Jump to content

TV og parabol i båt...?


Brutus

Recommended Posts

Hvordan går man frem for å montere dette...?

 

Satt og diskuterte dette i dag med noen kompiser (hvorav en med NW355) og kom inn på dette. Men det er jo noen få problemer rundt dette, du kan ikke ta parabolen du har hengende på husveggen for så og sette den på båten. Finnes det noe gyro-oppheng m/motor man kan bruke. Har sett slike til campingvogn, de justerer seg automatisk.... :puke: :puke:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det er mange som leverer slikt, bl.a ProNav i Egersund. Men har også sett enklere systemer som

du retter inn selv, mange tyske seilere har slikt montert. Men du må selvfølgelig ligge helt i ro for

å bruke slikt. Se bildet nedenfor av "Parabol i solnedgang"

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jada, fant en jeg også fra noen som kaller seg IMES A/S. Det var noe lignende som den Track Vision saken. Det er noe som heter SeaTel . En morsom tanke å installere noe sånt. Det er ikke noe for min båt i hvertfall.... :sailing:

Men dette utstyret fungerer under fart, i dårlig vær... :drink:

O.T.: Imes AS er installatørforretning i Tromsø; Har også noe skipsmontasje...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hva i all verden skal dere med parabol i båt?  :smiley:

Det blir vel som med campingvogn, for de som har båt av cab.cruiser typen. Alt utstyr skal inn.

Det må jo være perfekt for de som har bygget sånn hus med påhenger, der er det jo til og med stakittgjerde rundt..... :smiley:

 

 

Her er en luxhusbåt:   :wink:

Bilde

Link to post
Share on other sites

Øy, gjenkjenner den ikke Lynx? :D

 

Uansett, å ha et slikt servergenerert bilde som egentlig ikke er noe imponerende i det hele tatt i signaturen senker forumet's hastighet (bildet må hele tiden hentes fra en ekstern server, noe som ikke er bra.)

Serveren bildet ligger på havner fra denne stund i min block-list.

Link to post
Share on other sites

Øy, gjenkjenner den ikke Lynx? :D

 

Uansett, å ha et slikt servergenerert bilde som egentlig ikke er noe imponerende i det hele tatt i signaturen senker forumet's hastighet (bildet må hele tiden hentes fra en ekstern server, noe som ikke er bra.)

Serveren bildet ligger på havner fra denne stund i min block-list.

Nå ligger det ikke på ekstern server lengre, er vi fornøyd da....? :confused:

Jeg fjerna hele greia , den inneholdt noe sporingsmek. fra iextreme.com.

Link to post
Share on other sites

den inneholdt noe sporingsmek. fra iextreme.com.

Bare så ingen blir skremt av dette.

Bildet ga kun informasjon om IP-adressen til maskinen der det ble vist, mao det er ikke mulig å finne IP-adressen til andre brukere på denne måten.

Ikke noe skummelt med dette, alle har en IP adresse når de er på nettet.

 

Som alle nettsteder, kan også vi som driver baatplassen se IP-adressen til de som er innom.

Det eneste dette brukes til er "flood-control", å hindre at noen skader forumet ved å sende en haug med postinger på kort tid.

(Det må gå en minimumstid mellom hver posting fra samme IP-adresse)

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Låner denne strengen...

Mye har skjedd siden denne strengen sist var oppe...

Har fortsatt dårlig TV-mottak i båt (bobil).

Vurderer satelittantenne :blush: Noen som vet hva som er best/billigst i dag? Ser for meg å feste antenna på antennemasten og så innstille den når jeg ligger ( står) stille.

 

Forslag?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Synes det var kjekt med denne linken til Deal.no som selger denne faltskermen til en overkommelig pris med DVD. Det er vel neppe mindre relevant dette enn noe av det andre som er i denne tråden om opera og annet. Denne TV'en som etter sigende kan brukes på 12V, passer jo dermed utmerket i båt.

 

Jeg i min naivitetet trodde tråden handlet om "TV og parabol i båt...?", som det står som navn i tråden. Men hvor dum og naiv kan man bli :headbang:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

må jo være mye bedre og kjøpe en laptop med tv kort får mye på kjøpet da og ikke mye dyrere
Min erfaring er man sitter med flere "løse" ledninger med en PC enn med en fastmontert flat-TV. Man slipper å koble opp slik man må med en bærbar PC.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hos oss er tv via pc totalt uaktuelt, først og fremst siden tilgjengeligheten til pc'en blir kompilsert når den henger på skottet. Andre årsaker er jo at det gjerne er ungene og skipperfrua som kikker på denne boksen, men jeg heller setter med foran pc'en og baatplassen. Da oppstår det gjerne :discuss:

 

Tv på skottet gjerne med DVD til mannskapet og pc :drink: på kartbordet til skipperen

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvis du bare kunne forklare litt relevansen i forhold til Marwins spørsmål, hermansen :crazy: Har det noe å gjøre med at DEAL holder til i Sandnes, akkurat som deg?

 

Nå trodde jeg at tema var "TV og parabol i båt". Det er i alle fall det som står i tittel feltet. Når det gjelder mitt fordhold til www.deal.no og det at jeg bor i Sandnes (hvor Deal holder hus) så ser jeg ingen sammenheng her. Jeg kunne like gjerne vist frem linken fra Komplett eller Elprice. Alle disse er nettbutikker og da er det vel totalt irellevant hvor disse holder til. Jeg brukte Deal som eksempel for de er billigst på akkurat denne skjermen (og akkurat i dag i alle fall). Men jeg skulle kanskje valgt et dyrere for ikke å ha koblinger til mitt hjemsted. Neste gang jeg forsøker å hjelpe mine "båtkollegaer" skal jeg sørge for å velge nettbutikker langt borte fra der hvor jeg selv bor.

 

Og dersom det skulle være at interrese for noen så har jeg faktisk tenkt å kjøpe denne selv. Har selv vært på utkikk etter LCD-TV for bruk i båt. Det er flere 15" skjermer som koster mindre men disse har 4:3 format. Og siden fremtiden er 16:9, og barne også ønsker DVD, velger jeg et slikt TV.

 

For meg er PC med USB-TV tuner ikke aktuelt. Jeg har fastmontert kartplotter og da vil PC bare være et "ekstra onde" i båt. Dersom jeg ikke hadde hatt fastmontert kartplotter, men PC basert, ville jeg kjøpt en USB-tuner. Men jeg er ikke sikker på at kostnaden (totalkostnad) ville blitt mindre av den grunn.

Link to post
Share on other sites

Det er nok sikkert riktig at man ikke er avhengig av mottakerforhold for å se tv via pc, men man trenger i allefall tilgang til et høyhastighetsnett.

 

Min lille erfaring på dette feltet er at generelt så er det bedre mottaksforhold for vanlig tv signaler enn det er "mottaksforhold" for nettilgang på sjøen.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Seatronic har en til :eek: hyggelig :eek: pris.

 

Raymarine 45STV

Stabil og solid antenne med dobbel LNB.

Bygget for maritime omgivelser med enkel tilkobling og montering. Antennen bruker en unik WRS for rask identifikasjon og mottaking fra satelitter. Enheten låses på nærmeste satelitt automatisk. Antennen støtter Viasat og Canal Digital tuner. Antennen virker kun syd for Trondheim.

* Spenning 10,7-16V

* Strømforbruk 2A (25W)

* Yttermål 500x538mm

* Vekt 14 kg

* Antenneskåldiameter 450mm

* Frekvens ku-band (10,7-12GHz

Kr. 48 900 ray_45stv.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...