Jump to content

Anbefalinger Stålpropell?


banjogutt

Recommended Posts

kjørt diverse propeller, av fart har ballistic xl 3bladet fungert best flere ganger. også billige propeller men litt tynne i bladene så kan knekke og blir fort skadet.

Har grunnstøtt skikkelig med den da ble blad vridd, hadde jeg da hatt på en Mirage propell fra quicksilver som jeg og har brukt mye som da er dobbelt så tykk hadde jeg nok enten tatt et gear eller aksel.

mirage propell er nesten dobbelt i pris , er en veldig bra propell men til mitt bruk som var litt overflate var ballistic bedre.

 

progress ing som selger ballistic er et veldigt bra firma å kjøpe prop av og, god veilednoing, kjøp en propell og test de til du finner rett propell. bare rengjør den og lever. du får da og en som andre har testet men ikke noe prob med det. vil du ha ubrukt får du detog men da faller vel test bit ut. er flere år siden vi kjøpte der nå men sikkert samme praksis enda... dyrt å kjøpe feil propeller , bedre å få testet ut.

Link to post
Share on other sites

progress ing som selger ballistic er et veldigt bra firma å kjøpe prop av og, god veilednoing, kjøp en propell og test de til du finner rett propell. bare rengjør den og lever.

 

Tror helt sikkert at Progress er et seriøst firma. 2 av våre medlemmer (KenBjork/Tjeh) har fått sine Ballistic propellers erstattet etter reklamasjon. Håper Ballistic er ferdig med sine "barnesykdommer" p.g.a. materiallegering/støp etc. Har selv en nymontert Ballistic ,som jeg håper holder mål. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk for alle svar. Det hørtes bra ut at man kan teste propellen og evnt levere den tilbake hvis den ikke skulle passe! Er på jakt etter en 17" prop men den Solas jeg har fått tak i her i Bodø er en 19". Har ikke fått testet båten med den nye motoren pga vinteren så regner med at det blir litt prøving og feiling til våren. Skal høre med progress iallefall!

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 13,25"x17" Apollo propell på min mercury 80EFI, byttet fra original BlackMax alu-propell.

Fikk ca 150o/min ekstra på full gass samt ca 0,7 knop ekstra fart, og endte på 34,4knop, mot typisk 33,7kn med BlackMax.

Jeg ligger nå med 5950 o/min, og spekulerer i en 19" propell.

Det er en annonse for bytte fra 17->19 på markedet.

Link to post
Share on other sites

Takk for alle svar. Det hørtes bra ut at man kan teste propellen og evnt levere den tilbake hvis den ikke skulle passe! Er på jakt etter en 17" prop men den Solas jeg har fått tak i her i Bodø er en 19". Har ikke fått testet båten med den nye motoren pga vinteren så regner med at det blir litt prøving og feiling til våren. Skal høre med progress iallefall!

 

 

vi testet vel mellom 20 og 30 propeller av div merker på en båt for å finne optimal prop.

valget på den ble og ballistic , fikk en økning rundt 17km/t GPS på denne og 19 på en annen mener jeg å huske sammenliognet med samme størrelse i aluminium som ga riktig turtall... mye å hente på stål.

 

lykke til

Link to post
Share on other sites

wow,det var en voksen forskjell! Tror jeg konsentrerer meg om Ballistic. Blir nok litt dyrt å teste forskjellige propeller mtp frakt men man tjener det sikkert lett inn igjen :yesnod: Går ut ifra at man vil merke det ganske merkbart på drivstofføkonomi om man har rett propell også?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...