Jump to content

Hvordan er el-anlegget ditt??


Marwin

Recommended Posts

Har ikke POLL-mani, men etter et innspill om branntilløp i båt, tenkte jeg at dette var et egnet emne!

Jeg har sett endel elektriske anlegg i fritidsbåt opp gjennom årene, og det er ikke mye som overrasker meg dessverre! Tidligere eiere (selvsagt) har heklet sammen det de hadde i rotekassa, fra installasjonsmatriell i fabrikken de jobber i, til forgangen bilrekvisita fra "skrotern". Resultatet er mange ganger sjokkerende!

De værste tilfellene jeg har sett, har hatt brent isolasjon og svidd treverk (branntilløp) på baksiden av paneler og i motorrom, med svært tynne ledninger og "tjuv-koblinger" osv. i et salig virvar.

I andre enden av skalaen har jeg sett profft opplegg, med grov dimmensjon, godt merkede ledninger og kontaktpunkt, solid festing av ledningene og skikkelig sikring på alt.

Hvordan er opplegget i DIN båt? (Et ÆRLIG svar vil gi oss et bilde av hvordan det egentlig står til!)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

El-anlegget i Gamla er nytt og derfor ganske bra. Det eneste er at vi har gjort det selv og kan jo derfor ikke hevde at det er meget bra eller perfekt. Det funker som det skal og alt er bra ved det. Skulle selvfølgelig hatt en ny dynamo og et batteri til, men vi får ta det med tiden........

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er opplegget i DIN båt? (Et ÆRLIG svar vil gi oss et bilde av hvordan det egentlig står til!)

tilde blei vår i forrige måned. lika båten kjempegodt,

men det er en del ting eg vil endre på; *ikkje minst* strømopplegget!

åpna konsollen hin dagen; huffa meg! men det er jo sommer

og båten skal brukes, så eg får oversjå spagettien så lenge...

kryss fingrane for at det ikkje skjer nåke skummelt!

 

barx

Link to post
Share on other sites

Det er jo ikke farlig at det er spagetti i ledningsrotet, men alt må iallefall være skikkelig isolert.

Viktig også at ledningene har tilstrekkelig tversnitt og alt er sikret (med ikke for store sikringer), i tillegg til bryterpanelet bør det være en hovedsikring.

 

Har også sett mye rart i båt, i nabobåten ved brygga er bryter panelet løsnet og henger etter ledningen  :nono: , gammel trebåt.

Den blir sikkert et fint bål hvis det skulle ta fyr.

 

Mange tror at det ikke er så viktig med et 12 volts anlegg som det de har i veggen hjemme, det er helt feil. I mange tilfeller er strømforbruket høyere i et båt anlegg ( ampere).

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Janoho:

 

> Det er jo ikke farlig at det er spagetti i ledningsrotet, men alt må iallefall være skikkelig isolert.

 

har gått over & fjerna dei verste ulumskhetene, men vil nok ikkje føle meg

heilt trygg før nytt og skikkelig opplegg er på på plass...

 

barx

Link to post
Share on other sites

Det er jo ikke farlig at det er spagetti i ledningsrotet, men alt må iallefall være skikkelig isolert.

Viktig også at ledningene har tilstrekkelig tversnitt og alt er sikret (med ikke for store sikringer), i tillegg til bryterpanelet bør det være en hovedsikring.

 

Må nok rette deg der, som (dys)Elektriker har jeg sett endel skrekk eksempler der det er ett HÆ....... rot i kablene.

 

Er det ikke orden på kablene så vil en evnt. feilsøking på ett slikt anlegg være tidkrevende og vanskelig. Samt. kabelene som blir montert lett er kuttet for korte, slik att ved demontering av feks: instrumenter blir håpløst.

 

Prøv å hold orden på ledningene deres, og merk disse gjerne med tape som man kan skrive på med sprittursj. Gjerne bunte de kablene som ikke har for stort forbruk, igjennom seg sammen med strips.

 

Skal dere føre +og- sammen over lengre avstander så anbefaler jeg å bruke en kabel type PMH fås i tverrsnitt  2x1.5-2x4

Men går dere igjennom kjølen så er det kun GUMMIKABEL som bør brukes.

 

Husk!!!!!!!

Kabler med stort forbruk TAPER noe ledningsevne når disse ligger helt inn til hverandre.

Så bruk heller litt tykkere kabler.

 

Det er lettere å holde orden på sakene da.

Link to post
Share on other sites

Kabler med stort forbruk TAPER noe ledningsevne når disse ligger helt inn til hverandre.

