Jump to content

Varm pakkboks


lofot1

Recommended Posts

:headbang: Har problemer med at pakkboksen går varm. (kan nesten ikke ta på den.) Dette startet for en uke siden etter at båten hadde vært på land. Hylsa var litt løs så vi strammet skruene bak i festet. Akslingen gikk lett rundt etter dette. Etter ca. 30 min gange kom det ulyder fra pakkboksen samt at den var varm. Det var også en del vibrasjoner i akselen. Har forsøkt å rette opp motoren, men pakkboksen blir fortsatt raskt varm. Kan Det komme av at det er for mye fett i pakkboksen? eller må motoren justeres bedre? Litt vibrasjoner  blir det vel uansett? Motoren er en 55 Yanmar som står på gummi labber. Båten er en Myra 750. Er takknemlig for svar.
Link to post

Hei lofot1.

Hva slags hylse har du? Har du kjørt i fett ettersom du lurer på om det er for mye? Har du strammet pakkbos innvendig? Det er en del spesifike ting som vi må vite om du skal bli noe klokere av de svar som evenyuelt kommer. Send gjeerne med et bilde eller 2.

Mvh Heira.

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post

Tror du kan ta båten på land. Ved stramming av hylserøret bak (utvendig??) har du muligens laget en skjevhet i forholdet lagerets akse relativ til akslingens akse. Da kan man få "hoppetau-effekten". Denne effekten var meget kjent fra Myra 21 (snekker) fra 70-tallet. Avhengig av lengden på akslingen, et par grader på lageret vil gi enorme justeringsutslag på motoren. Akslingen skal løpe med meget lite vibrasjon.

Link to post
  • 2 år senere...

Hallo

 

Jeg låner denne gamle tråden.

 

Hvor varm er det normalt at pakkboksen skal være?

 

Bakgrunnen for spørsmålet er at jeg har hatt motoren ute for overhaling i vinter. Løste boltene på motorfestene (gummi) og trakk motoren opp. Ved innmontering satt jeg motoren derfor tilbake og motorens posisjon skulle i teorien stå som den sto.

Men siden teori og praksis ikke alltid stemmer var jeg derfor ekstra på vakt under årets første båttur i dag. Jeg har alltid hatt en syngelyd (propell) på lave turtall. Slik også i dag, men muligens (husker ikke eksakt til vilket turtall det varte før) varte denne syngingen noe lenger opp i turtallet enn sist . Men etter 2000 rpm og oppover er det ikke noen ulyd, ei heller unormal vibrasjon eller motorlyd. Jeg innstilte meg derfor på at at alt var som i fjor. Men etter fortøyning kom jeg til å kjenne på pakkboksen og denne var god og varm, men ikke slik at det ikke gikk an å ta på den. Men en god lunk.

 

Jeg har aldri tidligere kjent på pakkboksen så jeg vet defor ikke hva som er normalt her så derfor spør jeg derfor dette på dette eminente forumet om hvor varm er pakkboksen når avretting er som den skal være?

Link to post

Jeg har på vår forrige båt i 3 sesonger overvåket temperatur

 

- i sjøvannet (inntakstemperatur)

- motorrom (like i nærheten av luftinntak til motoren)

- selve pakkboksen (som er vannavkjølt) og

- stevnelageret

 

Ved 3000 RPM på motor, (husker ikke girutvekslingen for øyebliket),

 

var eksempelvis:

 

sjøtemp: 17.3 grader

motorrom: 39.5 grader

lufttemperatur: 20 grader

pakkboks: 37.2 grader

stevnelager: 37.5 grader

 

 

Disse måleverdier er representative for sjøtemperatur i området 17 grader.

 

Det er nesten slik at ved lavere eller høyere sjøtemperatur såp kan man lege til/trekke fra tilsvarende på de to målepunktene med sjøvann (pakkboks og stevnelager).

 

Håper at dette kan være til noe hjelp.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post

Eller si det på en litt annen måte, en avart av roaldbj, du får brannsår over 60 grader C. Kald på finga vil en pakkboks på 40 grader kjennes god og varm.

