Jump to content

hvilken skjærgårdsjeep/ daycruiser i 200.000 klassen?


Noflow

Recommended Posts

Hydroliften er morsom, men noe mindre anvendelig. Og en T-17 i nevnte prisklasse har fort enda større totaktsmotor enn Skibsplasten jeg linket til, så jeg blir litt usikker på hvilken kombinasjon av bruksområde og fartsressurser du egentlig er ute etter.

 

Du får holde oss oppdatert, og lykke til igjen.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

Har en Askeladden 635 freestyle m 150 optimax på Veldig fornøyd med båten den er bred og veldig stødig. 245 cm bred og veier 970 kg u motor og tom tank. Den har også kalesje som dekker alt aktenfor midtkonsoll. Stor stueplass til alt av puter mm. Har små barn og de beveger seg greit rundt i båten og både mor og barn storkoser seg på den store solsenga foran. Noe vanskelig ombordstigning over akterspeilet fra badetrappa men til å leve med. Kvaliteten og finishen virker bra tatt i betraktning at båten er 99 mod. Hadde en ny Utttern s52 som hengsler og nagler datt fra hverandre etter 1 år. Noe slikt har jeg ikke funnet her på Askeladden. Har hatt noe plunder m motor men lekk bensinslange pga klem og dårlig hovedstrømsbryter kan jo egentlig ikke lastes motoren... Etter hva jeg har fått forståelse for så enten går motoren bra på denne årgangen eller så er det bare å kaste den.. Det ligger vel ikke noen 635 freestyle på finn.no nå men de kommer sikkert....

Link to post
Hydroliften er morsom, men noe mindre anvendelig. Og en T-17 i nevnte prisklasse har fort enda større totaktsmotor enn Skibsplasten jeg linket til, så jeg blir litt usikker på hvilken kombinasjon av bruksområde og fartsressurser du egentlig er ute etter.

 

Du får holde oss oppdatert, og lykke til igjen.

det spørs litt på hvor mye penger jeg skal bruke, skal jeg bruke mye (opp til 100.000) så blir det nok en speedbåt av et slag. selv om den har en svæær totakter på hekken tror jeg ikke forbruket blir så ille da båten er såpass lettdreven og går så fort.

 

hvis jeg skal bruke veldig, veldig mye penger (rundt 200.000) så kjøper jeg nok en mer fornuftig båt, da man kan få tak i en daycruiser el. i god stand til de prisene med en 4takts motor, jeg vil ikke ha 2takt forgassermotor på en sånn båt da den blir mye mer tungdrevet enn hydroliften og gjør gjerne 20 knop mindre.

 

så om motoren drikker 60 liter i timen på full gass, så vil det jo bare havne på rett over 1 l/nm på speedbåten, men på daycruiseren som kanskje bare gjør 35 knop, så har du plutselig oppimot 2 l/nm

Link to post
er du en slags talsmann for ibiza, ibizafan?

 

men vi får se hva slags båt det blir, spørs litt på budsjettet mitt. er litt sugen på å kjøpe meg en speedbåt ala hydrolift t-17/20 og. time will show!

 

Fanboys finnes alltid :rolleyes: . Men de finnes mest i spillkonsoll, fotball og andre tenåringsfora. Heldigvis sjeldne her på baatplassen.no.

 

Jeg har selv vært på utkikk etter en god skjærgårdsjeep i 200K klasssen og valget falt på Yamarin 5910 pga meget gode sjøegenskaper. Den vinner alt av tester og slår absolutt ikke i bølgene. At det sto en Yamaha F150 4 takt på hekken var heller ikke å forakte.

Link to post

Jeg ville kanskje først prøvd å definere bruksområde for meg og deretter satt grensen ved hvor mye penger jeg skal tillate meg å bruke. Kan muligens, men ikke nødvendigvis, gjøre valget av båt enklere selv om det i utgangspunktet er veldig vrient med alle de flotte modellene det er der ute.

 

Når det gjelder vurderingen av om båtene er lett å omsette i markedet så vil det å følge med på finn.no en stund gi deg en indikasjon på hvor greit det er å 'bytte' båt senere. Akkurat nå er kjøpermarkedet rimelig dødt, som forøvrig er en mulighet til å gjøre et bra kjøp, men når/hvis markedet tar seg opp igjen mot våren så er det enklere å sammenligne hvor raskt de forskjellige modellen skifter eiere.

 

Selv holder jeg en knapp på Ibiza 20 Touring eller Askeladden 605, men det er utfra mitt predefinerte bruksområde.

 

Lykke til!

Redigert av chryztaal (see edit history)
Link to post

Har hat Ibiza 19 (master) den kom før sport men har samme skråget, den synes jeg var veldig bra.

I sommer kjøpte jeg en Ibiza 20 turing, ( kjøpte den når det var pent vær).. den hadde jeg 7 uker og har aldrig vært så misfornøyd med noe båt, (HOLD DEG LANGT UNNA) Jeg skjøner ikke hvordan Ibiza som lager så bra båter kan finne på og sette navnet sitt på et slik skråg, det bare slår og er vanskelig og kjøre og går altid skjevt i vannet :headbang: .

 

Skulle jeg kjøpt båt til den prisen mener jeg:

 

-Prøv båten i litt bølger.

-Kjæp helst med Yamaha.

 

Jeg hadde nok set på Ibiza 19, Yamarin og har også hatt en Ryds jeg var veldig fornøyd med (men den var bare 15 fot) vet ikke hvordan store brødrene er..

