Jump to content

Oppussing av tresnekke

stianbrun

Recommended Posts

Hei

jeg holder på med en tresnekke som har stått på land sikkert de siste 5 årene, skal sette i en sabb 10 som jeg har fra an tidligere snekke. I og med at den har stått lenge har d blitt et par sprekker som jeg vil tette, jeg har begynt med med å presse drev i alle sprekker hvor jeg får dette inni, å fyller på med farm 80 etterpå, og fyller også i med farm 80 i småsår sprekker.

har bare et par spørsmål, er det nok å tette sprekkene på denne måten? (er ingen sprekker jeg kan se gjennom) eller bør jeg gjøre noe mer for å få båten tett?

Og må jeg fylle på med farm på innsiden av snekka også? eller har dette liiten hensikt?

Så skal jeg sette hylsa i, og tetter man rundt hylsa på samme måten? fylle på med drev og farm?

og et siste spørsmål :P Vil farm 80 puste litt? eller vil det bli slik at man kveler alt man dekker til med farm slik at det kan råtne?

Det er foresten en rolfsnes snekke med aluminiumsoverbygg..

Er svært takknemlig for alle tips jeg kan få :D

Redigert av stianbrun (see edit history)

Til hylsa ville jeg brukt sinkhvitt og tjære. Bland det, og varm det opp til det blir flytende. La hullet være trangt så hylsa må drives i, men uten at det sprenger ut stevnet. Smør kokvarm sinkhvitt og tjære på hylsa, og litt stry rundt på enden inne ved flensa, og dra den inn med en gjengestang med skive og mutter. Når sinkhvitten og tjæra stivner, så er det tett, og hylsa går ikke løs i hullet. Dette er bombesikker løsning.

Blandingsforhold til sinkhvitt og tjære har jeg ikke annet enn at fargen skal være en anelse mørk beige.

Bill

Hei og graulerer med Rolsnes snekke.

Dette er flotte båter som er vel verdt å ta vare på.

Vi har hatt en del livlige diskusjoner omkring akkuratt dette tema med tetting i trebåttråden. Håper du tar deg en tur innom denne tråden og forteller oss litt mer om båten din.

Så til utordringene dine.

Rolfsnesen er jo en kravellbygget båt, så her er det viktig at du bruker tjæredrev.

Det beste ville selvsagt være å ta ut alt gammelt drev og erstatte dette med nytt. Men dette er strengt tatt ikke nødvendig.

Men der hvor det er sprekker bør du drive inn litt drev. Press drevet godt inn, slik at det ligger 3-5 mm inn i skoget.

Etterpå fyller du inn med fek Farm eller fek asfaltkitt, slik som brukes på hustak.

Ellers finnes det også mange andre tettnings middel en kan bruke.

Et gammelt vellprøvd triks er å feste vanlig maskeringstape over sprekkene til slutt. Slik holder båten seg tett til den får truttnet. Denne tapen vil falle av etter hvert når du begynner å bruke båten.

Hei!

Når du spør båtfolk om båtrelaterte spørsmål får du som regel like mange forskjellige svar som antall personer du spør.

Jeg har restaurert forskjellige trebåter i ca 20 år, og er lesehest om emnet.

Jeg har god erfaring med følgende. Farm i større sprekker som er par millimeter og større. legger på papirtape på utsiden, den faller av i løpet av sommeren. Farm er å få kjøpt i 80 og 100 kvalitet. Har ikke erfaring med at den stivner. Finnes også mange flotte stoff på tube beregnet på tak,men de må ikke inneholde silikoneller stivne. Aldri noe tettemiddel på innsiden.

Båten er oljet/skal oljes og Farm vil aldri frembringe råte av noe størrelse om noen.

På mindre sprekker og rett før sjøsetting tetter jeg der jeg tror det er sprekker med margarin, meget effektivt.

Våte matter og en tett pressening over båten noen dager før sjøsetting hjelper også, aldri drev i sprekker i selve bordet, sjelden imellom.

Sjekk denne:http://surf.to/trabatsakuten. Gå til tips og trixs, inneholder også boksalg om emnet,snart jul!

God bok: Behrens, "Håndbok i trebåtsverd" ISBN 91-9700-942-3 svensk.

MVH Rolf-Eigil

Heisann.

