Jump to content

Valg av sjødyktig skjærgårdsjeep, Finnmaster 6000 eller Ryds 620


Bryant

Recommended Posts

Jeg leter etter en sjødyktig skjærgårdsjeep for bruk til dagsturer ut i skjærgården. Behøver en trygg båt med høyt fribord pga lite barn og en båt og som tar bølgene mykt i marsjfart. Det er ofte både skarpe bølger og store dønninger i leia på vei til og fra hjemmehavn. Jeg skal ikke ha en båt som slår hardt i bølgene.

 

Har tenkt til å kjøpe båten brukt.

 

Har lest en del om ulike båtmodeller og kommet frem til to 20 fotere med høyt fribord og sjødyktig (etter sigende) skrog og god plass å bevege seg på i båten.

 

Finnmaster 6000 Offshore som fikk en super omtale i ViMenn Båt da den ble testet der. (Den heter 60 CC fra 2010). Den har også mulighet for en stor kalesje bak styrpulpiten slik at man kan sitte tørt om man blir overrasket av regnvær. Den har et skrog med V-bunnsvinkel på 18 grader.

 

Ryds 610 GTS ligner mye på Finnmaster, men her finner jeg ingen tester eller omtale av båten. Finner heller ingen informasjon om hvilken v-bunnsvinkel denne har.

 

Er det noen som kan dele sin personlige erfaring eller meninger om disse to båtene?

Link to post
Share on other sites

Hadde derimot en F 6000 Offshore en sommer for tre år siden.

 

+ høyt fribord

+ høy fart (var vel 150hk/48 knop)

+ relativt bra skrog i sjøen

 

- konsollen ristet seg selv nesten i stykker ved kjøring i røff sjø. Flere skruer løsnet, flere av dem var kritiske for at konsollen ikke skulle løsne / falle helt sammen.

- som sagt, ganske bra skrog rent sjømessig, men slår ganske mye. Mindre og lettere motor ville kanskje passet bedre.

- svært lav kvalitetsfølelse. Mest i selve konsollen, som manglet noe å holde fast i (bøylen rundt konsollvindu var dårlig dimensjonert og her skrudde skruene seg ut)

 

 

Kjenner ikke til Ryds.

 

Gå for en båt hvor ting er mer enn godt nok dimensjonert, og ikke minst - kjøp en hvor konsollen er støpt inn, ikke skrudd fast.

 

Sjekk ut Nordkapp eller Nimbus som alternativer om du ikke allerede har gjort det. Etter min erfaring svært gode båter i denne klassen.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Er det noen som kan dele sin personlige erfaring eller meninger om disse to båtene?

 

Hei, har hatt en Ryds 620 dc siden 2003. Denne er bygd over samme lesten som GTS modellen.

Har kun gode erfaringer med denne, både når det gjelder sjødyktighet og ikke minst at den er godt "sammenskrudd".

Båten har 19 grader skrogvinkel og høyt fribord. Kan absolutt anbefale denne. Se vedlagt link: http://www.ryds.se/modeller/Utombordare/620gts.aspx

Lykke til. :flag:

Link to post
Share on other sites

Hadde derimot en F 6000 Offshore en sommer for tre år siden.

 

- konsollen ristet seg selv nesten i stykker ved kjøring i røff sjø. Flere skruer løsnet, flere av dem var kritiske for at konsollen ikke skulle løsne / falle helt sammen.

- som sagt, ganske bra skrog rent sjømessig, men slår ganske mye. Mindre og lettere motor ville kanskje passet bedre.

- svært lav kvalitetsfølelse. Mest i selve konsollen, som manglet noe å holde fast i (bøylen rundt konsollvindu var dårlig dimensjonert og her skrudde skruene seg ut)

 

Sjekk ut Nordkapp eller Nimbus som alternativer om du ikke allerede har gjort det. Etter min erfaring svært gode båter i denne klassen.

 

Nimbus er en alt for dyr båt for meg desverre. Kunne gjerne tenkt meg en slik.

 

Jeg har til gode å finne en omtale som beskriver Finnmaster som dårlig kvalitetsfølelse. ViMenn Båt gir Finnmaster 6000 en meget bra vurdering for kvalitet og sjødyktighet og førerplass - terningkast 5 og på A-Laget. I en svensk båttest vinner den foran Yamarin 59CC som også er en båt jeg vurderer for sine gode sjøegenskaper og kvalitet.

