herself Startet 24.November.2009 Link til dette innlegget Startet 24.November.2009 Alt som flyter og kan føre ting eller mennesker (og begge deler) er definert som fartøy. Under dette skiller man mellom skip og båter. Svenskene definerer alt under 12 meter lengde og 4 meter bredde som båt, alt over som skip. Norge har andre definisjoner, som alle er temmelig vage og det fins ingen samlende praksis. Og jeg skal prøve å forklare forskjellen mellom skip og båt sannferdig, kort og fyndig for barn. Skal jeg bare si at et skip er en stor båt? Trenger ingen spissfindige og juridiske forklaringer på dette, bare noen tips til hva jeg skal si, uten å ta feil, men uten å være alt for vag. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 (redigert) "Velkommen ombord" i dette utmerkede forum! På engelsk har man en enkel "definisjon": man kan ta en båt ombord i et skip, men man kan ikke ta et skip ombord i en båt Redigert 24.November.2009 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Rune_12 Svart 25.November.2009 Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 Med andre ord - Får du plass til en gummibåt på badeplattformen er du den lykkelige eier av et skip Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 25.November.2009 Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 (redigert) På tysk omtales innenfor fritidsbåtmiljøet de fleste lukkede fritidsbåter der man kan sove i ofte som "skip". Also Cabincruiser og oppover. Seilbåter sånn typisk 30 fot oppover. Man bruker også ordet yacht veldig mye mer. Jo mer snobbete man er det mer brukes ordet "Schiff" og "Yacht" spesiellt når man omtaler sitt eget fartøy. I den allmenne befolkning er alt dette "Boot". I mer tekniske og militære miljøer er skip noe mye større. Både på tysk og norsk finnes ikke U-skip, bare U-båt. Og en 30 meters Minesviper er en "Schnellboot". Men Poseidon sitt fartøy er vel en "skip" uansett? Redigert 25.November.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
nomen Svart 25.November.2009 Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 (redigert) Med andre ord - Får du plass til en gummibåt på badeplattformen er du den lykkelige eier av et skip He,he da må vi nesten definere hva som er båt også,jeg har et 17 fot skip fordi jeg kan ha en gummibåt i den,eller??? Redigert 25.November.2009 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Wasco Svart 25.November.2009 Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 For å kvervulere enda litt mer omkring dette tema.... Hvor står må båten/skipet være for at du kan si at du er "skipper" Er du båtfører på småbåter, og skipper på skip? Eller må du ha avlagt skipper eksamen for å kalle seg skipper? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Hans_K Svart 25.November.2009 Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 Min høyst private definisjon av et skip er "et fartøy som er så stort at det er nødvendig med mannskap". Er det greit å bruke Fartøyet alene, kaller jeg det for en båt Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.November.2009 Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 Krigsbåt? Slepeskip som hjelper til? Hva med supplyskip? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 25.November.2009 Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 Min høyst private definisjon av et skip er "et fartøy som er så stort at det er nødvendig med mannskap". Interessant. Det betyr at min Banner 28 var et skip i regattasammenheng, men en båt på transportetappene. Min egen definisjon er at at skip har livbåter. Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 25.November.2009 Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 (redigert) Fra wiki: Det finnes ikke en klar, definert grense mellom skip og båt i norsk terminologi. Et skille kan settes ved bemanning fordi et skip som regel krever flere personer med forskjellige oppgaver for å kunne fylle sin funksjon. Norsk lovverk kan gi en indikasjon på hvordan man kan skille skip fra båter etter størrelsen. Er farkosten norsk og over 15 meter eller med maskineri over 750 kW (ca. 1000 hk) må kaptein eller maskinsjef dessuten ha sertifikat. Dette er imidlertid ikke en juridisk vanntett definisjon. D1 sertifikat på kaptein burde vel være et minimum, over 500 GT. Redigert 25.November.2009 av ahamm (see edit history) Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Mulligan Svart 25.November.2009 Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 Da er jeg redd det blir få skip igjen. Livbåter er en utryddingstruet rase. Det er vel bare på passasjersk eeeeee passasjerfartøy at det er et absolutt krav. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 25.November.2009 Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 Når jeg var på VHF kurs i vår fikk jeg lære at du var i et skip uansett hvor liten båt du var i. Ihvertfall i radiospråket. