lofot1 Startet 20.Juli.2004 Del på Facebook Startet 20.Juli.2004 Har problemer med at pakkboksen går varm. (kan nesten ikke ta på den.) Dette startet for en uke siden etter at båten hadde vært på land. Hylsa var litt løs så vi strammet skruene bak i festet. Akslingen gikk lett rundt etter dette. Etter ca. 30 min gange kom det ulyder fra pakkboksen samt at den var varm. Det var også en del vibrasjoner i akselen. Har forsøkt å rette opp motoren, men pakkboksen blir fortsatt raskt varm. Kan Det komme av at det er for mye fett i pakkboksen? eller må motoren justeres bedre? Litt vibrasjoner blir det vel uansett? Motoren er en 55 Yanmar som står på gummi labber. Båten er en Myra 750. Er takknemlig for svar. Sitér dette innlegget Link to post
heira Svart 20.Juli.2004 Del på Facebook Svart 20.Juli.2004 Hei lofot1. Hva slags hylse har du? Har du kjørt i fett ettersom du lurer på om det er for mye? Har du strammet pakkbos innvendig? Det er en del spesifike ting som vi må vite om du skal bli noe klokere av de svar som evenyuelt kommer. Send gjeerne med et bilde eller 2. Mvh Heira. Sitér dette innlegget 30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær Link to post
Brutus Svart 20.Juli.2004 Del på Facebook Svart 20.Juli.2004 Vet ikke helt hvordan pakkboks du har, hvis det er av typen med hvittmetall-lager, så bør du ta ut pakkboksen og sjekke lageret. Hvis det er gåent kan det skape vibrasjon/varme. På bildet ser du det bak simmerringen. Sitér dette innlegget Link to post
lofot1 Svart 20.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2004 Det er monter på ei fettpresse på pakkboksen. Har ikke strammet pakkboksen innvendig. Er ikke helt sikker på hvilken type pakkboksen er, men den ligner veldig på den som er avbildet. Kan man skifte pakkboks uten å ta båten på land, og innebærer det en stor kostnad. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Juli.2004 Del på Facebook Svart 20.Juli.2004 Tror du kan ta båten på land. Ved stramming av hylserøret bak (utvendig??) har du muligens laget en skjevhet i forholdet lagerets akse relativ til akslingens akse. Da kan man få "hoppetau-effekten". Denne effekten var meget kjent fra Myra 21 (snekker) fra 70-tallet. Avhengig av lengden på akslingen, et par grader på lageret vil gi enorme justeringsutslag på motoren. Akslingen skal løpe med meget lite vibrasjon. Sitér dette innlegget Link to post
lofot1 Svart 21.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2004 Kan man ikke juster motoren i forhold til den nye vinklen på akslen? Sitér dette innlegget Link to post
heira Svart 21.Juli.2004 Del på Facebook Svart 21.Juli.2004 Hei lofot1 Det er mulighet for justering hvis forholdene ikke er helt j...ig. Det er skrevet mye om dette emnet her på forumet tideligere.Lykke til. Mvh Heira https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1080827432 Sitér dette innlegget 30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær Link to post
lofot1 Svart 21.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2004 Takk for gode svar. Skal i båten å gjøre ett nytt forsøk i morgen. Håper jeg slipper å ta den på land igjen.Hadde den oppe for noen dager siden. 6 timers gange + 2000 kr må til for å få det gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 12.Mars.2007 Del på Facebook Svart 12.Mars.2007 Hallo Jeg låner denne gamle tråden. Hvor varm er det normalt at pakkboksen skal være? Bakgrunnen for spørsmålet er at jeg har hatt motoren ute for overhaling i vinter. Løste boltene på motorfestene (gummi) og trakk motoren opp. Ved innmontering satt jeg motoren derfor tilbake og motorens posisjon skulle i teorien stå som den sto. Men siden teori og praksis ikke alltid stemmer var jeg derfor ekstra på vakt under årets første båttur i dag. Jeg har alltid hatt en syngelyd (propell) på lave turtall. Slik også i dag, men muligens (husker ikke eksakt til vilket turtall det varte før) varte denne syngingen noe lenger opp i turtallet enn sist . Men etter 2000 rpm og oppover er det ikke noen ulyd, ei heller unormal vibrasjon eller motorlyd. Jeg innstilte meg derfor på at at alt var som i fjor. Men etter fortøyning kom jeg til å kjenne på pakkboksen og denne var god og varm, men ikke slik at det ikke gikk an å ta på den. Men en god lunk. Jeg har aldri tidligere kjent på pakkboksen så jeg vet defor ikke hva som er normalt her så derfor spør jeg derfor dette på dette eminente forumet om hvor varm er pakkboksen når avretting er som den skal være? