Jump to content

TV og parabol i båt...?


Brutus

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg ville ta en titt hos de som forhandler utstyr til bobiler og campingvogner. Det begynner å bli ganske vanlig med parabol på taket av slike doninger. Og det er jo nettopp på taket av bobilen(og med mulighet til å ta med i båten) din du vil ha antennen, Marwin.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er liten vits i og investere i prabol til båt nå spør du meg. Dette er som regel dyre løsninger.

 

Digitalt bakkenett kommer snart (pilot til høsten). NTV Pluss vil tilby et bredt betalings-tv-tilbud, og tar sikte på å tilby alle norskspråklige kringkastere og de mest populære internasjonale kanalene. NTV forventer at grunnpakken vil bestå av 15-20 tv-kanaler og at NTV Pluss vil sette sammen et attraktivt og konkurransedyktig tilbud til TV-seere som måtte ønske et utvidet tilbud.

 

Se Norges Televisjon

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 17" flatskjerm montert på en svingarm på skottet over kartbordet. Skjermen brukes normalt som PC skjerm koblet til en bærbar på kartbordet. Da har jeg også DVD via PC'en. Skjermen dreies bare rundt og vips så er det en TV som er rettet mot sofagruppen til mor. Som TV kort har jeg tenkt å bruke dingsen på bildet nedenfor. Den kobles direkte til en vanlig flatskjerm og vips så har du TV uten at PC trenger å være tilkoblet. Det fine er at du kan ha en billig flatskjer i båten og en i campingvogna og så tar du bare med den lille boksen når du flytter mellom land og vann. Har kjøpt boksen men ikke fått innstallert den ennå. Begynner å bli en del remedier som skal innstalleres i løpet av vinterhalvåret ja :crazy: .........Og så mor som ønsker seg bad i kjelleren. Å stakkars meg......... :nonod:

30_1_b.jpg

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

...Men det er altså ingen som kan skrive noe om TV og parabol i båt, slik som tittelen sier og Marwin etterspør.

 

 

Hei.

 

Jeg ville ta en titt hos de som forhandler utstyr til bobiler og campingvogner. Det begynner å bli ganske vanlig med parabol på taket av slike doninger. Og det er jo nettopp på taket av bobilen(og med mulighet til å ta med i båten) din du vil ha antennen, Marwin. Lars H.

 

Jess nettopp!!

Detta ble "litt" merkelig! Her låner jeg en streng for ikke å starte en ny og så blir det diskusjon av DET :eek:

Søkte på Parabol og TV, som var det emnet jeg fant nærmest til mitt spørsmål.

TV-apparat og LCD-skjerm (for både kartdata OG TV, HAR jeg allerede i båt OG bobil :flag:

Prubblemet er MOTAKINGSFORHOLDENE folkens. De kan til tider være elendig!! Nemlig!! :puke:

 

Når båten ligger med spring og brest i båthavn, er det ikke store bevegelsen den har... Samme med bobil (unntaket er i Bodø o.l. steder hvor det BLÅSER!). :wink:

Etter flere ÅR med slike mottaksforhold, er jeg blitt møkkalei! Er for det meste alene i begge farkoster. Eneste fornøyelsen er OFTE TV.

O.K. Alså er jeg ute etter en ENKEL parabolantenne... PLUSS Parabol-mottaker... Resten av mottaker-kjeden HAR jeg i bøtter og spann.

Jeg startet disse innleggene med tanke på at ANDRE her på Bp SIKKERT har MYE bedre peiling på / er oppdatert på parabolsystemer som er i handelen I DAG!

Jess Lars_H, jeg har sjekket litt i DE butikkene, men de er som enkelte båtsjapper for noen år tilbake: Dobbel pris++ så snart det er snakk om båt (Bobil)

Parabolsystem spesiellet for (stoor båt) alså innebygget i "doom" (med alskens autoinnstillinger) er neppe aktuellt, først og fremst p.g.a. pris, dernest STØRRELSE.