 

Når det gjelder Nordkapp så vurderte jeg lenge Nordkapp Enduro 600 pga skrogets dype V-bunn på 22 grader og angivelige gode finish. Hadde virkelig lyst på denne, men har lagt det bort på grunn av kritikk i tre forskjellige tester som gjør den uaktuell. Dyp v-bunn er tydeligvis ikke nok til å gi bare gode sjøegenskaper for den får ulik kritikk som jeg finner lite tillitsvekkende:

 

- slår hardt og markert i mot og sidesjø.

- bølger smeller i skroget, høy skroglyd i forhold til andre.

- innredningsdetaljer vibrerer og skramler

- batteri ikke festet i henhold til CE regler (Båtmagasinet)

- Skruer er underdimensjonert og løsner og skrur seg ut ved langtidstest i ViMenn

- ukomfortabel førerplass

- utsatt for sidevind og vektplassering.

- Terningkast 3 i ViMenn Båt.

 

Når jeg vet at Nordkapp får sprøytestøpt skrog billig i Polen innbiller jeg meg at et vakumstøpt skrog fra Finnland må ha bedre kvalitet?

 

Vanskelig å velge båt! Man opplever stadig å få råd som kan føre til tvil og betenkninger om båter man opplever som aktuelle.

Redigert av Bryant (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke disse båtene annet enn ved omtale, men begge virker å være gode kjøp. Et annet, og viktig element, i denne diskusjonen er hvilke motorer som følger med. Vet at på Finnmaster så er vel Yamaha standard motorutrustning. Det bør være en fordel.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke påberope med objektivitet her, siden jeg har en Enduro 600. Men jeg kan ikke si meg enig med testene ang. kvaliteten. Jeg synes den virker godt skrudd sammen. Mulig testene er fra da båten var ny og at Nordkapp har rettet opp dette etter vært. Førerplassen synes eg også er grei, men mangler en fin plass til plottern.

Jeg har ikke hatt båten så lenge, så kan ikke uttale meg om hvordan den oppfører seg i mye sjø. Men jeg er enig i at den er følsom på vektplassering, sikkert pga. den er relativt smal i kombinasjon med dypt v-skrog.

 

Ellers så synes jeg det er en av de peneste båtene i sin klasse, og den har mange gode sitteplasser som også var et viktig kriterie når ny båt skulle handles. Personlig mener jeg også det er positivt at det henger en E-tec på hekken, men DET er det delte meninger om :discuss:

Link to post
Share on other sites

Det er ofte både skarpe bølger og store dønninger i leia på vei til og fra hjemmehavn. Jeg skal ikke ha en båt som slår hardt i bølgene.

Den har et skrog med V-bunnsvinkel på 18 grader.

 

Har etterhvert fått litt erfaring med skjærgårdsjeep.

Marsfart er mellom 15 og 20 knop.

180 er ikke nok til å oppnå det jeg tror du mener om å ta bølgene mykt i skarpe bølger og store dønninger i den hastigheten.

Dønning er i og for seg ikke et stort problem, med forbundet med "skarp sjø kan det forårsake luftige svev.

 

Du må nok lete etter smalere båt med betydelig større vinkel. (med påfølgende større motor).

Link to post
Share on other sites

Jeg leter etter en sjødyktig skjærgårdsjeep for bruk til dagsturer ut i skjærgården. Behøver en trygg båt med høyt fribord pga lite barn og en båt og som tar bølgene mykt i marsjfart. Det er ofte både skarpe bølger og store dønninger i leia på vei til og fra hjemmehavn.

Jeg skal ikke ha en båt som slår hardt i bølgene.

 

Jeg tror nok *2nd Trikker'n* er inne på noe vesentlig her.

 

Jeg må bare få sagt at du bør ta en titt på White-Shark 205.Vil tro den oppfyller alle kravene du har satt med sitt 22 graders skrog og silkemyke gange i tildels grov sjø.

Redigert av los (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes også at 18 grader høres lite ut. Men det er flere tester som gir Finnmaster 6000 Offshore bra omtale for å ta røff sjø bra:

 

Finnmaster 6000 Offshore slår Bella 600 Ocean: Rett og slett mektig.

Både Ocean og Offshore tilbyr fin komfort og flotte kjøreegenskaper, men Finnmaster 6000 Offshore er likevel et hakk kvassere enn sin landsmann. Krangler du ofte med tung sjø på fjorden er Finnmaster blant de aller beste alternativene på markedet.

