pvdanoscar Startet 3.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 3.Desember.2009 Hei på dere alle sammen Jeg har blitt trebåtforelsket til langt over hodet, og sliter selvfølgelig med å skru/spikre/ lime etc og å tette. MEN jeg lurer på en par/tre ting: 1)hvor stor bør en motor være for å kunne "dytte" denne båten godt og jevnt til en økonomi 2)som ikke svir så aldeles forferderlig? Jeg har et solid rundt hull i akterenden og går ut i fra at det er der ("drevet??") skal sitte ) i hvertfall diameter 30-40 cm. 2)Er slike drev standard, eller må jeg ha noe som passer akkurat til den motoren eler går det an å få tak i overganger?. Vel det var 3 spørmål allerede men ferskvannskjøling hørtes interessant ut, men er det dyrere enn sjøvannskjøling og hvor kan jeg evet finne noen som har greie på det? tusen hjertelig takk på forhånd om noen kunne forbarme seg over meg. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 3.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2009 (redigert) Hei, og gratulerer med trebåt! Det er mange entusiaster her som kommer til å følge spent med på denne. Først vil jeg si at for å svare konkret på dine spørsmål trengs det flere opplysninger. Og gjerne bilder av herligheten. Hvor stor er båten? Vet du noe om hvilken motor som sto i før? (tipper det sto en bensinmotor). Er det mulig å finne ut hvilke drev som var der før? Slike opplysninger er nødvendig som et utgangspunkt. Vi venter spent! Note: Så etterpå at den er 30 fot. Det er en stor båt og krever bra stor motor. Så her blir det litt sånn hva du ser for deg av marsjfart som vil avgjøre. Om vi tar utgangspunkt i 10-12 knop marsjfart, så kan sikkert ekspertene på forumet beregne en motorstørrelse. Jeg vil tippe 120-150 Hk. som minimum. Redigert 3.Desember.2009 av trikkern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 3.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2009 Rundt 120 til 150 hester er et godt forslag det, men hvorfor drev på en slik båt? Denne burde ha strak aksel, men da må akterspeilet bygges om. Er bilde hadde gjort mye her Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2009 Ikkje gjer som mange andre. Putte i akkurat passe motor fordi "skroget ikkje kan ha meir". Når båter lastes med barn og bagasje så synker farten fra feks 15 til 10 knop. Dette er betydelig, og kjedelig reduksjon på etapper. Da er det greit å ha litt ekstra kraft å gå på. 180Hk ville nærmet seg greit kanskje du topper på 20 da Drev er fordel ved manøvrering i forhold til aksel. BILDE !!! Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bartesam Svart 3.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2009 (redigert) Det er jeg enig i, men setter ikke drev på en ærverdig gammel Furuholmen da(hvis det er det??) Redigert 3.Desember.2009 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
ivar Svart 3.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2009 tja , hva med en 185hk 4.3 V6 bensin? Med den burde man kunne marsje lett og uanstrengt med et meget behagelig lydnivå i båten Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2009 Ofte vanskelig å få bensin i endel avkroker. Diesel er tingen. Drev fikk eg inntrykk av at det hadde vert gr det hullet han beskriver Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Wasco Svart 4.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2009 Hei og gratulere med trebåt... Som en lidenskaplig trebåt entusiast gjør det godt langt inn i sjela hver gang det dukker opp et nytt trebåt prosjekt her på BP. Har ikke mye å bidra med i spørsmålet om motor. Men ønsker deg lykke til med prosjektet. Håper det kommer noen bilder etter hvert, og så håper jeg vi får se deg og båten din i trebåttråden. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
spjærøykrysser32fot Svart 4.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2009 lurer på å sette inn en Marna M-3 i båten min.....ut med Mercedesen. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 4.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2009 Du vil ikke ha en Bmc da Sitér dette innlegget Link to post
spjærøykrysser32fot Svart 4.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2009 njet... Vil ha en motor med rette lyden.. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 4.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2009 Søren og Er jo enig at det må litt lyd til i en trebåt, M-3 er det diesel? Sitér dette innlegget Link to post
spjærøykrysser32fot Svart 4.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2009 Diesel ja..36-46 hk Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 4.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2009 Hei, pvdanoscar! Dersom du fortsatt skal gå for hekkaggregat er det lurt å prøve å finne ut hva slags drev som har sittet der før, og få tak i et samme sorten. Da slipper du ombygging siden f.eks. Volvodrev og Mercruiserdrev ikke passer i samme hullet. Alternativet blir da å tette hullet og lage nytt. Det vil nok gjerne bety å skifte akterspeilet siden dette må være sterkt nok til å ta opp kreftene fra propellen/drevet. Om du velger drev må også motoren passe til drevet. Det går både på utvekslingen og på koblingen mellom drev og motor. Det kan skaffes adapter til de fleste kurrante motorer. Billig løsning: Brukt bensinmotor Volvo B18/B20 og VP280-drev eller Mercruiser bensin og alfa- eller bravo-drev. Dyr løsning: Ny diesel og nytt drev av kurrant merke. Brukt dieselmotor er vanskelig å få tak i billig. Et annet alternativ er jo å montere strak aksling med motoren midt i båten slik det var originalt på Furuholmen. Men dette betyr selvfølgelig en større jobb. Men skulle ikke forundre meg om det ligger akslinger og rør, trustlager og propeller til en slik båt rundt om i landet som kan brukes. Se etter om motorfundamentene fremdeles ligger der etter tidligere motor. Jeg er nok meget interessert i ditt prosjekt, fordi en Furuholmen-restaurering kunne jeg tenkt meg å sette i gang med selv. Og dukker anledningen opp på riktig tidspunkt kan det bli aktuelt. Så jeg gleder meg til å følge med på denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.