toholthe Startet 26.November.2009 Link til dette innlegget Startet 26.November.2009 Jeg har fått lagd nye foringer til roret for å få bort slakk i nylon hos et mekanisk verksted. De anbefalte at jeg smørte med en tynn vannbestanding middel. Tenker å bruke CRC sin silikonspray, men holder den vannet borte? Andre midler som er mer anbefalt? Hvor ofte bør det i så fall sprayes, det renner jo ned langs stammen, så det er jo lett å påføre underveis i sesongen. T Sitér dette innlegget Link to post
M/S Ida Mari (Jan) Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Vaselin, eventuelt Lithium fett er greit å bruke... Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret3 Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Kan ikke skjønne annet enn at vanlig hylsefett må være et bra fett. Det er jo laget for sånt bruk. Bill Sitér dette innlegget Link to post
M/S Ida Mari (Jan) Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 (redigert) Nylon er selvsmørende, så alt som stopper vann fungerer. Redigert 26.November.2009 av M/S Ida Mari (Jan) (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
magnumlars Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Du kan jo bruke Lanopro, då er du i tillegg miljøvennlig Sitér dette innlegget Link to post
grønningen Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 vil ikke nylon svelle (bli større) over tid, hadde ivertfall det problemet på jobb hadde noen hoved bolter som ble stående bom fast etter en stund, så vi gikk over til pom som også er selvsmørende men sveller ikke. hadde smørt det med vannmotstandig gris. Sitér dette innlegget Gir max og auke itte kvart Link to post
toholthe Svart 8.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2010 Ja, da var båten på vannet. Ingen slakk i roret. Smørte med CRC sin silikonspray. Problemet er nå at roret er blitt veldig tregt. Tor ikke topp og bunnforningene er helt "aligned" selv om de ble lagd fra de gamle og de gamle skruehullene blir brukt. Dette har resultert i at roret er blitt ganske tregt. Tror dere dette vil slite seg til, eller må jeg løsne opp rette opp for å få dette til? ER skeptisk til å gjøre dette med båten på sjøen da roret lett kan falle ut, og det er ingen tvil om at det synker. Hvor lett skal et ror med rorkult løpe? T Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 8.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2010 Om det har begynnt å gå tregt nå med nye nylonforinger, er det helt sikkert at nylonen har begynnt å svelle. Nylon sveller i vann. Det du nå risikerer er at roret snart vil sitte dønn fast. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 8.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2010 Dette har hendt på selv store båter ( trålere, ferger) hvor det har vært byttet foringer på ror arrangementet. Du må vel mest sannsynlig på land, demontere foringer, enten maskinere dem om, eller få laget nye. Det skal finnes data på hvor mye nylonen sveller, og på grunnlag av disse data, kan en regne ut hvor mye over/under mål en må legge seg på i forhold til dimensjonene du har. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2010 (redigert) Problemet er nå at roret er blitt veldig tregt. Som de andre nevner her er det ikke særlig heldig å lage en foring som skal stå neddykket i vann av nylon. Jeg ville laget den av POM eller PET. Hvis du går inn på hjemmesidene til Astrup kan du laste ned plastkatalogen deres. Der står det en sammenligningstabell hvor du kan lese ut ulike materialegenskaper. Da ser du også hvilke plastyper som tåler petroleumsbaserte smøremidler (vanlig vannfast grease m.a.o.) Dette med å lage foringer av nylon ser ut til å være en gammel vane som henger igjen i veggene i mange verksteder. Det har kanskje med å gjøre at nylon lenge har vært kjent som en plastkvalitet som er anvendelig til mye. Det virker som om mange gamle mekanikere ikke kjenner til andre maskinerbare plastkvaliteter. Nylon er imidlertid et bra materiale til foringer som står tørt. Redigert 8.Mai.2010 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Dieselboy Svart 8.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2010 Nylon går godt under vann, men cluet er at en må beregne svellet i materialet før den maskineres. (Og nei, jeg er ikke gammel og ja, jeg kjenner til andre materialer som er godt egnet til slikt). ...... Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 9.