Øhhh? Kan du forklare dette?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Artig poll. I Selco'en var det ille. Rev ut alt og legger opp igjen etter hvert som tid og behov melder seg. I Sjømannen var det heller ille. Rev ned det verste og koblet ut alt som ikke er strengt tatt nødvendig. Utstyr er kjøpt inn for å bygge opp et anlegg som en med elektrobakgrunn kan være bekjent med å være innehaver av. Planlegger å dokumentere det og poste litt rundt det når jeg kommer så langt.

Link to post
Share on other sites

Øhhh? Kan du forklare dette?

 

Lars H.

Kan forklare dette på den måten att: Kabler som ligger ved siden av hverandre, skaper varme.

Slik att føringsevnen av strøm blir dårligere.

 

Det finnes en omregnings formel for ledningsevne: Ganger førende strøm med f.eks 0,9 eller ved mange kabler: 0,8-0,7.

 

Dvs: ved en kurs på 10 Amper ganget med 0.9 gir jo føringsevne på 9 Amper.(10X0,9=9A)

 

Så om kablen MAX kan lede 10A. så vil den "kun" kunne lede 9A når det ligger flere sammen.

Men husk: Dette er ved kurser som er "sterkt" belastet.

Link to post
Share on other sites

Men husk: Dette er ved kurser som er "sterkt" belastet.

Er det du forsøker å si på en infløkt måte at en kobberledning har positiv temperaturkoeffisient, så er det riktig.

 

Men for de kabeltykkelser og strømstyrker en har i båt, kan en se helt bort fra dette. Med en temperaturkoeffisient for kobber på 0,0039 og spesifikk motstand på 0,017, må nabokabelen omtrent være rødglødende ("sterkt belastet")  for at temperaturen og dermed motstanden i den andre kabelen skal stige så mye at du får 9A i stedet for 10A gjennom kabelen din.

 

Teori er greit, men la oss holde oss til praktisk bruk i båt. Og for all del, ikke spar på kabeltykkelsen. Det var ikke det jeg mente.

 

Lars H.  :headbang::yesnod:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er jo ikke farlig at det er spagetti i ledningsrotet, men alt må iallefall være skikkelig isolert.

Viktig også at ledningene har tilstrekkelig tversnitt og alt er sikret (med ikke for store sikringer), i tillegg til bryterpanelet bør det være en hovedsikring.

 

Må nok rette deg der, som (dys)Elektriker har jeg sett endel skrekk eksempler der det er ett HÆ....... rot i kablene.

 

Er det ikke orden på kablene så vil en evnt. feilsøking på ett slikt anlegg være tidkrevende og vanskelig. Samt. kabelene som blir montert lett er kuttet for korte, slik att ved demontering av feks: instrumenter blir håpløst.

 

Prøv å hold orden på ledningene deres, og merk disse gjerne med tape som man kan skrive på med sprittursj. Gjerne bunte de kablene som ikke har for stort forbruk, igjennom seg sammen med strips.

 

Skal dere føre +og- sammen over lengre avstander så anbefaler jeg å bruke en kabel type PMH fås i tverrsnitt  2x1.5-2x4

Men går dere igjennom kjølen så er det kun GUMMIKABEL som bør brukes.

 

Husk!!!!!!!

Kabler med stort forbruk TAPER noe ledningsevne når disse ligger helt inn til hverandre.

Så bruk heller litt tykkere kabler.

 

Det er lettere å holde orden på sakene da.

 

Helt enig i dette, men det er ikke noen umiddelbar fare ved spagetti rot.

Har selv prøvd å nøste opp i et slikt anlegg der ingenting var merke, ingen fargekoder på ledningene brukt, tar lang tid ja.

 

Ellers kan det vel være gunstig med et koblingskjema limt på innsiden av konsollet som forklarer de forskjellige kursene.

 

Dessuten virker det som om mange bruker for store sikringer i forhold til hva som er forsvarlig, det kan være farlig.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Når LarsH først har hengt seg på denne tråden så:

 

Ja, det var en måte å si tingene på, tenkte att man ikke skulle gjøre det SÅ vanskelig for andre å forstå bruken av kabler kontra strømforbruk.

Formelen forandrer seg ikke om man flytter seg fra hus-bil-hytte og til båt.

Men heller tenke på hvor mye forbruk man har på kursene.

 

Godeste LarsH, strøm i båt er ikke å kimse av, det er STORE kortsluttnings strømmer tilstede.

Prøv å regne på hva du vil få av strømmer når/om du kortslutter batteribanken i båten/hytta.

 

Ja, det er kun i kortsluttning tidspunket, men det kan bli store skader , det har kommet fram i tidligere temaer. Skulle man ikke ha sikring på kursen, da har man det gående da.

 

Formante ikke til at alle, skulle trekke om det elektriske i båtene sine, men ha dette som en pekepinn.

 

Skal vi henge oss opp i strøm i båt, så må vi jo tenke litt på krypestrømmer, av f.eks. salting/fuktighet.