 

Det er nå en ting. Når du måler mellom akselflensene med søkerblad, skal du ha 0,10 mm eller lavere. Den toleransen greier du ikke med å 'sette motoren tilbake på samme plass'. Ikke med den klaringen mellom bolter og hull som er vanlig. En ny oppretting/kontroll må nok til.

Link to post
Jeg har på vår forrige båt i 3 sesonger overvåket temperatur

 

 

sjøtemp: 17.3 grader

pakkboks: 37.2 grader

stevnelager: 37.5 grader

Disse måleverdier er representative for sjøtemperatur i området 17 grader.

Håper at dette kan være til noe hjelp.

Flott svar, med dagens sjøvannstemperatur burde jeg altså ha hatt ca 30grader, der var nok noe mere enn dette. Skal se og få meg et steketermometer og få tatt reelle temperaturer. Som Hulda sier kjennes kansje 40 grader varmt ut når en er kald.

 

 

 

Hvis det er hylserør må luften ut av røret slik sjøen står mot pakkboksen og kjøler den

Ja jeg har vel hylserør ? er det noe alternativ ? Men jeg har aldri vært med på å lufte på tidligere båter, hvordan gjør en i så fall dette ?

 

Du kan prøve hold hånd ved pakkboks i aksel lenge ca under 40 grader.BRA....

Kan vi med dette gå ut i fra at om tempraturen er under 40 grader så er det akseptabelt ?

 

Kald på finga vil en pakkboks på 40 grader kjennes god og varm.

 

Det er nå en ting. Når du måler mellom akselflensene med søkerblad, skal du ha 0,10 mm eller lavere. Den toleransen greier du ikke med å 'sette motoren tilbake på samme plass'. Ikke med den klaringen mellom bolter og hull som er vanlig. En ny oppretting/kontroll må nok til.

Tidliger eier gjorde det på denne måten når han hadde motoren ute av båten. Tenkte derfor jeg kunne prøve det samme. Men som sagt så har jeg fokus på at gjerne ikke alt er ideelt.

Å måle noe her med så små marginer er utover min forstand, akslingen henger fritt fra pakkboks til flens i en god meter og dette gjør alt så mykt at jeg ikke kan fatte en kan snakke om tiendelsmillimeter her. Skal noe måles her så må jeg nok ha assistanse, og da er vel det kansje vel så rimlig å sette på en fleksibel kobling som tolerer 2 graders avvik.

 

Men om jeg har et problem med avretting her, hva vil følgeskaden kunne bli ?. Skade på gear eller lekkasje i hylse ?

Jeg tok selvfølgelig ikke noen bilder av aksling/propell når båten var på land !

Link to post

Flott svar, med dagens sjøvannstemperatur burde jeg altså ha hatt ca 30grader, der var nok noe mere enn dette. Skal se og få meg et steketermometer og få tatt reelle temperaturer.

 

Kjøp en utetempmåler beregnet på bil og lim sensor på pakkboks,monter display på en synlig plass og du har full kontroll på temp.

Hadde samme problemet med varmgang selv,fant aldri grunnen til dette,byttet pakkboks og alt o.k og monterte tempmåler som nevnt over og har full kontroll fra styreposisjon ,ligger ca rundt 35-39 grader

Link to post

Har lest tråden med interesse.

 

I forrige båten byttet jeg talgpakninger i pakkboksen (ja, gammel type)

Las en masse tråder her på Baatplassen hvordan ting skulle være...

 

Erfaringen var som følger: På de første turene måtte jeg justere en del for at det ikke skulle bli for varmt og ikke lekke. Justeringen var hårfin.

Da pakkboksen var innkjørt, var den sånn passe lunken å ta på og samtidig helt tett. Hadde hele tiden to skrunøkler liggende i båten i tilfelle ny stramming måtte til.

Link to post

Hei og takk for mange gode svar

 

Jeg har i dag vært på båttur utsyrt med stuens inne/utetermometer hvor utedelen ble tapet fast til pakkboks. Men før jeg tok løst åpnet jeg på greaskoppen for eventuelt å lufte via denne etter inspillet fra sjøtroll.

