First 31.7 Startet 19.Juli.2004 Link til dette innlegget Startet 19.Juli.2004 Hei! Er det noen som har et godt tips for å få bort rødvin fra topcoaten. Det er blitt sølt rødvin og et virker som om den har blitt "trukket inn" i topcoaten. mvh Mildrid Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Svart 19.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2004 Ville prøvd me en kraftig rubbing og sett om det hjalp. Maskin er å foretrekke, men hvis du ikke har så kan du prøve for hånd. Hvis ikke dette hjelper, kan du prøve med Autosol krompolish som inneholder mer slipemiddel. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 19.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2004 Hei! Ett gammelt kjerringråd er at har du sølt rødvin på duken så skal du "søle" litt hvitvin over for ikke å få varig flekk. Vet ikke om det virker likedan på plast, men det er jo en god grunn til å åpne ei flaske hvitvin og du behøver jo sikkert ikke bruke alt på flekken! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2004 Hei. Har ikke erfaring selv, men dersom overflaten er hvit, ville jeg forsøkt med klorin. Kan rødvinen trenge inn i porene, kan også klorinen det. Og Klorin bleker! Verd et forsøk? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Slagskibet Svart 19.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2004 Har hørt at Klorin gjør glassfiberen sprø?? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2004 Sitat Har hørt at Klorin gjør glassfiberen sprø??Aner ikke, men "sprø" eller "rø-"? Og det går jo å skylle godt etterpå. Men ikke skyll på meg. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Krapyl Svart 19.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2004 Sitat Har hørt at Klorin gjør glassfiberen sprø?? Nix. Det er såvidt meg bekjent kun UV og MEK som kan påvirke strukturen i polyester. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Brutus Svart 19.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2004 Her er det bare å holde seg til ØL i stedet for den der fottråkka druesafta.... Da unngår du hele problemet... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2004 Hva med Hugo's rensepasta? har brukt den på noen gjenstridige oljeflekker med hell, kan være verdt et forsøk mot rødvin også.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kenneth Svart 19.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2004 Sitat Har hørt at Klorin gjør glassfiberen sprø?? Kanskje ikke glassfiberen, men gelcoaten/topcoaten liker det nok ikke, i likhet med de fleste andre lakker.. Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 19.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2004 Sitat Hva med Hugo's rensepasta? har brukt den på noen gjenstridige oljeflekker med hell, kan være verdt et forsøk mot rødvin også.. Tror også jeg ville prøvd Hugo`s. Har hatt kjempesuksess med den før. Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Hardball Svart 19.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2004 Trur jeg ville prøvd blå isopropanol, å rubbe som fanden. Deretter skylle godt. Har du sår på hendene, så trenger du ikke mere "rødvin" den kvelden. Sitér dette innlegget Link to post
glad Svart 19.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2004 Hvor får man kjøpt Hugo's? Har noen flekker der teakolje har sneket seg til ubehandlet og HELT rent dekk. -følgelig nok nesten umulig å få vekk. Høytrykk og div. rensemidler får det ikke vekk. Hva med merker etter "rustvann". Hadde en skrue jeg trodde var syrefast, -men den gang ei. fikk ikke byttet før neste sesong har fått noen merker jeg sliter med å få vekk.. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 19.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2004 Sitat Hvor får man kjøpt Hugo's? Hva med merker etter "rustvann". - Hugo's får du kjøpt i alle velutstyrte båttilbehørsbutikker - Bruk Deep Clean for å fjerne rustskjolder! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
jorhei Svart 19.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2004 Sitat Hvor får man kjøpt Hugo's? Har noen flekker der teakolje har sneket seg til ubehandlet og HELT rent dekk. -følgelig nok nesten umulig å få vekk. Høytrykk og div. rensemidler får det ikke vekk. Hva med merker etter "rustvann". Hadde en skrue jeg trodde var syrefast, -men den gang ei. fikk ikke byttet før neste sesong har fått noen merker jeg sliter med å få vekk.. Eller så får du det på Hjem og Hobby butikkene. Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Lars H. Svart 19.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2004 Sitat Hva med merker etter "rustvann".Fjernes med saltsyre 10%, billigere enn spesialprodukter. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
glad Svart 19.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2004 takk for tips! Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 19.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2004 En svak syre som Sitronsyre bør kunne hjelpe. Sitronsyrepulver oppløst i vann tar gule render møkk render i gel coat. Tar sikkert også rødvin. Sitér dette innlegget Link to post
Anders Svart 20.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2004 Jeg vil også prøvd Hugo`s. Jeg har gode erfaringer med hugos på alle mulige vanskelige flekker. De fleste båtbutikker tror jeg har det. Koster 50-60 kr. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 20.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2004 Hugo finnes også i jernvare butikker. Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 20.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2004 Jeg hadde problemer med glass som var blitt matte etter mange omganger i oppvaskmaskinen. Prøvde Hugo. Aldri mer!!! Hugo inneholdt slipepartikler som ga stygge riper i glasset! Ikke rart folk synes det er effektivt, det sliper jo vekk *hva det måtte være*! Ellers rødvinsflekker: Vet ikke om det er relevant her, noen bruker vanlig salt på flekker på duker. bør være litt fuktig. Rødfargen forsvinner. Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 20.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2004 Hugo den er tøff, men tror den har blitt litt "snillere". Har en gammel boks hjemme og der kjenner man tydelig kornene i kremen, på en nyere boks er den mere lik tannpasta. For all del den er fortsatt tøff og bør brukes med omhu. Ingen grunn til å legge seg på, bare fure pent over og polere opp igjen med engang. Sitér dette innlegget Link to post
Anders Svart 20.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2004 Ja det virker som den er blitt mer flytende og mild. Før var den mye hardere og luktet også mere. Sitér dette innlegget Link to post
Plomma I Svart 20.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2004 Det er jo noe som heter Ferro-bett, tror det skrives sånn, som fjerner gule skjolder på toppkoaten(garantert) og rust-render og da bør den vel ta rødvin også. det er to typer en brun og en klar, jeg bruker den klare. Det er bare og smøre på gule skjolder og rust-render og du ser disse blir borte og skyll av med rent vann etterpå. ikke noe gnukking eller eller tungt arbeid går ikke alt bort ved første forsøk så prøv igjen. Dette skal vist også være fint mot blå- ved på trebåter. lykke til fåes hos fargehandlere Sitér dette innlegget hilsen Plomma I, roynils@online.no Link to post
Brutus Svart 20.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2004 Ferro-bet er vel rustfjerner fint å legge rustent verktøy i, da blir det blankt igjen. Men kom til å tenke på damprenser, det har jeg prøvd å rense trepanel med ,det var effektivt. Det inneholder i hvertfall ingen slipemidler. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.