Jump to content

Rødvin på glassfiber


First 31.7

Recommended Posts

Hei!

 

Ett gammelt kjerringråd er at har du sølt rødvin på duken så skal du "søle" litt hvitvin over for ikke å få varig flekk. Vet ikke om det virker likedan på plast, men det er jo en god grunn til å åpne ei flaske hvitvin og du behøver jo sikkert ikke bruke alt på flekken!

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har ikke erfaring selv, men dersom overflaten er hvit, ville jeg forsøkt med klorin. Kan rødvinen trenge inn i porene, kan også klorinen det. Og Klorin bleker! Verd et forsøk?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har hørt at Klorin gjør glassfiberen sprø??

Aner ikke, men "sprø" eller "rø-"?  :cheers:  Og det går jo å skylle godt etterpå. Men ikke skyll på meg.  :seeya:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hva med Hugo's rensepasta?

har brukt den på noen gjenstridige oljeflekker med hell, kan være verdt et forsøk mot rødvin også..

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hva med Hugo's rensepasta?

har brukt den på noen gjenstridige oljeflekker med hell, kan være verdt et forsøk mot rødvin også..

Tror også jeg ville prøvd Hugo`s. Har hatt kjempesuksess med den før.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Hvor får man kjøpt Hugo's?

Har noen flekker der teakolje har sneket seg til ubehandlet og HELT rent dekk. -følgelig nok nesten umulig å få vekk. Høytrykk og div. rensemidler får det ikke vekk.

 

Hva med merker etter "rustvann".

Hadde en skrue jeg trodde var syrefast, -men den gang ei. fikk ikke byttet før neste sesong har fått noen merker jeg sliter med å få vekk..

Link to post
Share on other sites

Hvor får man kjøpt Hugo's?

 

Hva med merker etter "rustvann".

- Hugo's får du kjøpt i alle velutstyrte båttilbehørsbutikker

- Bruk Deep Clean for å fjerne rustskjolder!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hvor får man kjøpt Hugo's?

Har noen flekker der teakolje har sneket seg til ubehandlet og HELT rent dekk. -følgelig nok nesten umulig å få vekk. Høytrykk og div. rensemidler får det ikke vekk.

 

Hva med merker etter "rustvann".

Hadde en skrue jeg trodde var syrefast, -men den gang ei. fikk ikke byttet før neste sesong har fått noen merker jeg sliter med å få vekk..

Eller så får du det på Hjem og Hobby butikkene.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Hva med merker etter "rustvann".

Fjernes med saltsyre 10%, billigere enn spesialprodukter.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde problemer med glass som var blitt matte etter mange omganger i oppvaskmaskinen. Prøvde Hugo. Aldri mer!!! Hugo inneholdt slipepartikler som ga stygge riper i glasset! :eek::rolleyes::flag:

 

Ikke rart folk synes det er effektivt, det sliper jo vekk *hva det måtte være*!

 

Ellers rødvinsflekker: Vet ikke om det er relevant her, noen bruker vanlig salt på flekker på duker. bør være litt fuktig. Rødfargen forsvinner.

Link to post
Share on other sites

Hugo den er tøff, men tror den har blitt litt "snillere". Har en gammel boks hjemme og der kjenner man tydelig kornene i kremen, på en nyere boks er den mere lik tannpasta.

For all del den er fortsatt tøff og bør brukes med omhu. Ingen grunn til å legge seg på, bare fure pent over og polere opp igjen med engang.

Link to post
Share on other sites

Det er jo noe som heter Ferro-bett, tror det skrives sånn, som fjerner gule skjolder på toppkoaten(garantert) og rust-render og da bør den vel ta rødvin også. det er to typer en brun og en klar, jeg bruker den klare. Det er bare og smøre på gule skjolder og rust-render og du ser disse blir borte og skyll av med rent vann etterpå. ikke noe gnukking eller eller tungt arbeid går ikke alt bort ved første forsøk så prøv igjen. Dette skal vist også være fint mot blå- ved på trebåter. lykke til  :lol: fåes hos fargehandlere :smiley:

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...