Skogens Konge Startet 9.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 9.Desember.2009 Shipp o hoi! Tenkte å pusse ned og lakke/beise benkene i Hantoen iløpet av vinteren. Regner med det er finèrplater som er brukt og lakket opp. Hvordan gjør dere det når dere pusser og lakker? Hva slags papir og evt lakk anbefales? Fortsatt god vinterkveld Sitér dette innlegget Mvh Skogens Konge :) Link to post
Hasla 26 Svart 9.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2009 Du for mye fin olje hvis dårlig farge eller lignende,Hempel teakolje med pigmenter er bra og samme med diverse mahognybeis osv .Hvis ikke så mye riper bruker du fint pussepapir før olje.Eller du kan selvfølgelig lakke over da blir dette meget flott syntes jeg.Kommer nok mere tips her etter vært. Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Wasco Svart 10.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2009 ...og du er selvfølgelig klar over at du må være veldig forsiktig ved eventuell pussing. Å pusse gjennom det øverste laget på en finerplate skjer veldig fort Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Benji Svart 10.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2009 Hei Puss ikke "ned", puss lett over (fort å komme igjenom), gjør ordenteligt rent, bruk gjerne rødsprit, eller lignende som det ikke er fett i. Sverger selv tilå bruke owatrol, D1 - legges på vått, lag i lag, jo flere lag desto bedre - husk å bruk en god kost, og bytt kost ofte. Deretter owatrol D2, 4 til 5 strøk, dette gir kjemperesultat, og varer lenge - veldigt lenge. Vedlikehold neste år/gang da, puss over med vått 400 ev 800 papir som er dyppet i owatrol, tørk rent å legg på ett til to strøk. Har brukt samme fremgang på min Hanto, og er kjempefornøyd. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
index Svart 10.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2009 Det hele kommer an på hvordan den gamle lakken ser ut. Har den begynt å slippe slik at du har fått lyse/skjoldete partier, må all den gamle lakken bort. Du kan slipe, bruke malingsfjerner eller varmluftpistol og skrape. men forsiktig, teaklaget er kun noen tiendedels mm tykt så det er lett å slipe gjennom. Om lakken kun har småsprekker og ser litt tørr ut, har jeg god erfaring med nedmatting og påføring av Owatrol Teakolje i mange strøk. Treverket får gløden tilbake, og overflaten får en fin silkematt finish. D1+D2 blir i overkant mykt og glinsende for min del til innendørs bruk. Jeg sverget til disse to tidligere til utendørs bruk, men har funnet ut at Benar UVR både er enklere å påføre og har betydelig bedre holdbarhet over tid. Jeg har også brukt UVR på dørene inn i båten for flere år siden, og disse står seg fortsatt bra. Minuset var at det tok et halvt års tid før overflaten var såpass tørr som jeg ønsket... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Skogens Konge Svart 11.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2009 Mye bra tilbakemeldinger her, fint å ha med seg litt forskjellige erfaringer når man skal sette igang Lakken har ikke begynt å slippe,ser bare at det trenger en liten "fornying". Skal bytte ett par av platene i benkene, hva gjør man med ubehandlet x-finèr? Hva beiser/lakker man det med? Fortsatt fin førjulskveld Sitér dette innlegget Mvh Skogens Konge :) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.