stianbrun Startet 1.Desember.2009 Del på Facebook Startet 1.Desember.2009 Hei Jeg har en sabb 10 jeg skal ha i en snekke som tre kompisser har kjøpt, så må jeg ha en omstyring på motoren frem til styrhuset. Jeg har sett litt på nette, å ser for meg at en styring med en kontrollboks og teleflex kabler vil fungere fint? men her trenger jeg et ledd/stag som skal skrus på stikka til den vribare propellen, noen som vet hvor jeg kan få tak i denne? Kom gjerne med tips! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Desember.2009 Del på Facebook Svart 1.Desember.2009 Her må du nok til å lage det du trenger. Jeg tror riktignok du fortsatt får tak i deler som skal til fra Sabb, men vi snakker fort om 8-10.000,- for det som skal til. Og da er det nok like greit å bruke en styresnekke og wire til dette. Om du kjenner noen som kan sveise så fikser dere kjapt en arm, lages av en bit tykkvegget rør. Bøy den, sveis den fast på omstyrinsgsdakselen og sett på et kuleledd i enden. Eventuelt kan du lage et skrudd klemfeste mot akslingen, så at den kan justeres i ettertid... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
-stig- Svart 1.Desember.2009 Del på Facebook Svart 1.Desember.2009 bare lag det sterkt og bra nok, er "litt" kjipt om driten ryker idet du legger til.... hehe... Sitér dette innlegget Link to post
stianbrun Svart 1.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2009 Hehe, ja, vil ha et solid og pålitlig system :P han ene medeieren sveiser mye, og har selv sveiseapparat, så skal nok få fikset dette, viste bare ikke om det var noe billig ute på markede :P Men takk for raske svar :D Sitér dette innlegget Link to post
stianbrun Svart 1.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2009 Men, pleier folk å lage omstyring på koblingen? er dette mulig siden denne styringen blir en del tyngre? vil en teleflexkabel og kontrolboks klare dette? Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 1.Desember.2009 Del på Facebook Svart 1.Desember.2009 Det var en fyr inne på forumet her tidligere i sommer. Han hadde laget noen skisser for et lignende opplegg. Er ikke sikker på om det var en Sabb eller Marna han hadde. Men det var snakk om å bruke noen sykkelkjeder og andre deler fra en sykkel..... Skal prøve å se om jeg finner igjen tråden Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Gullfisk Svart 1.Desember.2009 Del på Facebook Svart 1.Desember.2009 Kontrollboks og kabler blir for puslete. Du må nok over på styresnekke som Index nevnte, hvis ikke den blir for treg/mange runder. Sylinder og rattpumpe(hydraulikk), hvis du finner noe brukt kanskje. Må bli liten sylinder og stor pumpe, for å slippe maaange turn. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 1.Desember.2009 Del på Facebook Svart 1.Desember.2009 Ville også valgt styresylinder og rattpumpe Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Sleipner93 Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Hvorfor begynne å stresse me hydraulisk annlegg med slanger olje, lufting av system å greier? Maritim selger kontrollboks lagt for vridbare anlegg. Får selve kontrollboksen for 1500. Og kabel cirka 1500. Spørs litt hva lengde du skal ha. Her får du ihvertfall god slaglengde, kraftig wire som tåler belastningen. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Takk for den infoen Sleipner. Men er dette noe som kan tilpasses alle vribare anlegg? Tenker da på min gamle Marna Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Gullfisk Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Den kontrollen så jo fin ut, bare den er kraftig nok. Var ikke klar over at det fantes i kraftigere utførelse enn vanlige kontrollkabler. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Takk for den infoen Sleipner.Men er dette noe som kan tilpasses alle vribare anlegg? Tenker da på min gamle Marna Sikkert mulig, men vet ikke hvordan det vridbare annlegget fungerer på Marna. Hva med noen bilder og info om annlegget? Sitér dette innlegget Link to post