 

Man kaller ikke båten Offshore uten grunn eller? Kanskje jeg har fått feil opplysninger om v-bunnsvinkelen på denne?

 

White Shark er absolutt et alternativ, men blir raskt alt for kostbar eller at motoren er for gammel. Ønsker en moderne 2T med direkteinnsprøytning som E-Tec eller Optimax eller 4T Yamaha eller Suzuki.

Link to post
Share on other sites

Du må nok lete etter smalere båt med betydelig større vinkel. (med påfølgende større motor).

 

Og da vil jeg anbefale trådstarter til å kikke på Ibiza 19 sport som oppfyller disse kriteriene.

Her er et par fra finn:

 

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=19094187

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18867874

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Og da vil jeg anbefale trådstarter til å kikke på Ibiza 19 sport som oppfyller disse kriteriene.

 

Absolutt høyaktuell og til riktig pris, hadde det ikke vært for at jeg har et lite barn som skal være med. Mangelen på sete / sofa i akterenden gjør denne desverre uaktuell. Jeg må ha mulighet til å ha en livlig krabat under kontroll i nærheten av førerplass. Ibiza 20 blir for dyr eller så blir motoriseringen for gammel.

Link to post
Share on other sites

Nimbus er en alt for dyr båt for meg desverre. Kunne gjerne tenkt meg en slik.

 

Jeg har til gode å finne en omtale som beskriver Finnmaster som dårlig kvalitetsfølelse. ViMenn Båt gir Finnmaster 6000 en meget bra vurdering for kvalitet og sjødyktighet og førerplass - terningkast 5 og på A-Laget. I en svensk båttest vinner den foran Yamarin 59CC som også er en båt jeg vurderer for sine gode sjøegenskaper og kvalitet.

 

Når det gjelder Nordkapp så vurderte jeg lenge Nordkapp Enduro 600 pga skrogets dype V-bunn på 22 grader og angivelige gode finish. Hadde virkelig lyst på denne, men har lagt det bort på grunn av kritikk i tre forskjellige tester som gjør den uaktuell. Dyp v-bunn er tydeligvis ikke nok til å gi bare gode sjøegenskaper for den får ulik kritikk som jeg finner lite tillitsvekkende:

 

- slår hardt og markert i mot og sidesjø.

- bølger smeller i skroget, høy skroglyd i forhold til andre.

- innredningsdetaljer vibrerer og skramler

- batteri ikke festet i henhold til CE regler (Båtmagasinet)

- Skruer er underdimensjonert og løsner og skrur seg ut ved langtidstest i ViMenn

- ukomfortabel førerplass

- utsatt for sidevind og vektplassering.

- Terningkast 3 i ViMenn Båt.

 

Når jeg vet at Nordkapp får sprøytestøpt skrog billig i Polen innbiller jeg meg at et vakumstøpt skrog fra Finnland må ha bedre kvalitet?

 

Vanskelig å velge båt! Man opplever stadig å få råd som kan føre til tvil og betenkninger om båter man opplever som aktuelle.

 

Synd Nimbus blir for dyrt, fantastiske båter.

Er enig med Hillmar her. Kritikken av Nordkapp over skjønner jeg ingenting av. Nyere Nordkapp er etter min erfaring helt ledende i sin klasse.

 

Finnmasteren ville jeg hvertfall styrt konsekvent unna, samme med Ibiza som jeg personlig synes er helt ubrukelige. Yamarin har jeg ikke så mye erfaring med, annet enn med litt eldre modeller. De synes jeg var håpløst flate i bunnen, hvilket gjorde det vanskelig å legge til osv.

 

Har du vurdert alu.båt? De slår jo gjerne litt, men kvalitet og sjøegenskaper er det som regel ingenting å utsette på. Du har jo også Morgan i denne klassen. Kjenner ikke til disse, men har sett på messe og de virker jo bra. Samme med Skibsplast. (vet ikke hva disse har å tilby i klassen/størrelsen)

 

Ser White Shark er nevnt her også. Disse tåler alt.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Ettersom du nevnte Ryds 620 gts, så ligger det 2 stk. på Finn. Se link: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=19998380 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18700625

 

I know... Hva tror du om den med motoralternativ 150 HK Optimax? Da har man vel motorisering nok for det meste? Synes dette virker som en OK båt og motor. Litt merkelig at den er lakkert på nytt. Tyder det på dårlig kvalitet på plast / lakk ? Eller er det forrige eier som har vært borte i litt for mye. Blå skrogsider er jo veldig utsatt for riper.