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 12.Mars.2007 Del på Facebook Svart 12.Mars.2007 (redigert) Jeg har på vår forrige båt i 3 sesonger overvåket temperatur - i sjøvannet (inntakstemperatur) - motorrom (like i nærheten av luftinntak til motoren) - selve pakkboksen (som er vannavkjølt) og - stevnelageret Ved 3000 RPM på motor, (husker ikke girutvekslingen for øyebliket), var eksempelvis: sjøtemp: 17.3 grader motorrom: 39.5 grader lufttemperatur: 20 grader pakkboks: 37.2 grader stevnelager: 37.5 grader Disse måleverdier er representative for sjøtemperatur i området 17 grader. Det er nesten slik at ved lavere eller høyere sjøtemperatur såp kan man lege til/trekke fra tilsvarende på de to målepunktene med sjøvann (pakkboks og stevnelager). Håper at dette kan være til noe hjelp. Redigert 12.Mars.2007 av roaldbj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Concorde Svart 12.Mars.2007 Del på Facebook Svart 12.Mars.2007 Hvis det er hylserør må luften ut av røret slik sjøen står mot pakkboksen og kjøler den Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 12.Mars.2007 Del på Facebook Svart 12.Mars.2007 (redigert) Hei Du kan prøve hold hånd ved pakkboks i aksel lenge ca under 40 grader.BRA.... Hold ikke enn 5-10 sek på litt over 50 grader. Litt mer varm Kanskje ikke bra? 1-2 sek.....over 70 grader. Ikke bra.... At-le Redigert 12.Mars.2007 av At-le (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Mars.2007 Del på Facebook Svart 12.Mars.2007 Eller si det på en litt annen måte, en avart av roaldbj, du får brannsår over 60 grader C. Kald på finga vil en pakkboks på 40 grader kjennes god og varm. Det er nå en ting. Når du måler mellom akselflensene med søkerblad, skal du ha 0,10 mm eller lavere. Den toleransen greier du ikke med å 'sette motoren tilbake på samme plass'. Ikke med den klaringen mellom bolter og hull som er vanlig. En ny oppretting/kontroll må nok til. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 12.Mars.2007 Del på Facebook Svart 12.Mars.2007 Jeg har på vår forrige båt i 3 sesonger overvåket temperatur sjøtemp: 17.3 grader pakkboks: 37.2 grader stevnelager: 37.5 grader Disse måleverdier er representative for sjøtemperatur i området 17 grader. Håper at dette kan være til noe hjelp. Flott svar, med dagens sjøvannstemperatur burde jeg altså ha hatt ca 30grader, der var nok noe mere enn dette. Skal se og få meg et steketermometer og få tatt reelle temperaturer. Som Hulda sier kjennes kansje 40 grader varmt ut når en er kald. Hvis det er hylserør må luften ut av røret slik sjøen står mot pakkboksen og kjøler den Ja jeg har vel hylserør ? er det noe alternativ ? Men jeg har aldri vært med på å lufte på tidligere båter, hvordan gjør en i så fall dette ? Du kan prøve hold hånd ved pakkboks i aksel lenge ca under 40 grader.BRA.... Kan vi med dette gå ut i fra at om tempraturen er under 40 grader så er det akseptabelt ? Kald på finga vil en pakkboks på 40 grader kjennes god og varm. Det er nå en ting. Når du måler mellom akselflensene med søkerblad, skal du ha 0,10 mm eller lavere. Den toleransen greier du ikke med å 'sette motoren tilbake på samme plass'. Ikke med den klaringen mellom bolter og hull som er vanlig. En ny oppretting/kontroll må nok til. Tidliger eier gjorde det på denne måten når han hadde motoren ute av båten. Tenkte derfor jeg kunne prøve det samme. Men som sagt så har jeg fokus på at gjerne ikke alt er ideelt. Å måle noe her med så små marginer er utover min forstand, akslingen henger fritt fra pakkboks til flens i en god meter og dette gjør alt så mykt at jeg ikke kan fatte en kan snakke om tiendelsmillimeter her. Skal noe måles her så må jeg nok ha assistanse, og da er vel det kansje vel så rimlig å sette på en fleksibel kobling som tolerer 2 graders avvik. Men om jeg har et problem med avretting her, hva vil følgeskaden kunne bli ?. Skade på gear eller lekkasje i hylse ? Jeg tok selvfølgelig ikke noen bilder av aksling/propell når båten var på land ! Sitér dette innlegget Link to post
Gas Svart 12.Mars.2007 Del på Facebook Svart 12.Mars.2007 Flott svar, med dagens sjøvannstemperatur burde jeg altså ha hatt ca 30grader, der var nok noe mere enn dette. Skal se og få meg et steketermometer og få tatt reelle temperaturer. Kjøp en utetempmåler beregnet på bil og lim sensor på pakkboks,monter display på en synlig plass og du har full kontroll på temp. Hadde samme problemet med varmgang selv,fant aldri grunnen til dette,byttet pakkboks og alt o.k og monterte tempmåler som nevnt over og har full kontroll fra styreposisjon ,ligger ca rundt 35-39 grader Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 13.Mars.2007 Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 Mens me er inne på dette med pakkboks og slikt: Kva slags fett skal ein bruka? Eg har trudd at det naturlege var å bruka propellakselfett. Men så var dei ein som sa at eg heller burde bruka universalfett. Kva er best? Eller er det eitt fett...? Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Slagskibet Svart 13.Mars.2007 Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 Propeøøaksel fett,da mener du vannfast da ? Det er røster som hevder at vanlig grease er best. Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 13.Mars.2007 Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 Har lest tråden med interesse. I forrige båten byttet jeg talgpakninger i pakkboksen (ja, gammel type) Las en masse tråder her på Baatplassen hvordan ting skulle være... Erfaringen var som følger: På de første turene måtte jeg justere en del for at det ikke skulle bli for varmt og ikke lekke. Justeringen var hårfin. Da pakkboksen var innkjørt, var den sånn passe lunken å ta på og samtidig helt tett. Hadde hele tiden to skrunøkler liggende i båten i tilfelle ny stramming måtte til. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 13.Mars.2007 Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 (redigert) Hei og takk for mange gode svar Jeg har i dag vært på båttur utsyrt med stuens inne/utetermometer hvor utedelen ble tapet fast til pakkboks. Men før jeg tok løst åpnet jeg på greaskoppen for eventuelt å lufte via denne etter inspillet fra sjøtroll. Under kjøring på forskjellige turtall klarte jeg ikke å få ternmometeret til å indikere mere enn 21 grader, men håndspåleggelse tilsa at temperaturen var noe mere enn dette men ikke på langt så høy som den var i går. Trolig var den rundt 30 grader. Min teori er at jeg fikk ut noe luft ved å åpne på greasekoppen, eventuelt at jeg hadde presset for mye grease inn i teningen slik at sjøvannet ikke kom langt nok frem til å kjøle. En annen teori er som jo_no indikerer, at jeg etter (manglende) innretting av motor har fått akslingen til å slite på andre steder av talgpakningene.Og dette ga varmgang, men at pakningen nå har "slitt seg på plass" Jeg synes også at jeg hadde noe mere lekkasje ved gange en tidligere,noe som støtter opp under denne teorien. Uansett så vil jeg fortsette å holde et øye med pakkboksen fremover. Uansett så er jeg klar over at jeg har en motor som ikke er nøyaktig avrettet i forhold til aksling. Hvilke følgeskader kan jeg få av dette. Og vil en fleksibel kobling være en rimlig forsikring mot slike skader ? Eller er det å engasjere et firma til å rette av motor som er det beste ? Redigert 13.Mars.2007 av bergen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 13.Mars.2007 Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 Jeg ville tro at det er noen i området ditt som kan bistå med å rette opp motoren. En grei sjekk på om det er betydelig behov for oppretting av motoren får du ved å løsne klemflensen fra girboksen. Du kan deretter bruke søkefjær og måle avstanden mellom flensen og girboksen på minst fire områder, hhv 90 - 180 - 270 og 360 grader. Noen ganger kan man også observere behov for oppretting ved at klemflensen går opp, ned eller til siden når den trekkes litt tilbake i forhold til girboksen. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 13.Mars.2007 Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 Jeg ville tro at det er noen i området ditt som kan bistå med å rette opp motoren. Det er det helt sikkert. men de tar kr 590 +MVA pr time og snart er det umulig å få tak i en eneste mekaniker når sesongen starter for fullt. Det er derfor jeg tenker tanken på en fleksibel kobling som et alternativ. Men jeg skal ta en runde og undersøke på verksteder de neste dagene. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 13.Mars.2007 Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 ..Jeg tenkte faktisk på båtkollegaer som gjør jobben som en vennetjeneste... Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 13.Mars.2007 Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 ..Jeg tenkte faktisk på båtkollegaer som gjør jobben som en vennetjeneste... JAA Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 Da var "lining kontrollert". Fikk knepet meg inn hos et motorverksted som hvor vårrushet allerede var i full gang. Kun ørlite justeing ned på motor i akterkant var nødvendig. Min varmgang i pakkboks skyldtes derfor trolig luft i pakkboks eller for mye grease slik at vannet ikke kom langt nok frem i pakkboks. Ble fakturert for en times arbeid. Tar den kostnaden med glede for å ha visshet om at alt er OK. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 Dette med temperatur på pakkboks har vel blitt diskutert før, husker ikke tråden, men her er min erfaring etter målinger på boksen om sommeren. Etter et par timers kjøring, ved turtall 2900 RPM, kommer temp. opp i 50-52 gr og stabiliserer seg. Kan berøre pakkboksen uten å brenne meg. Jeg har pakkboks med simmerringer og fettsmurning. Bruker vanlig grease (NL2) , ikke vannfast, og trekker kun lett ca. 1/2 - 1 tørn på smørekoppen i begynnelsen av sessongen og midt i. Dette har fungert til nå. Teoretisk skal jo ikke fettet forsvinne fra boksen p.g.a. tetningsringene så oversmørning gjør bare skade, kan sprenge ringene og fylle opp hylserøret med fett. Lurt å skru av fettkoppen og kjøre litt hvis du antar at det er for mye fett i boksen. (simmerringene må være i orden, ellers pipler vann inn) Mener å huske at Sleipners oljesmurte pakkbokser kan komme opp i omlag 70 gr. uten at det ble sagt å være et problem. mvh Haba Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.