For 3-4 år siden gjorde jeg et impulskjøp: Liten, snerten parabolantenne (til å klemme fast på balkong-gelenderet) og en Dreambox :eek::eek: Men så kom baksmellen: "Måtte ha spesialkunnskap i "Dreambox-programmering" sa påtroppende svigersønn (han stuntmannen, vet dere) OG datter, og dermed havnet nyervervelsen hos dem... I TØNSBERG :headbang:

Har ikke senere funnet noen RIMELIG erstatning :cryin:

 

DERFOR spurte jeg! :smash:

 

Skjønner?? :blush:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hva med alle de --- 1 kroners --- tilbudene på parabolanlegg for vanlig hjemmebruk fra Canal digital, kanal ett eller annet, kanal billig, billig osv. osv . . . ? Når du er ute med bobilen har du vel stort sett alltid tilkobling til 230volt? Og de minste parabolantennene er vel ikke større enn at de kan ligge flatt på taket av bobilen under kjøring? Aner ikke noe om abonnementsorhold og bindingstider, kort osv., men det er det sikkert noen andre som vet

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Parkeringsplassen ved båthavna er yndet sted for tyske og nederlandske bobiler. Felles for de fleste av disse er medbragt parabol, montert på bil eller på løst trebent stativ. (Sitsnevnte ikke for høst-/vinterbruk i Bodø. :wink: ) Uten å kunne komme med konkret tips, så kan Tyskland være et bra sted å lete.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Du får kjøpt små parabolantenner ca.40 cm som du sikkert kan bruke i båten men du må ligge helt stille og det er kansje ikke så lett når man har dregget opp?, problemet blir jo at du må stille inn denne antennen manuelt hver gang du har flyttet båten din.

Vel, 40 cm antenne blir nok i minste laget fra Tr.heim og nordover til Tromsø (den nye OL-byen vet dere...)

Regner med at jo mindre antenneskål du har dess mere ømfintlig er den for SMÅ avvik...

DENNE linken fant jeg på nettet... Og under antenner fant jeg "Maximum Toroidial T90"... Er prisene her dyre? Likeledes kunne jeg tenke meg en ÅPEN mottaker (Uten pengekort).. Eller er det slik at du kan bruke en "kort-mottaker" også for åpne kanaler?

Mange spørsmål dette :blush: :blush:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Regner med at jo mindre antenneskål du har dess mere ømfintlig er den for SMÅ avvik...

Det er faktisk omvendt, større antenner har mindre "åpningsvinkel" og er mer kresen på at de er rett innstillt. En 60 cm. har vel ca. 6 grader, mens en på 180 cm har bare ca. 1 grad. En annen sak er at svake signaler (som det ofte er langt nord), KREVER større antenner for å få sterkt nok signal.

Link to post
Share on other sites

Så på nyhetene at dette er den siste sommeren som vi kan ta inn tv signaler uten dekodere.

Det stemmer det, for de fleste områdene i landet, men ikke over alt. Se planen fra http://ntv.no under

 

TopBanner_30.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er faktisk omvendt, større antenner har mindre "åpningsvinkel" og er mer kresen på at de er rett innstillt.

Akkerat DET er mere avhengig av selve karrakteristikken på entennen. I teorien JA, hvis antennen er sfærisk. Har den "mere ujevn utforming", vil karrakteristikken være anderledes.

 

... En annen sak er at svake signaler (som det ofte er langt nord), KREVER større antenner for å få sterkt nok signal.

Helt korrekt!

 

Men så var det disse "digitalboksene da :confused: :confused: Er ikke DET kun for TV-en? Og bakkenettet? Hvis du har parabol (digital), må du DA ha "digibox" for å se TV av den gamle typen??

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Men så var det disse "digitalboksene da :confused: :confused: Er ikke DET kun for TV-en? Og bakkenettet? Hvis du har parabol (digital), må du DA ha "digibox" for å se TV av den gamle typen??
Ja, dette erstatter kun det gamle analoge bakkesendte nettet. Her kan du bruke vanlig yagii antenne eller hva du måtte ha som dekker UHF-båndet der de nye digitale sendingene går. Har testet dette i Sverige sist sommer med gode resultater både med Yaggiantenne og rundtmottakende Triax antenne.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fjernsynsendingene på UHF (Ultra-High Frequencies) foregår i frekvensområdet 470 MHz – 790 MHz og er delt opp i to delbånd ; Band IV: 470 MHz – 582 MHz, kanalene 21 til 34, og Band V: 582 MHz – 862 MHz, kanalene 35 til 69.

