Jump to content

Forskjellen på båt og skip... den enkle forklaringen

herself

Recommended Posts

Hmmm... Hva er forskjellen mellom båt og skute da?

Og hvor står du å styrer ettersom du kaller deg skipper?

Hvor må en stå for å være styrmann?

Og hvor går grensen mellom "litt igjen av et brød" og en brødskalk??

Jeg liker å grave og finne ut betydningen av ord, så her følger en liten oversikt.

Betegnelsen båt kommer fra norrønsk "batr". Dette igjen mener noen forskere kommer fra gammel engelsk og betyr uthulet eller kløvd trestamme. Så dette er en eldgammel beskrivelse.

Skute kommer av norrønsk "skuta" og er beslektet med ordet skyte. I enkelte norske dialekter brukes fremdeles verbet "å skutte" om å skyve noe framover. Roere bruker også betegnelsen å skotte når de ror med ansikte i fartsrettningen.

Ei skute er altså noe som skyves framover, enten ved hjelp av årer seil eller motor. Opprinnelig ble betegnelsen skute brukt om minde båter, men ble etter hvert også brukt om større båter som fek seilskuter.

Om betegnelsen skipper.

Hvor du står å styrer er ikke avgjørende i denne sammenhengen. Skipper kommer fra nederlansk schipper og er betegnelsen på den som har kommandoen på en båt. I praksis betyr det at skipperen ikke nødvendigvis er den som står til rors.

Skipperen fører en mindre båt/skute mens en Sjøkaptein fører større skip.

Betegnelsen styrmann er derimot mer begrenset. Slik jeg forstår det er en styrmann en offiser med nødvendige forutsettninger til å føre et større fartøy.

Derfor kaller jeg meg ikke styrmann på egen skute, men skipper på egen skute.

Ellers er det å si at det i norsk språk ikke finnes noen klare regler for bruk av skip kontra båt. Traddisjonelt brukes betegnelsen skip når det er behov for mer enn en person for å kunne opperere farkosten.

Men så har vi en annen betegnelse som ikke er blitt nevnt i denne tråden, og det er betegnelsen Fartøy.

Det er vel ingen som vil kalle snekka si et Fartøy.

Redigert av Wasco (see edit history)
Skipper er ikke en beskyttet tittel.

Kaptein (i maritim sammenheng) er derimot, kun den som innehar Dekksoffisersertifikat.

Master blir ofte brukt internasjonalt.

---------------

Over til selve inlegget,

Jeg har alltid sett for meg båt som blir operert av en person, uten mannskap og i fritids sammenheng. Skip, da tenker jeg nytte trafikk med egen besetning.

Skipper er ikke en beskyttet tittel.

Kaptein (i maritim sammenheng) er derimot, kun den som innehar Dekksoffisersertifikat.

For å flisespikke ytterligere Wasco, så er det "Sjøkaptein" som er en beskyttet tittel ikke kaptein.

Og da kun for de med dekksoffiser kl.1 :cheers:

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

For å flisespikke ytterligere Wasco, så er det "Sjøkaptein" som er en beskyttet tittel ikke kaptein.

Og da kun for de med dekksoffiser kl.1 :cheers:

Selvsagt skal vi drive flisespikking....

Ikke så mye annet å ta deg til nå som båten ligger på land og været er så ufyselig at det ikke stimmulerer til fiksing på båten... :giggle:

Og det er helt riktig som du skriver - sant skal være sant :smash::yesnod:

Den helt enkle forklaring er vel denne: "Et skip er et stort fartøy, en båt et lite fartøy." Slå denne!

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Jeg mener at alle båter over 15 meter er registreringspliktige i Norsk skipsregister (NIS og NOR); men jeg synes ikke metertallet er noen god definisjon på skip.

Har også hørt at riksantikvaren når han gir støtte til veteranskip, definerer skip som et dekket fartøy. Hvilket fører til at gamle fembøringer på 50 fot ikke kan få støtte. Mens sjarker på 25 fot kan få.

Redigert av Pramma (see edit history)

Hilsen Pramma

http://www.johamu.com

Fartøy er vel et juridisk begrep som dekker alt...................

i sjøveisreglerne (3A) så står det en definisjon på fartøy som gjeller i Sjøveisreglerne........

men i dagligt tal så mener nog de fleste att fartøy er litt større 'båter'......

-tror de fleste av oss sæger att vi skall ut med båten over helgen (og ikke ut med fartøyet :lol: )

S/Y Gunga Din

• 2 måneder senere...

jeg var en gang på tur utensjærs med min lille 13" båt av ukjent slag, og traff en gammel fisker som var ute for å fange litt ferskfisk.

det virka ikke som han forventa å se en sånn liten båt så langt ute, Han så litt forundret på båten og spurte: e det der virkelig et sjøgåanes fartøy? :giggle:

når vi nu snakke om definisjona av fartøy e æ også deleier i et badekar med elektrisk påhengsmotor. undres på om æ får den kameraten i småbåtregisteret :cheers:

Den e forøvrig døpt MS laika å æ trur ikke æ med rette kan kalle den noe annet enn et fartøy.

Det er nok flere antagelser en skipsregistrene som kan legges til grunn for å synse om begrepet skip eller båt.

Jeg ville heller skjelet til sjøveisreglene som skiller mellom størrelsene på fartøyer:

FOR 1975-12-01 nr 05: Forskrift om forebygging av sammenstøt på sjøen (Sjøveisreglene)

Regel 9. Trange farvann

b). Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp.

Regel 10. Trafikkseparasjonssystemer

(j). Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre den sikre gjennomfart for et maskindrevet fartøy som følger en seillingslei

Ergo er 20 meter og over et skip, men ............ :smiley:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

...............andre lover fastsetter en lengde på 24 meter:

Lov om skipssikkerhet (skipssikkerhetsloven).

§ 2. Lovens saklige virkeområde

Loven får anvendelse for norske og utenlandske skip. For skip under 24 meter største lengde som brukes utenfor næringsvirksomhet, gjelder loven likevel ikke.

LOV 1998-06-26 nr 47: Lov om fritids- og småbåter.

§ 1. Definisjoner

1. småbåt, enhver flytende innretning som er beregnet på og i stand til å bevege seg på vann, og som har en største lengde på inntil 15 meter;

2. fritidsbåt, enhver flytende innretning som er beregnet på og i stand til å bevege seg på vann med en største lengde på inntil 24 meter, og som brukes utenfor næringsvirksomhet.

Nå er ikke ovestående lover helt oppdatert, men jeg klipper dette ut av noen eldre dokumenter hvorav dette var satt sammen. Lengden er likevel den samme.

Ny ergo er 24 meter. :smiley:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

• 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...