 

Under kjøring på forskjellige turtall klarte jeg ikke å få ternmometeret til å indikere mere enn 21 grader, men håndspåleggelse tilsa at temperaturen var noe mere enn dette men ikke på langt så høy som den var i går. Trolig var den rundt 30 grader.

Min teori er at jeg fikk ut noe luft ved å åpne på greasekoppen, eventuelt at jeg hadde presset for mye grease inn i teningen slik at sjøvannet ikke kom langt nok frem til å kjøle.

 

En annen teori er som jo_no indikerer, at jeg etter (manglende) innretting av motor har fått akslingen til å slite på andre steder av talgpakningene.Og dette ga varmgang, men at pakningen nå har "slitt seg på plass" Jeg synes også at jeg hadde noe mere lekkasje ved gange en tidligere,noe som støtter opp under denne teorien.

 

Uansett så vil jeg fortsette å holde et øye med pakkboksen fremover.

 

Uansett så er jeg klar over at jeg har en motor som ikke er nøyaktig avrettet i forhold til aksling. Hvilke følgeskader kan jeg få av dette. Og vil en fleksibel kobling være en rimlig forsikring mot slike skader ? Eller er det å engasjere et firma til å rette av motor som er det beste ?

Redigert av bergen (see edit history)
Link to post

Jeg ville tro at det er noen i området ditt som kan bistå med å rette opp motoren.

 

En grei sjekk på om det er betydelig behov for oppretting av motoren får du ved å løsne klemflensen fra girboksen.

 

Du kan deretter bruke søkefjær og måle avstanden mellom flensen og girboksen på minst fire områder, hhv 90 - 180 - 270 og 360 grader.

 

Noen ganger kan man også observere behov for oppretting ved at klemflensen går opp, ned eller til siden når den trekkes litt tilbake i forhold til girboksen.

Link to post
Jeg ville tro at det er noen i området ditt som kan bistå med å rette opp motoren.

Det er det helt sikkert. men de tar kr 590 +MVA pr time og snart er det umulig å få tak i en eneste mekaniker når sesongen starter for fullt. Det er derfor jeg tenker tanken på en fleksibel kobling som et alternativ. Men jeg skal ta en runde og undersøke på verksteder de neste dagene.

Link to post
  • 2 uker senere...

Da var "lining kontrollert". Fikk knepet meg inn hos et motorverksted som hvor vårrushet allerede var i full gang. Kun ørlite justeing ned på motor i akterkant var nødvendig. Min varmgang i pakkboks skyldtes derfor trolig luft i pakkboks eller for mye grease slik at vannet ikke kom langt nok frem i pakkboks.

Ble fakturert for en times arbeid. Tar den kostnaden med glede for å ha visshet om at alt er OK.

Link to post

:smiley:

Dette med temperatur på pakkboks har vel blitt diskutert før, husker ikke tråden, men her er min erfaring etter målinger på boksen om sommeren.

Etter et par timers kjøring, ved turtall 2900 RPM, kommer temp. opp i 50-52 gr og stabiliserer seg. Kan berøre pakkboksen uten å brenne meg.

Jeg har pakkboks med simmerringer og fettsmurning. Bruker vanlig grease (NL2) , ikke vannfast, og trekker kun lett ca. 1/2 - 1 tørn på smørekoppen i begynnelsen av sessongen og midt i. Dette har fungert til nå. Teoretisk skal jo ikke fettet forsvinne fra boksen p.g.a. tetningsringene så oversmørning gjør bare skade, kan sprenge ringene og fylle opp hylserøret med fett. Lurt å skru av fettkoppen og kjøre litt hvis du antar at det er for mye fett i boksen. (simmerringene må være i orden, ellers pipler vann inn)

Mener å huske at Sleipners oljesmurte pakkbokser kan komme opp i omlag 70 gr. uten at det ble sagt å være et problem.

 

mvh

Haba

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...