager.

 

Det er kanskje det beste å bruke motoren som den er så lenge det funker OK.

 

Hva med en rens av kjølesystemet?

Link to post
Share on other sites

Heisann Rabben

 

Det var jeg som hadde innlegget om service og reparasjon på en 89 mod 90 hk. Johnson i en annen tråd her. Se emnet om "Meget skuffet over båtmotorverksteder" https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1051113268

 

Jeg har selv denne motoren ennå og er kjempefornøyd med den. En av de virkelige gode gamle sliterne. Leif Hettervik i Haugesund reparerte vinteren 2001 min motor.

Som kjent er Johnson og Evinrude motorene ganske like, hvis ikke helt identiske.

 

Jeg spurte han om dette med impellerskifte også. Til det sier han at det ikke er nødvendig med impellerskifte hvert år eller annet hvert år. Disse impellerene tåler ganske mye bruk.

Gjør heller som de andre sier i tråden her. Glem impellerskiftet nå hvis kjølestrålen alikevel er bra. Ta heller dette impellerskiftet i forbindelse med en senere service når motoren vinterstid kanskje blir satt inn på et verksted.

 

Til det fikk jeg et tips av de andre her om en kar på Tjøme som heter Frode Dahl,333 91783.

Det  er kortere for deg å kjøre til Tjøme enn Haugesund.

Leif Hettervik i Haugesund er utrolig hjelpsom og hyggelig, men det er lenger dit da. En mulighet er at du kjører over motoren til han til høsten/vinteren og henter den om våren. Det gjorde jeg.

 

Lykke til med en fin båtsommer!

 

Kjell (fra Drøbak)

Link to post
Share on other sites

Gjør heller som de andre sier i tråden her. Glem impellerskiftet nå hvis kjølestrålen alikevel er bra. Ta heller dette impellerskiftet i forbindelse med en senere service når motoren vinterstid kanskje blir satt inn på et verksted.  

 

 

Det blir nok konklusjonen i denne saken,

skrur sammen dri..., bruker båten i sommer,

satser på at den akkustiske alarmen for overopphetning virker,

tar motoren av båten til høsten og leverer den enten hos Hettervik mekaniske eller Frode Dahl.

Da får de hele vinteren på seg og jeg slipper å gå på veggen uten å ha båt i sommer.

 

Takk til alle som har bidratt med råd, før jeg spurte hadde jeg nok satt inn motoren til rep. men etter dette så har jeg innsett at min gamle båtmotor ikke er så mye verdt lenger, og at denne reperasjonen var beregnet til kanskje over halve verdien.

 

:cool:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Funker f**nskapen, don't touch it! Tenk på problemene jeg fikk med mitt impellerskifte. Impelleren min hadde nok gått bra i mange hundre timer til.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Skrudde sammen fanteriet i dag, og dro båten ned til vannet.

startet opp og lot den gå en halvtimes tid på tomgang, og siden en times kjøring.

 

Kontrollstrålen står rett ut fin og hard :smiley:, merker også tydlig når termostaten veksler vannet igjennom motorblokka (vannet blir skikkelig varmt)

 

Herved bestemt motoren får gjøre nytta i sommer, så kjører jeg heller motoren til Hettervik mekaniske eller Frode Dahl til høsten.

 

Takker igjen for alle svar og råd

Link to post
Share on other sites

"Som kjent er Johnson og Evinrude motorene ganske like, hvis ikke helt identiske.

Ja du har helt rett Kjell, med untak av små planlagte forskjeller som gjør at delene ikke passer om en annen.

Fikk erfare dette da jeg skulle montere undervannshus med girboks fra Johnson over på en Evinrude, splainene på akslingene gikk ikke om en annen, jeg kappet akslingene og sveiste sammen en kombi, og utrolig nok funket det bra.

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

"

Fikk erfare dette da jeg skulle montere undervannshus med girboks fra Johnson over på en Evinrude, splainene på akslingene gikk ikke om en annen, jeg kappet akslingene og sveiste sammen en kombi, og utrolig nok funket det bra.

Endelig en til som er i stand og tør å kappe drivakselen og få dette sammen igjen.

Stå på BK  :eek:

Leif Hettervik fortalte meg at han til og med hadde gjort dette på en 225 hk utenbordsmotor. Den går visstnok også her i Oslofjorden. Er jo litt for dumt å gi opp eller koste på en slik motor 30-50.000 på et "deleskifter" verksted, når man kan få hjelp av "smeden". :smiley:

 

Lykke til du også Rabben. Der kan du se. Kjølestrålen er bra nok den...  :cheers:

 

Kjell

Link to post
Share on other sites

Heisann

 

Nå har ikke jeg lest alle innleggene og vet dermed ikke om du har fått svar...

 

Jeg har gjort denne jobben på en nyere motor og det var egentlig ikke noe problem, man må bare vite hva man skal løsne...*S*

 

På styrbord side av blokka sitter hele girsystemet. Du må løsne akslingen som går ned til undervannshuset for å få det av, det hjelper ikke å sette den i gir...det eneste som skjer da er at du setter motoren i gir.

 

Mener å huske at det er en 5/16" bolt som sitter der og klemmer fast overføring.

 

Nå var dettte riktignok på en litt nyere motor...men jeg tror det er ganske likt.

 

Når det gjelder kjølingen på en utenbords så tror jeg ikke konstruksjonen er vesentlig bedre enn en skikkelig kjølavannspumpe, men det går kanskje ikke like mye?

 

Moralen er uansett at man ikke skrur på noe som virker...det har jeg dårlig erfaring med i mine uyngre år...*S*

 

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Link to post
Share on other sites

På styrbord side av blokka sitter hele girsystemet. Du må løsne akslingen som går ned til undervannshuset for å få det av, det hjelper ikke å sette den i gir...det eneste som skjer da er at du setter motoren i gir.

Neida gearstaget var helt løst det, dette var så enkelt å løsne at jeg ikke skjønte hvordan før verkstedet gjorde det :smiley:,

bare en splint å dra ut, så bare dra i overføringa fra kontrolleren og vips gearstaget som går ned til undervannshuset er helt løst.

 

Problemet er at jeg ikke klarte å dra ned unndervannshuset mer enn 1/2 cm, før det sitter bom fast.

 

Men fast bestemt nå, kjører i sommer og leverer til Hettervik til høsten

 

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...