 

Den andre er priset langt over fornuft synes jeg.

 

Finnes det noen tester som beskriver sjødyktighet hos Ryds modeller med samme skrog? (620 DC , MC)

Link to post
Share on other sites

Som sagt kjenner jeg ikke til Ryds, men ser jo ut som at man får mye for pengene.

 

Den med 150hk er nok mer enn godt nok motorisert.

Nylakkeringen er nok bare et resultat av litt mye skumping, tror ikke det er et resultat av dårlig lakkeringsjobb fra fabrikk. Ring og spør :smiley:

 

Stolene synes jeg så litt pinglete ut. Kommer jo selvsagt an på bruken da.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

 

Når det gjelder Nordkapp så vurderte jeg lenge Nordkapp Enduro 600 pga skrogets dype V-bunn på 22 grader og angivelige gode finish. Hadde virkelig lyst på denne, men har lagt det bort på grunn av kritikk i tre forskjellige tester som gjør den uaktuell. Dyp v-bunn er tydeligvis ikke nok til å gi bare gode sjøegenskaper for den får ulik kritikk som jeg finner lite tillitsvekkende:

 

 

 

Trodde selv også at bunnvinkel var det eneste saliggjørende for å tåle bølger.  Men har etterhver skjønt at ting som lengde/breddeforhold samt fordeling av bæring i skroget er like viktig. 

 

 

Båtkonstruksjon er basert på kompromisser, lager man båten sånn at den skjærer gjennom alt av motsjø så blir den gjerne uregjerlig i medsjø f.eks. 

 

Min Yamarin er konstruert med ekstra bæring i forskipet pga at overbygget er trukket langt fram. Det gjør at den blir butt i baugen og i motsjø så er det bare å slakke av på gassen - noe som går fint da skroget ellers er meget harmonisk med minimal planingsterskel.  Og så er det en av de bedre båtene jeg har kjørt i medsjø.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

White Shark 205 - men litt skeptisk til motoren Evinrude Ficht Ram 2001. Ville helst ha minst Evinrude DI fra etter BRP tok over eller helst E-tec hvis jeg skulle ha en motor av dette merket. Eller er denne OK? Den har gått siden 2001 så da fungerer den sikkert bra, men har muligens veldig mange gangtimer. Har akkurat sett denne, så jeg vet ikke om den fortsatt er tilsalgs engang.

 

Ellers lurer jeg på hvordan Italienske båter er i sjøen? Capelli Cap 20 med Suzuki DF 140 eller Ran Craft 18.20. Finner ikke noe informasjon om skrog og sjøegenskaper noe sted om disse italienere.

Link to post
Share on other sites

Legger ved en test som sier noe.Sjøegenskapene blir vel det samme , men litt mer sprut blir det nok for de som sitter foran i båten.

Se vedlegg:

http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf...9B?OpenDocument

 

Marsjer 25 knop i 1 meter høye bølger uten harde slag høres jo bra ut. Skroget er altså utviklet fra et amerikansk Seabird skrog Ryds kjøpte i forbindelse med samarbeide med OMC.

 

Hadde vært interessant med mer historie om de Seabird skrogene.

Link to post
Share on other sites

Absolutt høyaktuell og til riktig pris, hadde det ikke vært for at jeg har et lite barn som skal være med. Mangelen på sete / sofa i akterenden gjør denne desverre uaktuell. Jeg må ha mulighet til å ha en livlig krabat under kontroll i nærheten av førerplass. Ibiza 20 blir for dyr eller så blir motoriseringen for gammel.

 

 

Ikke si det. Fikk meg en Ibiza 20 (1994) og f 150 (2007) nå i høst. Pris: 160.000.- Har fått et veldig solid inntrykk av denne. GOD plass i forhold til 19" + noen smarte løsninger. Jeg har ei 3 år gammel datter oppi som har fungert fint. 150 er ikke for lite på denne båten.

 

tomu

Link to post
Share on other sites

Den første tanken som slo meg da jeg så bildet av styrekonsollen som vippes frem, er at det garantert rister og skramler i sjø.

