Jump to content

Lage omstyring sabb 10


stianbrun

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har en sabb 10 jeg skal ha i en snekke som tre kompisser har kjøpt, så må jeg ha en omstyring på motoren frem til styrhuset.

Jeg har sett litt på nette, å ser for meg at en styring med en kontrollboks og teleflex kabler vil fungere fint?

men her trenger jeg et ledd/stag som skal skrus på stikka til den vribare propellen, noen som vet hvor jeg kan få tak i denne?

 

Kom gjerne med tips!

Link to post

Her må du nok til å lage det du trenger. Jeg tror riktignok du fortsatt får tak i deler som skal til fra Sabb, men vi snakker fort om 8-10.000,- for det som skal til. Og da er det nok like greit å bruke en styresnekke og wire til dette. Om du kjenner noen som kan sveise så fikser dere kjapt en arm, lages av en bit tykkvegget rør. Bøy den, sveis den fast på omstyrinsgsdakselen og sett på et kuleledd i enden. Eventuelt kan du lage et skrudd klemfeste mot akslingen, så at den kan justeres i ettertid...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hvorfor begynne å stresse me hydraulisk annlegg med slanger olje, lufting av system å greier? Maritim selger kontrollboks lagt for vridbare anlegg. Får selve kontrollboksen for 1500. Og kabel cirka 1500. Spørs litt hva lengde du skal ha.

 

Her får du ihvertfall god slaglengde, kraftig wire som tåler belastningen.

Link to post

Er ikke fullstendig 90grader på min type G... Vet ikke hvor mye slaglengde man vil trenge for å få det til. Det kommer an hvor mye du kan belaste kabelen før du ikke tåler mer. Dess lengre inn mot akslingen du tar den dess mindre slaglengde trengs selvfølgelig.. Sikkert noen som kan formler og utregninger for det..

Link to post
Hvis den skal fra forover til akterover blir det vel 1/2 tørn

 

Sabb har to typer omstyring: Hurtigomstyring med ca 1/4 tørn fra full forover til full akterover, og sveivomstyring med ca 3,5 tørn. Den første er vanlig for fritidsbåter, mens fiskerne foretrakk sveivomstyringen for å kunne finjustere vridningen bedre for å ligge helt stillenår de fisket. Sabbs egen overføring til hurdigomstyringen innebar en arm på rundt 25 cm og en spak som hadde ca en halv tørn bevegelse. Så om du skal ha en halvparten så lang arm for å passe med slaglengden på 15cm, bør både spak og wire være kraftige saker. Men det regner jeg med at de har tenkt på når de lagde denne løsningen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Nei, det er snakk om wiretrekk på armen for vridning av propellen . Så det blir en rett fram/tilbale bevegelse på fjernstyring som omsettes i en kvart tørn på akslingen via en kort arm og et kuleledd. Siden det kun er snakk om en kvart tørn slipper man å tenke styresnekke.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  • 8 måneder senere...

Tenkte jeg skulle gjenåpne dette emnet, siden jeg har vært gjennom hele prosessen. Jeg har en 32 fots dory med Sabb 2G fra 1963. Motoren og omstyringa er ganske langt akter. Styring høyere oppe og omtrent midt i båtens lengde. Må altså ha omstyring i kabel.

Det starta med at den gamle hurtigomstyringa ble så treig at snekkekabelen begynte å krølle seg. Panserslangen (det messingrøret som er uttapå) ble brutt og det ble et par år med midlertidige løsninger. For ei uke sida var det bom stopp. Henvendelse til Sabb ga blankt avslag. For å gjøre en lang og kronglete historie kort: Multiflex styrekabel SC-18 fra Maritim. ca 20cm vandring. Billigste styresnekke Lite-55. Svart plastratt med styresveiv og liten diameter (250mm). Den fungerer tilfredstillende, men svært uvant med 2 rotasjoner. En hel rotasjon framover og en hel bakover. Utrulig uvant også at rattet går motsatt av den gamle spaken! Rattet er stilt som spaken, altså i kjøreretningen. Altså ratte en tørn bakover for god fart framover - og omvendt. Fint med den blanke styresveiva men det blir mye kikking ned i motorkassa for å huske hvor i roteringa en var.

Obs! Ingen av delene er helt "kompatible" med det gamle systemet: Styresnekka som tilhørte messingspaken hadde motsatt "skruvindinger". Enden av SC-18 er lik koblingen på omstyringsarmen. Jeg brukte enden av den gamle omstyringa og festa den til enden av SC-18 (begge med diameter=17mmm) med en slangestubb og slangeklemmer. Mulig jeg må finne noe sterkere, men det er viktig å få fleksibilitet i koblingen.

Det er forbausende lett å "ratte", måtte til og med sette på litt brems på rattet!

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...