 

Norges televisjon as har konsesjon for å opprette og drive et digitalt trådløst bakkebasert senderanlegg for kringkasting. Konsesjonen gjelder for bruk i 470-790 MHz-båndet.

 

Med andre ord : Frekvensområdet for dagens UHF er det samme som fremtidens digitale bakkenett, du kan bruke den samme UHF-antennen som du har på taket, men trenger en digital dekoder mellom antenne og tv.

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønnte det ikke helt:

 

Disse parabolskålene har vel et fokuspunkt for stråling som kommer inn fra langt vekk - liksom parallelt.. LNB-en monteres mer eller mindre i dette punktet og får da maks energien inn. Men når skåla er feiljustert så blir det svart bilde nokså umiddelbart.

 

Alternativt kan LNB-en monteres noe utenfor fokuspunktet i lengderetning. Da får LNB-en mindre energi (behov for større skål) men er mindre følsom for innstillingen.

 

Derfor skjønner jeg ikke helt det nab skriver: "Det er faktisk omvendt, større antenner har mindre åpningsvinkel" og er mer kresen på at de er rett innstillt."

 

Det må jo da i det minste være mulig å justere følsomheten for innstillingen ved å flytte LNB-en :confused:

Link to post
Share on other sites

Riktig som du sier Andreas, men se på mitt innlegg #36 Der er det en spes. antenne med snodig utforming og merkelig gode egenskaper... Og opp til 5 hoder på samme "skål".

 

...Derfor skjønner jeg ikke helt det nab skriver: "Det er faktisk omvendt, større antenner har mindre åpningsvinkel" og er mer kresen på at de er rett innstillt."

Tror nab mener at jo større antenne, dess mere db gain pga. at åpningsvinkelen blir mindre... Han tenker som på yagi / quad-antenner...

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Tror nab mener at jo større antenne, dess mere db gain pga. at åpningsvinkelen blir mindre... Han tenker som på yagi / quad-antenner...

Helt riktig,Marwin - du kunne vært tankeleser :yesnod:

En større antenne har større forsterkning og mindre åpningsvinkel enn en mindre, FORUTSATT AT DEN HAR SAMME FORM og av er av samme materiale.

Det finnes antenner med spesielle utforminger, f.eks "Europa-paraboler". Disse har et mye større fokus-område hvor det bra signal, men de krever flere LNB'er (eller en motorisert LNB som kan bevege seg i forhold til antennen) for å kunne ta inn signal fra forskjellige retninger.

Redigert av nab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
Disse parabolskålene har vel et fokuspunkt for stråling som kommer inn fra langt vekk - liksom parallelt.. LNB-en monteres mer eller mindre i dette punktet og får da maks energien inn. Men når skåla er feiljustert så blir det svart bilde nokså umiddelbart.

 

Alternativt kan LNB-en monteres noe utenfor fokuspunktet i lengderetning. Da får LNB-en mindre energi (behov for større skål) men er mindre følsom for innstillingen.

 

Derfor skjønner jeg ikke helt det nab skriver: "Det er faktisk omvendt, større antenner har mindre åpningsvinkel" og er mer kresen på at de er rett innstillt."

 

Det må jo da i det minste være mulig å justere følsomheten for innstillingen ved å flytte LNB-en :confused:

Jo større antennen er jo mindre åpningsvinkel har den, den er derfor mer utsatt for vær og vind men samtidig har den høyere forsterkning og kan derfor brukes til svakere satelliter.

Vi har hatt flere diskusjoner om radarer der vi alle er enige om at en stor radar antenne har mindre åpningsvinkel og klarer å se inn i sundet, mens en liten klarer det ikke. Det er det samme med en parabolantenne.

 

Flytter du lnben justerer du ikke noe følsomhet, du vil kansje få svakere signaler men det kompenseres med en liten endring på antennevinkelen. Avstanden fra lnben til parabolen er derimot viktig for å få høy forsterkning.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...