torbit Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Jeg ser at Maritims kabler har en slaglengde på kun 150 mm - blir ikke dette for kort? Jeg mekket et opplegg med sykkelkjeder og 2 tannhjul med forskjellig utveksling på min 2H i sin tid, fungerte helt fint! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Ikke noe problem det, så lenge ikke armen på omstyringen blir laget for lang! Det er jo ikke snakk om mer enn 1/4 tørn! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Wasco Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Det er jo ikke snakk om mer enn 1/4 tørn! Hvis den skal fra forover til akterover blir det vel 1/2 tørn Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Bartesam Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Har fjernstyring på snekka mi, og det er ca 90 grader fra full forover til full akterover Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Sleipner93 Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Er ikke fullstendig 90grader på min type G... Vet ikke hvor mye slaglengde man vil trenge for å få det til. Det kommer an hvor mye du kan belaste kabelen før du ikke tåler mer. Dess lengre inn mot akslingen du tar den dess mindre slaglengde trengs selvfølgelig.. Sikkert noen som kan formler og utregninger for det.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Hvis den skal fra forover til akterover blir det vel 1/2 tørn Sabb har to typer omstyring: Hurtigomstyring med ca 1/4 tørn fra full forover til full akterover, og sveivomstyring med ca 3,5 tørn. Den første er vanlig for fritidsbåter, mens fiskerne foretrakk sveivomstyringen for å kunne finjustere vridningen bedre for å ligge helt stillenår de fisket. Sabbs egen overføring til hurdigomstyringen innebar en arm på rundt 25 cm og en spak som hadde ca en halv tørn bevegelse. Så om du skal ha en halvparten så lang arm for å passe med slaglengden på 15cm, bør både spak og wire være kraftige saker. Men det regner jeg med at de har tenkt på når de lagde denne løsningen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Avmønstret3 Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Snakkes det her om å bevege pitman arm på styresnekke og få rattakselen til å rotere ? Bill Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Nei, det er snakk om wiretrekk på armen for vridning av propellen . Så det blir en rett fram/tilbale bevegelse på fjernstyring som omsettes i en kvart tørn på akslingen via en kort arm og et kuleledd. Siden det kun er snakk om en kvart tørn slipper man å tenke styresnekke. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Avmønstret3 Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Ok, tenkte at om det skulle brukes styresnekke som noen nevnte så ville det bli voldsomt tungt å få rundt med å dra en wire i pitman armen. Bill Sitér dette innlegget Link to post
stianbrun Svart 4.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Desember.2009 Men koblingen er jo vesentlig tyngre å vri på, vil dette gå med tele/multiflex? eller må jeg til med tannhjul å kjede? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Desember.2009 Del på Facebook Svart 4.Desember.2009 Koblingen er vel mye lettere enn vridningen? I alle fall på de jeg har vært borti... Men kraftige wire må til, det nytter ikke med vanlige gass/gear wire! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kaldfisk Svart 4.Desember.2009 Del på Facebook Svart 4.Desember.2009 Mye Sabb-stoff her, også fjernomstyringer. http://temp.sabb.no/cda/viewfile.aspx?id=77 http://temp.sabb.no/cda/doclist.aspx?zone=19 Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Vosso63 Svart 15.August.2010 Del på Facebook Svart 15.August.2010 Tenkte jeg skulle gjenåpne dette emnet, siden jeg har vært gjennom hele prosessen. Jeg har en 32 fots dory med Sabb 2G fra 1963. Motoren og omstyringa er ganske langt akter. Styring høyere oppe og omtrent midt i båtens lengde. Må altså ha omstyring i kabel. Det starta med at den gamle hurtigomstyringa ble så treig at snekkekabelen begynte å krølle seg. Panserslangen (det messingrøret som er uttapå) ble brutt og det ble et par år med midlertidige løsninger. For ei uke sida var det bom stopp. Henvendelse til Sabb ga blankt avslag. For å gjøre en lang og kronglete historie kort: Multiflex styrekabel SC-18 fra Maritim. ca 20cm vandring. Billigste styresnekke Lite-55. Svart plastratt med styresveiv og liten diameter (250mm). Den fungerer tilfredstillende, men svært uvant med 2 rotasjoner. En hel rotasjon framover og en hel bakover. Utrulig uvant også at rattet går motsatt av den gamle spaken! Rattet er stilt som spaken, altså i kjøreretningen. Altså ratte en tørn bakover for god fart framover - og omvendt. Fint med den blanke styresveiva men det blir mye kikking ned i motorkassa for å huske hvor i roteringa en var. Obs! Ingen av delene er helt "kompatible" med det gamle systemet: Styresnekka som tilhørte messingspaken hadde motsatt "skruvindinger". Enden av SC-18 er lik koblingen på omstyringsarmen. Jeg brukte enden av den gamle omstyringa og festa den til enden av SC-18 (begge med diameter=17mmm) med en slangestubb og slangeklemmer. Mulig jeg må finne noe sterkere, men det er viktig å få fleksibilitet i koblingen. Det er forbausende lett å "ratte", måtte til og med sette på litt brems på rattet! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.