Jump to content

Varm pakkboks


lofot1

Recommended Posts

:smiley:

Dette med temperatur på pakkboks har vel blitt diskutert før, husker ikke tråden, men her er min erfaring etter målinger på boksen om sommeren.

Etter et par timers kjøring, ved turtall 2900 RPM, kommer temp. opp i 50-52 gr og stabiliserer seg. Kan berøre pakkboksen uten å brenne meg.

Jeg har pakkboks med simmerringer og fettsmurning. Bruker vanlig grease (NL2) , ikke vannfast, og trekker kun lett ca. 1/2 - 1 tørn på smørekoppen i begynnelsen av sessongen og midt i. Dette har fungert til nå. Teoretisk skal jo ikke fettet forsvinne fra boksen p.g.a. tetningsringene så oversmørning gjør bare skade, kan sprenge ringene og fylle opp hylserøret med fett. Lurt å skru av fettkoppen og kjøre litt hvis du antar at det er for mye fett i boksen. (simmerringene må være i orden, ellers pipler vann inn)

Mener å huske at Sleipners oljesmurte pakkbokser kan komme opp i omlag 70 gr. uten at det ble sagt å være et problem.

 

mvh

Haba

Link to post
Share on other sites

att pakkboks blir varm under gange er helt normalt skifter du simmer ringer i pakkboksen kan du få tempratur på pakkboksen opp mot 60 grader dette er normalt jo tjukkere aksling en har jo mer varme blir det i pakkboksen dette på grunn av att en har større friksjonsflate på tjukkere aksling .

Link to post
Share on other sites

........................................jo tjukkere aksling en har jo mer varme blir det i pakkboksen dette på grunn av att en har større friksjonsflate på tjukkere aksling .

Jøsss ..... en lærer noe hele tida, dette er rakt motsatt av det jeg har erfart...!

Link to post
Share on other sites

att pakkboks blir varm under gange er helt normalt skifter du simmer ringer i pakkboksen kan du få tempratur på pakkboksen opp mot 60 grader dette er normalt jo tjukkere aksling en har jo mer varme blir det i pakkboksen dette på grunn av att en har større friksjonsflate på tjukkere aksling .

Dobbelt så stor akseldiameter gir

- dobbelt så stor omkrets

- fire ganger så stort tverrsnitt

 

Større diameter gir altså enda større tverrsnitt til å lede bort varmen.

Skulle ikke tjukke aksler da bli mindre varme?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Håper det går greit at jeg låner denne tråden litt. Så slipper vi enda en pakkbokstråd her......

 

Saken er nemlig at min pakkboks slipper inn noen dråper vann under gange. Har spurt flere om dette er vanlig, og har fått litt sprikende svar. Noen mener det skal komme inn litt vann, andre mener jeg bør bytte simmerringer.

 

Her er ihvertfall pakkboksen ( burde kanskje vasket litt her ja ). ( Ikke helt bra bilde heller. )

 

pakkboks2.JPG

 

Håper noen kan svare på dette?

Link to post
Share on other sites

Dersom du har pakkboks med komprimert pakning (det er det som egentlig heter pakkboks) skal den lekke noen dråper. Det er smøring for pakningen.

Av bildet ser det ut som du har en slik(?).

 

Dersom du har tetningsboks med leppepakning (Simmering) skal den normalt ikke lekke.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hei

Helt normalt med litt lekkasje på din pakkboks av den "gamle gode sorten" med talgpakning. Da er du sikker på at pakningen får kjøling av sjøvannet, som den jo skal ha. MEN ,vær uhyre forsiktig ved stramming av den fremre flensen ( med 2 bolter) da litt for mye stramming her vil forårsake varmgang pga. for lite kjøling og høyere friksjon mellom aksling og talgpakning. For mye fett vil gjøre det samme, da dette tetter for sjøvannet og altså kjølingen. Opplevde dette på min tidligere Scand Atlantic, hvor en liten stramming av flensen forårsaket glovarm pakkboks. Løsing av flensen måtte til, og da var alt tilbake til det normale, med litt drypping under fart, men tett ved stilleligge.

:yesnod: :yesnod: :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei,

 

Vekker liv i en gammel tråd... må bare vite om fenomenet er normalt eller unormalt..

 

Altså: Har fettsmurt pakkboks med nye simmer-ringer og ny hylsegummi. Gummien er relativt stiv men noe lengre enn den gamle for at simmer-ringene skulle få ny slitebane. Akslingen er 35mm.

 

Saken er at vibrasjonen i akselen er turtallsavhengig. 'Hoppetau-effekt' ved ca. 3000 omdr. og pakkboksens temperatur øker. Temperaturen er da slik at en kan ta på pakkboksen men ikke holde på den.

 

Er det naturlig at nevnte type pakkboks må 'gå seg til' litt mht temperatur??

 

Over helgen skal jeg få justertkoblingen gear/aksel med føler-blad og justere motorfestene så har jeg fått gjordt det som gjøres kan..

Link to post
Share on other sites

Henviser til målte veidier gitt i innlegg # 10: Ved 3000 rpm hadde jeg på pakkboks ca 37 grader - men dette vil avhenge litt av sjøtemperatur. Dersom du ikke kan holde på pakkboksen grunnet høy temperatur, er det noe "galt". Det kan være at du har trukket til stramningen av pakkboksen for mye, det kan være at du har kast i aksling (lite sannsynlig), kast i propell (ikke usannsynlig), feil montert/opprettet motor. Løs akslingen, trekk den litt tilbake fra klemflens, og mål omkring klemflens og aksling med søkefjør. Dette kan normalt gjøres når båten ligger på vannet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...