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 Ja, da var båten på vannet. Ingen slakk i roret. Smørte med CRC sin silikonspray. Problemet er nå at roret er blitt veldig tregt. Tor ikke topp og bunnforningene er helt "aligned" selv om de ble lagd fra de gamle og de gamle skruehullene blir brukt. Dette har resultert i at roret er blitt ganske tregt. Tror dere dette vil slite seg til, eller må jeg løsne opp rette opp for å få dette til? ER skeptisk til å gjøre dette med båten på sjøen da roret lett kan falle ut, og det er ingen tvil om at det synker. Hvor lett skal et ror med rorkult løpe? T Jeg skal svare på spørsmålene dine: Det kommer ikke til å slite seg til, det vil sitter mer og mer. Rorkulten skal gå uten annen motstand en den som vannet gir. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 9.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 En forutsettning for å få nylonlagre, og andre belastede detaljer av nylon (Polyamid, PA) til å fungere er at det ikke tørker ut. Tørr nylon blir sprø og vil feile selv ved små belastninger. Står nylondetaljen nedsenket i vann, finnes det vel knapt et bedre lagermateriale enn nylon. Også til sleider, fjerende detaljer, tannhjul ol. er nylon et utmerket valg, som sakt under forutsettning av at det ikke tørker ut Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Haba Svart 9.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 Har brukt siliconspray i mange år. Først når båten blir satt i opplag og rett før jeg sjøsetter. Hindrer uttørking og smører. Det samme gjelder for cutless-lageret. Har sett at cutlesslageret kan klebe seg til akslingen om en ikke tar forholdsregler. Er fornøyd med denne prosedyren. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 Og nei, jeg er ikke gammel og ja, jeg kjenner til andre materialer som er godt egnet til slikt Rolig, det var ikke deg jeg siktet til, jeg siktet til de mekanikerene jeg kjenner som har omtalt nylon som eneste alternativ hvis noe skal lages av plast :cryin:Bilder · Kontrollpanel · Vis nye innlegg · Assistent · 0 nye meldinger baatplassen > Forum > Åpent forum > Hvilket smøremiddel mellom nylonforing og rustfri roraksel Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Dieselboy Svart 9.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 he he....måtte bare .... Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 9.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 Hei, er nok ikke svelling som er problemet da den ble treg før jeg satte den på vannet. Problemet er at jeg får bare satt i roret når båten henger i trucken, derfor fikk jeg ikke slipt hullet litt større. Foringene har jeg fått et mekanisk verksted som Bærum plastservise anbefalte. De lagde "hundrevis" av slike sa den. Er ikke sikker på om det er nylon engang. Ingen av av foringene står dessuten under vann. Klarte å senke roret litt i dag, og da ble det noe bedre (tror det var litt friksjon på toppen av selve rorbladet mot foringen også). Fremdeles tregt. Så lenge autopiloten klarer å drive dette er jeg redd det blir sånn til neste år når båten går på land og jeg får slipt eller rettet det opp. Om ingen har noen andre gode ideer? T Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Tja, hvis foringene står over vann, så kan du vel prøve å senke friksjonen med å spraye på et eller annet. Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 10.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Prøvd det. Skal prøve å holde roret oppe med noe tau festet i båten i dag for så å se om jeg kan få sentrert toppforingen litt. Tror kanskje det vil gå. Håper jeg ikke mister roet i vannet, da ruker Skagen race! Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 Da er del vel bare for trangt da? Ellers ikke så godt å slipe slike klaringer, man burde brukt en brotch. Ellers er det vanskelig å sjå forskjell på nylon (PA) og fks. PEHD 1000 som har ett vesentlig mindre vannopptak. Sitér dette innlegget Link to post
atvv Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 sikker på att det er nylon da, og ikke teflon, de ser veldig like ut. Og det er teflon man bør bruke. Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 11.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 Klare å rette det opp litt, og da ble det betydlig bedre. Nei, jeg er ikke sikker på at dette er nylon. T Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.