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 25.November.2009 Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 Når jeg var på VHF kurs i vår fikk jeg lære at du var i et skip uansett hvor liten båt du var i. Ihvertfall i radiospråket. Jo men det er jo bare for Radio Rogaland ikke kan se hvor lite du virkelig er... Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Fru Jacobsen Svart 25.November.2009 Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 Fra wiki: D1 sertifikat på kaptein burde vel være et minimum, over 500 GT. Det er vel også det nå, er det ikke det? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
ahamm Svart 25.November.2009 Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 Kan være skipper på båter opp til 500 GT i nord og østersjøfart med D2 om jeg ikke tar helt feil. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Fru Jacobsen Svart 25.November.2009 Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 Kan være skipper på båter opp til 500 GT i nord og østersjøfart med D2 om jeg ikke tar helt feil. Det kan du vel med D5 også hvis jeg ikke tar feil men du skrev vel OVER 500 bt Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
ahamm Svart 25.November.2009 Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 ja er det over slik at fartøyet krever D1, er det skip. Er det under er det en båt Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Fru Jacobsen Svart 25.November.2009 Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 ja er det over slik at fartøyet krever D1, er det skip. Er det under er det en båt Hehe akkurat Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Sistestyrmann Svart 25.November.2009 Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 Ok here you go see the below for the Technical version for Ships and Boats " The distinction between a ship and a boat varies depending on regional definitions, but as a general rule, a boat can fit onto a ship, but a ship cannot fit onto a boat. A ship, in other words, is a very large ocean-going vessel, while a boat tends to be much smaller. Additionally, a ship usually is defined as having a displacement larger than 500 tons. During the age of sailing, a craft with three or more rigged masts was considered to be a ship, but this definition has been superseded, as different methods of power generation are used on modern ships. " Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 25.November.2009 Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 Additionally, a ship usually is definedas having a displacement larger than 500 tons. Nå må du være litt presise. Gjelder denne vekten med eller uten skipper ombord. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Wasco Svart 25.November.2009 Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 Ja, ja - de kan si hva de vil. Men jeg er i hvert fall "Skipper på egen skute" selv om skipet ikke er mer en 26 fot.... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Aldebaran Svart 25.November.2009 Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 ....å forklare forskjellen mellom skip og båt sannferdig, kort og fyndig for barn. Trådstarter er på jakt etter den enkle forklaringen....... Jeg tror nok han har stilt spørsmålet i feil forum. Den fins ingen enkle forklaringer her på Baatplassen! Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 25.November.2009 Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 Trådstarter er på jakt etter den enkle forklaringen....... Jeg tror nok han har stilt spørsmålet i feil forum. Den fins ingen enkle forklaringer her på Baatplassen! Selvsagt ikke... Vi henger oss på en hver mulighet til å kvervulere litt... Men måten tråstarteren stiller spørsmålet på, avslører vel at han egentlig ikke forventet seg en enkel forklaring. Den som vil ha enkle forklaringer stiller ikke spørsmål - de bare aksepterer de faktiske forhold. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Fru Jacobsen Svart 25.November.2009 Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 Den som vil ha enkle forklaringer stiller ikke spørsmål - de bare aksepterer de faktiske forhold. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
nomen Svart 25.November.2009 Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 Ja, ja - de kan si hva de vil. Men jeg er i hvert fall "Skipper på egen skute" selv om skipet ikke er mer en 26 fot.... Hmmm... Hva er forskjellen mellom båt og skute da? Og hvor står du å styrer ettersom du kaller deg skipper? Hvor må en stå for å være styrmann? Og hvor går grensen mellom "litt igjen av et brød" og en brødskalk?? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.