En annen ting er at det virker som om en del båttestere er litt smalsporet. Slå sammen 8 forskalingslemmer, lø på en 150 Yamaha og kall det Finnmaster eller Yamarin, så har du "nytenkende genialitet" som fortjener en femmer eller sekser på terningen. Greit nok at at nevnte fabrikanter som oftest har gode båter, men synes også at Nordkapp fikk en ufortjent dårlig kritikk. Den 500 Avanten jeg hadde var super i sjøen, og virket meget solid. Noblessen tar også sjøen fint, og har et solid bygd skrog. Men jeg syntes den Hydromarin 6020 også var bra. Men den hadde 18 graders skrog og var bred, så den var litt mer stampete i litt sjø. Hvis jeg var rik og hadde plass, kunne jeg godt tenkt meg den som ligger på Finn nå :lol: ...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Den første tanken som slo meg da jeg så bildet av styrekonsollen som vippes frem, er at det garantert rister og skramler i sjø.

En annen ting er at det virker som om en del båttestere er litt smalsporet. Slå sammen 8 forskalingslemmer, lø på en 150 Yamaha og kall det Finnmaster eller Yamarin, så har du "nytenkende genialitet" som fortjener en femmer eller sekser på terningen. Greit nok at at nevnte fabrikanter som oftest har gode båter, men synes også at Nordkapp fikk en ufortjent dårlig kritikk. Den 500 Avanten jeg hadde var super i sjøen, og virket meget solid. Noblessen tar også sjøen fint, og har et solid bygd skrog. Men jeg syntes den Hydromarin 6020 også var bra. Men den hadde 18 graders skrog og var bred, så den var litt mer stampete i litt sjø. Hvis jeg var rik og hadde plass, kunne jeg godt tenkt meg den som ligger på Finn nå :lol: ...

 

Kjetil S

 

Er helt enig, jeg er ikke alltid imponert over enkelte såkalte "profesjonelle" båttestere,i mange tilfeller skinner dårlige kunnskaper om båter igjennom hos

de som tester.

Når en studerer bunnkonstruksjonen til Bella 600 kontra Finnmaster 6000 Offshore så ser en hver som har litt kunnskap om skrogkonstruksjoner at vi ikke kan

snakke om "drastiske" forskjeller i sjøegenskaper på de to båtene. Småting ja,ellers ganske like vil jeg tro.

Link to post
Share on other sites

har at ibizan min må 2 to sesonger ibiza 19 touring ps ar at ibiza 19 sport også, meget bra båter

jeg vil anbefalle IBIZA 20 SPORT

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

Behøver en trygg båt med høyt fribord pga lite barn og en båt og som tar bølgene mykt i marsjfart. Det er ofte både skarpe bølger og store dønninger i leia på vei til og fra hjemmehavn. Jeg skal ikke ha en båt som slår hardt i bølgene.

 

Vel uansett hva du velger så tenk deg nøye om.Jeg har vært i samme situasjon selv og det er langtfa morsomt med sjøsprøyt overalt ,unger som skriker og hysterisk kjerring :puke:

Et tips er hvertfall å ikke gå på akkord mtp. motorstørrelse. Du bør ha krefter nok til å kontrollere båten i dårlig vær. :sailing:

 

Det finnes et båtmerke til som utmerker seg om en type utaskjærsbåt og som jeg nesten kjøpte meg for noen år siden. Karnic 2050.

Vet ikke helt budsjettet ditt,men ta deg god tid og prøvekjør evnt. båt i den bølgehøyde/vind du forventer i hjemlige farvann.

Kjedelig å finne ut i ettertid at det ikke funket

Lykke til :smiley:

Redigert av los (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg må bare få sagt at du bør ta en titt på White-Shark 205.Vil tro den oppfyller alle kravene du har satt med sitt 22 graders skrog og silkemyke gange i tildels grov sjø.

 

 

Ser White Shark er nevnt her også. Disse tåler alt.

 

Har hatt en WS175 i fem sesonger og kjørt en del andre WS'er (205 og 226) og de kan anbefales! Tåler alt og er ordentlig tøffe båter.

 

har at ibizan min må 2 to sesonger ibiza 19 touring ps ar at ibiza 19 sport også, meget bra båter

jeg vil anbefalle IBIZA 20 SPORT

 

Har hatt en Ibiza20 Touring i tre sesonger og var veldig glad i den, men ikke så imponert over sjøegenskapene da den slo uforsholdsmessig mye, etter min mening.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...