Jump to content

Valg av sjødyktig skjærgårdsjeep, Finnmaster 6000 eller Ryds 620

Bryant

Recommended Posts

En politibetjent sa tørt, andre gang vi hadde "besøk" i havna, at man kunne enten bruke penger på egenandel når man hadde Yamaha eller Suzuki, eller bruke dem på vedlikehold hvis man hadde Mercury eller Evinrude :lol: ...

Jeg har blitt spart to ganger, så jeg sover bedre med Evinrude på hekken, noe jeg aldri trodde jeg skulle si :wink: ...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Vakkert! Grattis :cheers_wine:

Brukt?

2005 mod og fullservet hos merkeforhandler. Hadde spesielt lyst på båten pga sjøegenskapene og motoren pga 150 hk. De fleste 5910 jeg har sett har enten 100 eller 115 hk Yamaha. Men kunne like gjerne valgt en Optimax eller E-Tec om det hadde vært opsjon på Yamarin. Hadde fått like høy driftsikkerhet og bedre dreiemoment med de nye trykkinnsprøytede totakterene. Men jeg stoler på at Yamaha F150 er en kjempegod motor.

Takk for hyggelige tips og tilbakemeldinger fra alle sammen!

Et lite tips ang 150hesteren.

Da jeg hadde Hydromarin med 150 Yamaha på, hadde den en skarp hvinelyd fra ca 4000 rpm. Var visstnok fra balanseakselen ble det sagt. Jeg kjøpte isoleringsmatter fra Biltema, de av skumgummi med alufolie på. Brukte 2cm tykke i bakre del og sidene i motordekselet, 1 cm tykk i framkant. Skrudde av den svarte luftlederen i toppen av dekselet og la matte der og og skrudde det på plass igjen.

Motoren ble markant dypere i lyden, da alle høyfrekvente lyder forsvant i isoleringen. Og det var det lille som skulle til for at en allerede god maskin skulle få et perfekt lydbilde...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

• 1 år senere...

Hei

denne har ligget død en stund nå, men jeg kommenterer litt likevel.

Vi kjøpte oss Finnmaster 6000 offshore tidligere i år. Båten er svært god i sjøen. (Hadde tidligere en ryds 510gt som også var meget god) Som det blir nevnt slår finnmaster ganske hard når sjøen kommer på skrå inn forfra/siden. og den legger seg litt mot vinden og bølgene. Vi har opplevd i løpet av sommersesongen at konsollen lekker inn litt vann, samt at platen i bakkant er i ferd med å løsne da skruene mister taket i glassfiberen og detter ut. Dette er kjedelig. Men vi kommer til å ordne dette ved hjelp av gjennomgående bolter med mutter og skiver. Vannet som trenger inn i konsollen kommer sikkert inn langs med disse skruehullene, samt langs med gir/gass kontrolleren. Nå i høst oppdaget vi bensinlekkasje på bensintanken også. kjedelig dette også. skal prøve å få denne på reklamasjon hos importøren. alternativet blir å lage ny tank i syrefast stål. Bortsett fra disse tingene er vi egentlig kjempefornøyd med båten. den er utrulig praktisk med tanke på alle rom hvor man kan stuve ting og tang. Dette har vist seg å bety veldig mye for vårt bruk da vi bruker båten til/fra hytta og har med masse varer og verktøy, og til tider materialer. Den takler stygg i sjø i nordlig kuling i Florø-området. Den mest naturlige måten å kjøre båten på, er å stå bak konsollen. Dette kan vel å merke bli vanskelig hvis vi velger å kjøpe avtagbart ratt til båten da her er litt trangt. (ekstremt ettertraktet båt å stjele dette, inkl motoren som er en yamaha F115). Det optimale hadde vært 150hk. båten gjør 36knop på full fart nå. marsjer fint fra ca 18 og oppover. Føler egentlig at finnmasteren er våtere enn ryds'en vi hadde. kommer inn mere sjøskvett, men den store konsollen tar jo av for det meste. Dette var litt informasjon til den som evt er ute etter å kjøpe finnmaster og lurer litt på om hvordan den er. Tror nok vi kommer til å beholde vår i mange mange år.

• 4 år senere...

vedr valg av skjærgårdsjeep:

Jeg har hatt både Askeladden 505 ,Finnmaster 6000 og Ryds 20 GTS over flere år

Alle disse båtene er meget gode sjøbåter,har hatt god last i alle sammen og med rett motorisering og en fornuftig skipper takler de grov sjø meget godt.

Kjenner ikke igjen problemene med Finnmaster som fremkommer her,selv etter nesten 400brukte timer.

Båten ble mest brukt til fiske og flotte turer i Lofoten i mye forskjellig vær.

Det er selvsagt ikke noe problem å fremprovosere risting og løse skruer om man ønsker det og det gjelder de fleste båter.

Båten lander trygt uten smell etter luftige svev om man bare vet når spaken skal dras bakover.

Mye båt for pengene,liker godt lasterommet i kjøl.fungerer godt med 115 hk.

Ryds 20 overrasker ,den er mer fremtung og føles kompakt når den treffer vannet.

Samtidig blir den lett fremtung med last i front,litt tyngre å manøvrere enn Finnmaster.

stor og flott konsoll, 115 hk er et minimum på denne båten.bred og trygg båt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...