Det var vanlig og lage hull til hylse for stort og så bekke det igjen tidligere. Men, så hendte det at motorene ikke var ordentlig rettet opp, og hylsene kunne gå varme. Da løsner bekket og hylsa er lekk, og det kan ta fyr til og med.

Min avdøde onkel + 2 søskenbarn kjøpte en 49 fots kutter sist på 20 tallet eller noe sånt, og hadde 30 hk Helseth i båten... fungerte fint. Båten het Helland, og hørte til i Torsken kommune på Senja. Så forlengte de båten til 54 fot, og fikk satt inn 42 hk Helseth. Gikk også fint. Etter krigen en tid solgte de båten til Gryllefjord, og han som kjøpte den fikk den forlengt enda mere og satt inn 120 hk Union etter hva jeg har hørt, og på vei fra verkstedet gikk hylsa varm, og bekket tok fyr og båten tok fyr. De klarte og renne den på land før den sank og ingen kom til skade heldigvis.

Da jeg jobbet på slip og mek verksted på 80 tallet så var de gått vekk fra bek og store hull til hylsene. Hullsag drømte vi ikke om å bruke. Verkstedet hadde en veldig lang gjengestang med fine gjenger, og boret hull på tvers gjennom. Der var det satt et dreiestål, satt fast med en settskrue. Det ble boret et lite hull gjennom stevnet så stort at gjengestangen kom i gjennom, og en brakett der flensen på motoren skulle være, og en brakett bak stevnet. Dette dannet styring for gjengestangen. Denne ble dreid rundt med en stor boremaskin og dreiestålet justert ut litt så den tok en passende spon etter hvert som gjengestangen vandret seg framover. Gjengestangen ble skrudd tilbake og dreiestålet justert ut litt til... sånn holdte vi på til vi hadde ønsket diameter på hullet, og absolutt ingen klaring mellom hylse og treverk. På dette viset går ikke hylsa løs om den blir varm.

En annen ting som er alfa og omega er å la båten ligge utpå noen dager om den har stått oppe ei god stund før man retter opp motoren. Jeg har aldri rettet opp en motor og latt det være mer enn 5 hundredeler i forskjell mellom styrbord og babord side og over og under flensen. Det tar sin tid, men det er verdt tidsforbruket. Grunnen til at båten skal ligge på havet er at treverk gir seg når det truttner... retter man opp motoren på land, og setter den ut, og flenser fra så har jeg til dags dato til gode og se at ikke opprettingen har forandret seg. Ikke bare gir treverket seg når det truttner, men hele båten forandrer form etter som den står på klosser under kjølen til at det er botn i båten som bærer vekta når den kommer på havet.

Bill

Redigert av Sleipner45 (see edit history)

Her var det kloke ord til ettertanke, Sleipner45!

Det syndes nok en del med oppretting i amatørkretser der alt skal gjøres selv.

Det var egne folk som spesialiserte seg på dette på verven her i gamle dager. De faste folka gjorde hull for hylsa og sto for opprettingene, og ble til og med lånt vekk til andre båtbyggere for å gjøre dette.

Støping av hylserør.

Jeg gjorde følgende, støpte med epoxi men monterte først inn motor, aksling, propell men spente ikke aksling mot motor da dette forandret seg etter sjøsetting. Passet bare på at motoren var montert slik at jeg hadde nok å justere på i alle rettninger.

Benyttet denne metoden da jeg mener at det forenklet rettingen av aksling.

Epoxi, etter å ha prøvd de fleste, alle limer godt men West System er klart best. Koster litt mer men verd hver krone.

Følger du oppskriften og har limpumper så blir resultatet alltid 110.

MVH Rolf-Eigil

Er å støpe hylsa fast noe smart løsning da? Da har man jo ikke muligheten til å få det løs igjen uten å ødelegge noe?

Jeg hadde samme problem som deg, hylsa for liten og hullet for stort. Det som ble gjordt da var at jeg fikk dreid til en foring i nylon som jeg limte fast i det gamle hylsehullet. Hylsa mi passet nå perfekt i foringen og jeg surret drevgarn rundt og klinte på farm og skrudde fast de to skruene. Tett ble det og jeg har også muligheten for å ta ut hylsa om det skulle være nødvendig. Foringen ble limt med Sikaflex 11fc.

Bare et tips om du ikke allerede har støpt fast hylsa.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...