Jump to content

Noen som har erfaring med Volvo Penta deler hos Biltema

Steinsvigen

Recommended Posts

Hvis du anvender de originale slangeklemmene og hiver BT-slangeklemmene i søppla, er det ikke noe problem å bruke BT-belger. Jeg gjorde det ihvertfall uten problemer i mange år.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Eksosbelgen er det vel ikke så nøye med da det allikevel går eksos og sjøvann gjennom den. Det viktige med denne er at du kjøper med klaff hvis gummileppa som skal stoppe for tilbakeslag av sjøvann på drevet er borte. Eller motsatt ikke kjøper med klaff hvis gummileppa på drevet var intakt. Begge deler like viktig. Slik var det i allefall på DP290A-drevet jeg hadde. Skiftet aldri eksosbelgen selv om det at styreutslaget på drevet med tiden hadde blitt litt større noe som medførte et lite hull på eksosbelgen på hver side.

Jeg ville også skiftet ut klemmene fra Biltema med de gamle originale hvis jeg først skulle kjøpe biltemabelger. Når det kom til stykket og med bakgrunn i litt blandede erfaringer med kvaliteten på andre Biltemaprodukter (drivknuter, bremsecaliper, endeledd etc.) så brukte jeg kun originalbelger på mitt drev. Kjøpte en pakke med belg og sink. Syntes ikke prisforskjellen mot Biltema sin belg var stor nok til at jeg risikerte noe på dette området med de følger og kostnader dette kunne medføre. Der var vel ikke så mange hundrelappene å spare?

Redigert av Tore Tang (see edit history)

Jeg bruger Biltemas bælge og zink. Jeg har ikke oplevet problemer med kardanbælgen, men jeg har set exosbælgen være nærmest exploderet. De seneste udgaver af bælgene er forstærket indvendig med en metaltråd og i år havde jeg ikke nogen problemer.

Til foråret sætter jeg BT's produkter på igen - de koster under halvdelen af de originale (i hvert fald her i sydnorge :flag_da: ).

Sist jeg var borti knutebelg fra Biltema var det skarpe sveisepungter inv. på spiralen,dette monterte jeg ikke pga. redd de skulle gnage hull i belgen.

Sjekk dette før montering...... :flag_sw:

Jeg synes også gummi`n belgen er laget av virker stiv i forhold til org.Volvo,men det er sikkert 3 år siden jeg prøvde å benytte belg fra Biltema så det kan jo ha utviklet seg?

Har benyttet anodene fra biltema en sesong,og jeg synes det var mer zink igjen etter sesongen en vanlig (ved bruk av orginal) dette tyder på dårlig kvalitet.

Det blir spendene å høre på andres erfaring av belger/sink fra biltema.

"Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!"

Ja, slanger f.eks. har en helt uakseptabelt dårlig kvalitet. Man får knapt montert dem før de begynner å sprekke.

Har lignende erfaring med ettermarkedsdeler av gummi for bil, tildels også plastikkdeler.

Finnes unntak, vifteremmene til Biltema er laget av Goodyear, de belgene må også stamme fra en OEM leverandør. Kanskje samme som leverer til VP.

• 1 år senere...

Finnes unntak, vifteremmene til Biltema er laget av Goodyear, de belgene må også stamme fra en OEM leverandør. Kanskje samme som leverer til VP.

Nei, det tror jeg ikke stemmer.

Jeg sammenlignet Volvo og Biltemabelger til et 290-drev en gang, og da var Biltemabelgen mye tynnere og mykere i gummien.

Jeg ga Biltemabelgene allikevel en sjanse, ettersom jeg skiftet hvert år.

De var like hele da jeg tok opp båten på høsten, og helt tørt på innsiden.

Jeg synes også gummi`n belgen er laget av virker stiv i forhold til org.Volvo,men det er sikkert 3 år siden jeg prøvde å benytte belg fra Biltema så det kan jo ha utviklet seg?

Biltemabelger til et 290-drev en gang, og da var Biltemabelgen mye tynnere og mykere i gummien.

????? :crazy:

Nautofil opplevde gummin som stiv.

larshans1 opplevde den som tynnere og mykere.

Er det varierende kvalitet fra år til år?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Er det varierende kvalitet fra år til år?

Jepp. Det trur eg er tilfelle. Slik eg oppfatter BT, så setter de ut anbud på jobben. Det er ingen sikkerhet i at Biltema sitt startbatteriet som vant batteritesten hos ein bilkjede, for 7 år siden, er det samme i dag som testvinner. BT lager jo ikkje alle de varene sjølv.

Så at to personer kan ha fått forskjellig vare er fullt mulig trur eg. :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...