 

Lykke til, og blir du ikke fornøyd er det bare og selge, det gjore jeg.. :giggle:

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post

Angående opplevde sjøegenskaper på ny båt, er det ofte slik at det oppleves som kjempebra i begynnelsen, etterhvert føler en vel kanskje litt annerledes, slik har jeg iallefall opplevd båtene jeg har hatt opp gjennom tidene, og tror det er noe i det. Planende båter vil alltid slå i sjø, selv godt større båter på 40 fot + (dog alt er relativt)

 

Vil en ha det mest behagelig i sjø, men samtidig beholde litt av farten er vel halvplaner tingen.

 

Sorry for at dette ble litt offtopic, men ville bare sette ett tankekors på at det er rimelig lett når en er litt oppglødd under prøvetur (ihvertfall om man er oppsatt på å gjennomføre handel) å oppfatte at båten har gode sjøegenskaper, noe den gjerne også har. Men etterhvert kommer det gjerne en snikende følelse at den gjerne ikke oppleves slik lenger alikavel, og 3 fot syken siger på for å oppleve det hele 1 gang til, kanskje det hele dreier seg om 3 fot syken :lol:

Link to post
Hva med å prøve en Ryds 520GTX? Har prøvd litt forskjellige båter tidligere, men endte opp med en slik nå på forsommeren, og har vært kjempefornøyd.

Så også på Bella, men den syns jeg ble for trang inni, og Yamarin syns jeg er overpriset. Lykke til med kjøp.

Hvilken bella?

 

512 excel vs 530 excel er bare at de ser likens ut. Plassmessig en anna verden.

Link to post

Smart å spare til bolig, og så flotte seg når en har kontroll på denne gjelda :yesnod:

 

Og så er det jo ofte slik, at båtgleden nødvendigvis ikke er proporsjonal med antall fot eller hestekrefter, du kan godt finne en flott båt til 70 lapper eller mindre du vil få stor glede av! Det er ofte enklere å oppdage flotte fiske- og badeplasser dess mindre og rimeligere båt du har (en er mindre redd for "uerstattelig" skade).

 

Du kan f.eks. kikke på Skibsplast 490 VS/HT, en helt OK båt til en rimelig penge. Gå for nyest mulig motor, stoler / interiør kan en alltids trekke om og få mer moderne. Eller en helt åpen båt, fortsatt masse å velge i.

Link to post

Det er nok en bedre investering og kjøpe hus ja;O)

 

men liker disse diskusjonene, vi burde egentlig ha en oppslags side der vi kune søkt på fot og pris og se hva folk anbefaler..

 

var nokk ikke noe 3 fot syke som slo til... (har en princess 45 og skulle bruke denne på kortere turer..)

 

men står fremdeles på at Ibiza 20 ikke er en båt for havet..

da finnes det mye bedre alternativer (har prøvd eter etter på..) men det er en kjempe fin og praktisk båt, den liker bare ikke bølger..

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post
Det er nok en bedre investering og kjøpe hus ja;O)

 

men liker disse diskusjonene, vi burde egentlig ha en oppslags side der vi kune søkt på fot og pris og se hva folk anbefaler..

 

var nokk ikke noe 3 fot syke som slo til... (har en princess 45 og skulle bruke denne på kortere turer..)

 

men står fremdeles på at Ibiza 20 ikke er en båt for havet..

da finnes det mye bedre alternativer (har prøvd eter etter på..) men det er en kjempe fin og praktisk båt, den liker bare ikke bølger..

 

Da er vi litt uenige. Jeg mener Ibiza 20 er god i sjøen. Jeg er imidlertid inhabil, så dine argumenter vil nok veie tyngst for dde fleste.

 

Jeg har imidlertid kjørt mye båt i samme størrelse/ klasse, og - oppfatter den som meget god i sjøen. Fikk testet den skikkelig i høst (Ibiza 20 sport m. 150 yamaha). Kjørte f. eks til Tisler i 14 sekundmeter, noe båten mestret meget godt. Hoppet og spratt litt, men båten var meget kontrollerbar. Jeg var positivt overasket.

Link to post
men står fremdeles på at Ibiza 20 ikke er en båt for havet..

da finnes det mye bedre alternativer (har prøvd eter etter på..) men det er en kjempe fin og praktisk båt, den liker bare ikke bølger..

 

 

Da er vi litt uenige. Jeg mener Ibiza 20 er god i sjøen. Jeg er imidlertid inhabil, så dine argumenter vil nok veie tyngst for dde fleste.

 

Har hatt en Ibiza20 Touring i tre sesonger for noen år siden og har bl.a. kjørt båten diverse strekk mellom Oslo og Lillesand (ytterpunktene). Min mening er at båten holder god kvalitet, oppleves trygg, herlig familiebåt og hyttebåt/dagsturbåt, men ikke den beste båten i motsjø da den slår en del. Ja, faktisk skuffende mye så hvis det skal være mye utaskjærs kjøring så ville jeg valgt et annet skrog, lenger og smalere, men det gjør som regel båtene rankere/høyere planingsterskel, dyrere i drift grunnet behov for mere kraft, trangere sidene de er smalere osv. Den perfekte båt finnes ikke og å tro at man kan kjøpe en båt på 20 fot som ikke slår i motsjø er å tro på julenissen hvilket det forøvrig er en god årstid for! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...