Jump to content

Valg av sjødyktig skjærgårdsjeep, Finnmaster 6000 eller Ryds 620


Bryant

Recommended Posts

White Shark 205 - men litt skeptisk til motoren Evinrude Ficht Ram 2001. Ville helst ha minst Evinrude DI fra etter BRP tok over eller helst E-tec hvis jeg skulle ha en motor av dette merket. Eller er denne OK? Den har gått siden 2001 så da fungerer den sikkert bra, men har muligens veldig mange gangtimer. Har akkurat sett denne, så jeg vet ikke om den fortsatt er tilsalgs engang.

 

Jeg synes den så bra ut. Om det som står i annonsen ang. lagring og service er det jo bra. Tror ikke det er noe muffens med den motoren..

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

En båt som ser utrolig grei ut innredningsmessig er Skibsplast 605. Høyt og trygt fribord, og "mykt" møblert mtp små barn. Mange greie sitteplasser, og en fin liten cabin. Har nok et ganske moderat skrog, men finnes også som 605 Offshore, med en dyp V-bunn. Med en 3-åring ombord kan en vel uansett ikke ta de helt store flyveturene :crazy:

 

Skrogmessig er Yamarin høyt rangert, går høyt og fint i vannet og tar sjøen fint. Hadde en Uttern D-55 tidligere, grei båt men følte den slo en del og var litt "kort" i sjøen. Så ville nok gått opp til en 20 - 21 fot, stor forskjell fra 18 til 21. AMT har mange flotte modeller, med bra byggekvalitet og ofte Honda påhengs. De bygde Yamarin tidligere, så har nok lært og kopiert mye derfra. Men en sjeldnere båt å se på sjøen. En kompis har en AMT 20 DC, er storfornøyd. Disse båtene har også grå dørk, ufattelig at ikke flere har tenkt på dette kontra hvit som blir skitten første gang en tar båten i øyensyn.

Link to post
Share on other sites

Eg skal ikkje uttale meg om Ryds, men eg har hatt ein Finnmaster 5300 i 3 år no. Det fine med denne er at den er meget rimelig samanlikna med konkurrentane. Skroget oppfører seg ganske fint i sjøen, men det er ikkje ein båt beregna for mykje sjøgang etter mitt syn.

 

Det er vel med båt som med det meste anna, ein får kva ein betalar for. Finnmasteren er billig og kjennest billig ut. Eg har irritert meg grøn over billige "jalla" løysingar og dårleg komponentkvalitet, skraml og knirk.

Link to post
Share on other sites

Den løsningen jeg synes er "billigst" er når båtprodusenten ikke klarer å lage et tett styrekonsoll. Dvs at hvis du bøyer den ned og ser opp bak rattet, ser du hele kabelbunten med koblinsskinner, og styrewiren stikker ut av rattnavet. På det feltet sliter bla AMTen, Morgan-båter m.fl. Det skal ikke mer enn en sesong med aktiv bruk, så har saltvannet lagt grunnlag for overledningsklatt...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

1. ibiza kvalitet

2.meget gode sjø egenskaper jeg har at master 670 mami så jeg vet va jeg snaker om!

3. du for bra kjenn om du skal selge den

du kan også se på nimbus 20 nova og nimbus 22 nova og ikke minst 26 nova.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel en Askeladden 535 på bildet, men ang. Wasper tror jeg nok den ligger i øverste divisjon når det gjelder skjærgårdsjeeper. Blir jo levert med Suzuki i dag(115-150hk), og det er vel ikke noe minus. Kvaliteten på Askeladden sine båter er jo kjent som noe av det beste på markedet. Har hatt flere av Askeladden sine båter, men ikke denne utgaven. Nabobåten i båthavna er forøvrig en slik, og han skryter uhemmet av den med en 135hk bakpå. Helt topp båt.

Link to post
Share on other sites

Mulig den er litt i overkant budsjettmessig, men Goldfish 21/22 (21 tidligere, nå 22, ellers ganske like) har ihvertfall kjempeprestanda hvis man først skal ha skjærgårdsjeep. Utrolig sjødyktig, og gjør 50 knop m/210hk Mercruiser. Og det er ikke skryteknop heller, de er fabrikk-garantert.

 

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=19154233

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=20058881

 

81_537320711_hoved.jpg

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

har kjørt askeladden 565 wasper LIKTE DEN IKKE !

egen skaper my lik gangen på yamarin LIKTE DEN IKKE!

De fleste båteiere liker vel kun sine egne farkoster, det er jo kun deres båt som gjelder, og ingen andre. Det er jo bare og lese diverse båttester i fra Askeladdens båter opp gjennom årene, så ser man jo at de stort sett har levert noen utmerkede skrog , innkludert 565 Wasper. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ryds og Finnmaster høres litt kjedelig ut....hva med whiteshark eller benteau ??:

 

White shark http://www.whiteshark.no/whiteshark205.htm

 

Beneteau: http://www.erling-sande.no/wsp/erlingsande...mp;open=6190826

 

Lykken er ikke en båt som skjærer mykt gjennom bølger i stor fart...fordi du da får en smal tømmmerstokk av en båt....som er svært ustabil når den ikke ligger i plan og svigermor skal bevege seg rundt i båten. Flatbunnede båter er stabile som flytebrygger og ingen panikk om alle reiser seg samtidig å kikker over ripa samtidig.

Med småbarn ombord har man vel uansett lavere fart i store bølger.......

 

Båten nevnt over er vel relativt flatbunnede bak, men v-bun nærmere baugen. Særlig white shark båter er vel kjent for å beherske bølger bra.

 

Beneteauen med 115 hk er veiledende 299 000 og går man ned mot 5 meter skrog kan man vel få nye båter med påhenger for ned mot 200.000....så hvis ikke bbruktbåtprisen er godt under 200.000 ville jeg prutet på ny båt en stille vinterkveld hos forhandler.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

... men v-bun nærmere baugen.

 

V-bunn på norsk er vel det samme som deadrise på engelsk som er;

 

deadrise - The measurement of the angle between the bottom of a boat and its widest beam. A vessel with a 0º deadrise has a flat bottom, high numbers indicate deep V shaped hulls.

 

Har sett mange som har stått foran en båt og sett på baugen og berømmet den skarpe v-bunnen! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Spurte Ryds en gang hvor de målte skrogvinkelen og fikk til svar at det var et gjennomsnitt av vinkelen på skrogbunnen.

 

Tydelig at det er delte meninger hos Ryds vedrørende måling av skrogvinkel :confused: . Stilte spørsmålet på nytt til teknisk sjef hos Ryds, som svarte kort og greit "AKTERSPEGEL". Ja, ja, da må man vel gå ut fra at dette er riktig når det gjelder Ryds ihvertfall. :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...