Link to post
Share on other sites

Når LarsH først har hengt seg på denne tråden


Men nå tror jeg at jeg hekter meg av, :cryin:  her ønsker jeg ikke å gå lenger i faglige spesialdiskusjoner, men heller prate strøm i båt for hvermandsen.
Godeste LarsH, strøm i båt er ikke å kimse av, det er STORE kortsluttnings strømmer tilstede.
Det vet jeg, har sett det kortslutte i fjæringen i et bilsete der batteriet sto under setet. Det brant godt i det setet. Har også opplevd at en kar kortsluttet batteribackup'en (48v) til gamle Stavanger Telefonanlegg med en diger skuftenøkkel. Skiftenøkkelen smeltet på under sekundet. :yesnod:  

Lars H. :headbang:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Gikk over det elektriske i annlegget mitt i vinter, og har skiftet alle kabler og sikringsbokser. Har og anskaffet meg kasse for batteri, og et nytt bryterpanel. Er rimelig fornøyd med jobben jeg har gjort. Prøvd å bruke riktige dimensjoner og fargekoder, men om det ser fint ut.... ikke i det hele tatt. Prøvde, men det blir litt spagetti uansett.  :puke:  

Link to post
Share on other sites

For øyeblikket bygger jeg båt og er ikke kommet så langt som til det elektriske ennå. Men siden jeg skal ta det helt fra bunnen av så er planen å gjøre det enkelt og oversiktlig, og ikke minst godt dimensjonert og dokumentert.

 

Når det gjelder diskusjonen over om temperatur og sammenbuntede ledere så er nok ikke grunne til at to (eller flere) ledere med stor belastning skal buntes sammen at motstanden i lederne øker med økende temperatur, men snarere at to ledere tett buntet sammen vil bli varmere en om de ligger hver for seg.

Link to post
Share on other sites

Har hivd ut Suzuki-motoren og tilhørende kabler. Det vil si: Motorleverandøren gjorde NOE av det, mens jeg var fraværende; Han hadde hastverk, og kuttet bl.a. en kabel fra ledningsnettet inn til baksiden av motorkontrolleren; Hastverket skyldtes at han hadde fått godt tilbud på motoren, og ny eier skulle ha den PÅ DAGEN (feriepanikk!) Resultatet var at den nye eieren ikke fikk startet motoren! :nonod: De jobbet i noen timer for å finne ut at: den kabelen de hadde kuttet, var fra alarmsentralen og omfattet startsperre på motoren.  :lol: (Hadde de enda SPURT eller SETT i båtpermen (kopi, orginalen er hjemme) som lå i båten)

 

"Båt-permen" ja.... (sikkert  banalt for noen av dere, men skitt au) Jeg har tatt en rimelig stor A4-perm, og lagt inn ALLE papirer som tilhører komponentene i båten (fra kompass til trykkvannspumpe og radar) + skikkelig dokumentasjon (tegning) på det elektriske anlegget. (Tegningene OG permen blir nå oppdatert på ny motor og autopilot)

Denne båtpermen er et "verdipapir"!! Både for meg selv OG for ny eier (den dagen jeg bytter / selger båten) og bidrar garantert til høyere pris på båten!

Tegning på el-anlegget er uunnværlig hvis noe skal endres!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Da lukker jeg denne pollen, siden ingen har vært inne på et par dager, og for å reduserer antall polls på toppen.

Resultatet er at 15% av el-anleggene våre er i elendig forfatning (potensiell brannfare?).

Mellom 40 og 50 % har "noe småtteri" som bør fikses og kun 13% har profft anlegg!

Pollen lest over 500 ganger og 92 stemmer avgitt.

Det kunne vært fristende å starte en poll om brannslukningsapparater ombord, men skal heller ta det som et vanlig innlegg.

Ha en fin sommer :cool::wink: :wink: :lol: :lol:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

På plasser hvor du ikke kan skru feks i skroget, kan du bruke en limpistol. Bare pass på å rengjør skikkelig, kanskje matte ned med sandpapir. Jeg gjorde dette, meningen var at det skulle være midlertidig, og at et annet sterkere lim skulle utenpå. Men det har holdt til nå.

Link to post
Share on other sites

På plasser hvor du ikke kan skru feks i skroget, kan du bruke en limpistol. Bare pass på å rengjør skikkelig, kanskje matte ned med sandpapir. Jeg gjorde dette, meningen var at det skulle være midlertidig, og at et annet sterkere lim skulle utenpå. Men det har holdt til nå.

 

Det var slik jeg også tenkte d :) Uaktuelt og skru gjennom skrog ja, så jeg tenkte å lime fast festene i øverkant under lista og legge kabelen i festene :) Det er nok den beste løsningen..

Hvor lenge har installasjonen din holdt nå ca?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...