Jump to content

Lage omstyring sabb 10

stianbrun

Recommended Posts

Hei

Jeg har en sabb 10 jeg skal ha i en snekke som tre kompisser har kjøpt, så må jeg ha en omstyring på motoren frem til styrhuset.

Jeg har sett litt på nette, å ser for meg at en styring med en kontrollboks og teleflex kabler vil fungere fint?

men her trenger jeg et ledd/stag som skal skrus på stikka til den vribare propellen, noen som vet hvor jeg kan få tak i denne?

Kom gjerne med tips!

Her må du nok til å lage det du trenger. Jeg tror riktignok du fortsatt får tak i deler som skal til fra Sabb, men vi snakker fort om 8-10.000,- for det som skal til. Og da er det nok like greit å bruke en styresnekke og wire til dette. Om du kjenner noen som kan sveise så fikser dere kjapt en arm, lages av en bit tykkvegget rør. Bøy den, sveis den fast på omstyrinsgsdakselen og sett på et kuleledd i enden. Eventuelt kan du lage et skrudd klemfeste mot akslingen, så at den kan justeres i ettertid...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Hvis den skal fra forover til akterover blir det vel 1/2 tørn

Sabb har to typer omstyring: Hurtigomstyring med ca 1/4 tørn fra full forover til full akterover, og sveivomstyring med ca 3,5 tørn. Den første er vanlig for fritidsbåter, mens fiskerne foretrakk sveivomstyringen for å kunne finjustere vridningen bedre for å ligge helt stillenår de fisket. Sabbs egen overføring til hurdigomstyringen innebar en arm på rundt 25 cm og en spak som hadde ca en halv tørn bevegelse. Så om du skal ha en halvparten så lang arm for å passe med slaglengden på 15cm, bør både spak og wire være kraftige saker. Men det regner jeg med at de har tenkt på når de lagde denne løsningen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Nei, det er snakk om wiretrekk på armen for vridning av propellen . Så det blir en rett fram/tilbale bevegelse på fjernstyring som omsettes i en kvart tørn på akslingen via en kort arm og et kuleledd. Siden det kun er snakk om en kvart tørn slipper man å tenke styresnekke.

• 8 måneder senere...

Tenkte jeg skulle gjenåpne dette emnet, siden jeg har vært gjennom hele prosessen. Jeg har en 32 fots dory med Sabb 2G fra 1963. Motoren og omstyringa er ganske langt akter. Styring høyere oppe og omtrent midt i båtens lengde. Må altså ha omstyring i kabel.

Det starta med at den gamle hurtigomstyringa ble så treig at snekkekabelen begynte å krølle seg. Panserslangen (det messingrøret som er uttapå) ble brutt og det ble et par år med midlertidige løsninger. For ei uke sida var det bom stopp. Henvendelse til Sabb ga blankt avslag. For å gjøre en lang og kronglete historie kort: Multiflex styrekabel SC-18 fra Maritim. ca 20cm vandring. Billigste styresnekke Lite-55. Svart plastratt med styresveiv og liten diameter (250mm). Den fungerer tilfredstillende, men svært uvant med 2 rotasjoner. En hel rotasjon framover og en hel bakover. Utrulig uvant også at rattet går motsatt av den gamle spaken! Rattet er stilt som spaken, altså i kjøreretningen. Altså ratte en tørn bakover for god fart framover - og omvendt. Fint med den blanke styresveiva men det blir mye kikking ned i motorkassa for å huske hvor i roteringa en var.

Obs! Ingen av delene er helt "kompatible" med det gamle systemet: Styresnekka som tilhørte messingspaken hadde motsatt "skruvindinger". Enden av SC-18 er lik koblingen på omstyringsarmen. Jeg brukte enden av den gamle omstyringa og festa den til enden av SC-18 (begge med diameter=17mmm) med en slangestubb og slangeklemmer. Mulig jeg må finne noe sterkere, men det er viktig å få fleksibilitet i koblingen.

Det er forbausende lett å "ratte", måtte til og med sette på litt brems på rattet!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...