Wasco Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 (redigert) Hmmm... Hva er forskjellen mellom båt og skute da? Og hvor står du å styrer ettersom du kaller deg skipper? Hvor må en stå for å være styrmann? Og hvor går grensen mellom "litt igjen av et brød" og en brødskalk?? Jeg liker å grave og finne ut betydningen av ord, så her følger en liten oversikt. Betegnelsen båt kommer fra norrønsk "batr". Dette igjen mener noen forskere kommer fra gammel engelsk og betyr uthulet eller kløvd trestamme. Så dette er en eldgammel beskrivelse. Skute kommer av norrønsk "skuta" og er beslektet med ordet skyte. I enkelte norske dialekter brukes fremdeles verbet "å skutte" om å skyve noe framover. Roere bruker også betegnelsen å skotte når de ror med ansikte i fartsrettningen. Ei skute er altså noe som skyves framover, enten ved hjelp av årer seil eller motor. Opprinnelig ble betegnelsen skute brukt om minde båter, men ble etter hvert også brukt om større båter som fek seilskuter. Om betegnelsen skipper. Hvor du står å styrer er ikke avgjørende i denne sammenhengen. Skipper kommer fra nederlansk schipper og er betegnelsen på den som har kommandoen på en båt. I praksis betyr det at skipperen ikke nødvendigvis er den som står til rors. Skipperen fører en mindre båt/skute mens en Sjøkaptein fører større skip. Betegnelsen styrmann er derimot mer begrenset. Slik jeg forstår det er en styrmann en offiser med nødvendige forutsettninger til å føre et større fartøy. Derfor kaller jeg meg ikke styrmann på egen skute, men skipper på egen skute. Ellers er det å si at det i norsk språk ikke finnes noen klare regler for bruk av skip kontra båt. Traddisjonelt brukes betegnelsen skip når det er behov for mer enn en person for å kunne opperere farkosten. Men så har vi en annen betegnelse som ikke er blitt nevnt i denne tråden, og det er betegnelsen Fartøy. Det er vel ingen som vil kalle snekka si et Fartøy. Redigert 26.November.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Krimart Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 (redigert) Men så har vi en annen betegnelse som ikke er blitt nevnt i denne tråden, og det er betegnelsen Fartøy. Tror du må lese første linje på første innlegg engang til Fartøy er vel et juridisk begrep som dekker alt som flyter og kan manøvreres, som f.eks. seilbrett Redigert 26.November.2009 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 (redigert) Tror du må lese første linje på første innlegg engang til Fartøy er vel et juridisk begrep som dekker alt som flyter og kan manøvreres, som f.eks. seilbrett Flause...hadde glemt første innlegg Redigert 26.November.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
nomen Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Gode svar der"Wasco",men du glemte denne. Og hvor går grensen mellom "litt igjen av et brød" og en brødskalk?? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
JaKM Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Men hvor går grensen for skipper og kaptein..? Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Gode svar der"Wasco",men du glemte denne. Og hvor går grensen mellom "litt igjen av et brød" og en brødskalk?? Der vil jeg si at grensen går ved hvor gammelt brødet er. Er brødet ferskt, vil selv en skalk være "litt igjen av brødet" Men er brødet gammelt og tørt, vil et halvt brød være å annse som en brødskalk... nemlig Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Wasco Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Men hvor går grensen for skipper og kaptein..? Skipper er ikke en beskyttet tittel. Kaptein (i maritim sammenheng) er derimot, kun den som innehar Dekksoffisersertifikat. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
mask Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Skipper er ikke en beskyttet tittel. Kaptein (i maritim sammenheng) er derimot, kun den som innehar Dekksoffisersertifikat. Master blir ofte brukt internasjonalt. --------------- Over til selve inlegget, Jeg har alltid sett for meg båt som blir operert av en person, uten mannskap og i fritids sammenheng. Skip, da tenker jeg nytte trafikk med egen besetning. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Skipper er ikke en beskyttet tittel. Kaptein (i maritim sammenheng) er derimot, kun den som innehar Dekksoffisersertifikat. For å flisespikke ytterligere Wasco, så er det "Sjøkaptein" som er en beskyttet tittel ikke kaptein. Og da kun for de med dekksoffiser kl.1 Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Wasco Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 For å flisespikke ytterligere Wasco, så er det "Sjøkaptein" som er en beskyttet tittel ikke kaptein.Og da kun for de med dekksoffiser kl.1 Selvsagt skal vi drive flisespikking.... Ikke så mye annet å ta deg til nå som båten ligger på land og været er så ufyselig at det ikke stimmulerer til fiksing på båten... Og det er helt riktig som du skriver - sant skal være sant Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Fanafjord Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Den helt enkle forklaring er vel denne: "Et skip er et stort fartøy, en båt et lite fartøy." Slå denne! Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Fru Jacobsen Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 REMA 1000!! Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Pramma Svart 28.November.2009 Link til dette innlegget Svart 28.November.2009 (redigert) Jeg mener at alle båter over 15 meter er registreringspliktige i Norsk skipsregister (NIS og NOR); men jeg synes ikke metertallet er noen god definisjon på skip. Har også hørt at riksantikvaren når han gir støtte til veteranskip, definerer skip som et dekket fartøy. Hvilket fører til at gamle fembøringer på 50 fot ikke kan få støtte. Mens sjarker på 25 fot kan få. Redigert 28.November.2009 av Pramma (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Pramma http://www.johamu.com Link to post
Gunga Din Svart 28.November.2009 Link til dette innlegget Svart 28.November.2009 Fartøy er vel et juridisk begrep som dekker alt................... i sjøveisreglerne (3A) så står det en definisjon på fartøy som gjeller i Sjøveisreglerne........ men i dagligt tal så mener nog de fleste att fartøy er litt større 'båter'...... -tror de fleste av oss sæger att vi skall ut med båten over helgen (og ikke ut med fartøyet ) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Figaro Svart 28.November.2009 Link til dette innlegget Svart 28.November.2009 Jeg ville aldri kalt en halv/helplanende båt for et "skip" uansett hvor stor båten er. Hvis noe skal gjøre krav på betegnelsen "skip", er en viss størrelse og deplasementskrog en forusetning. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
spirit185 Svart 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 jeg var en gang på tur utensjærs med min lille 13" båt av ukjent slag, og traff en gammel fisker som var ute for å fange litt ferskfisk. det virka ikke som han forventa å se en sånn liten båt så langt ute, Han så litt forundret på båten og spurte: e det der virkelig et sjøgåanes fartøy? når vi nu snakke om definisjona av fartøy e æ også deleier i et badekar med elektrisk påhengsmotor. undres på om æ får den kameraten i småbåtregisteret Den e forøvrig døpt MS laika å æ trur ikke æ med rette kan kalle den noe annet enn et fartøy. Sitér dette innlegget Link to post
OlavMB Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 I Norge har vi småbåtregister for båter under 15 meter. I skipsregisteret SKAL alle fartøy over 15 meter registreres. Således kan vi si at grensen går ved 15 meter. Riktignok kan mindre båter nå registreres i NOR, men dette er frivillig og derfor ikke grunnlag for definisjon om dette er båt eller skip. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 (redigert) Det er nok flere antagelser en skipsregistrene som kan legges til grunn for å synse om begrepet skip eller båt. Jeg ville heller skjelet til sjøveisreglene som skiller mellom størrelsene på fartøyer: FOR 1975-12-01 nr 05: Forskrift om forebygging av sammenstøt på sjøen (Sjøveisreglene) Regel 9. Trange farvann b). Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp. Regel 10. Trafikkseparasjonssystemer (j). Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre den sikre gjennomfart for et maskindrevet fartøy som følger en seillingslei Ergo er 20 meter og over et skip, men ............ Redigert 31.Januar.2010 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Frivakten Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 ...............andre lover fastsetter en lengde på 24 meter: Lov om skipssikkerhet (skipssikkerhetsloven). § 2. Lovens saklige virkeområde Loven får anvendelse for norske og utenlandske skip. For skip under 24 meter største lengde som brukes utenfor næringsvirksomhet, gjelder loven likevel ikke. LOV 1998-06-26 nr 47: Lov om fritids- og småbåter. § 1. Definisjoner 1. småbåt, enhver flytende innretning som er beregnet på og i stand til å bevege seg på vann, og som har en største lengde på inntil 15 meter; 2. fritidsbåt, enhver flytende innretning som er beregnet på og i stand til å bevege seg på vann med en største lengde på inntil 24 meter, og som brukes utenfor næringsvirksomhet. Nå er ikke ovestående lover helt oppdatert, men jeg klipper dette ut av noen eldre dokumenter hvorav dette var satt sammen. Lengden er likevel den samme. Ny ergo er 24 meter. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Avsluttet_1 Svart 17.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.