Lykken VI Startet 9.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 9.Desember.2009 Hei Ønsker råd om hvilken høyde jeg bør ha på motoren min. Jeg kjøpte båten i sommer og jeg har funnet ut følgende: Ved skarp sving slipper propellen. Ved urolig sjø er styreegenskapene dårlige, dvs før jeg får justert trim og flapp for aktuelle fart. Og om motoren er justert for langt inn får jeg vannsprut mellom motor og båt. Det er en Delta Boats 20 fot, opprinnelig med innebordsmotor. Båten med motor og utstyr veier ca 1500kg og er er planende båt. Selger kalte motorfestebøylen for USA-bøyle. Det er en 90hk langstamme, ca 54cm fra antikavitasjonsplata og til oppunder motorfeste. Antikavitasjonsplata er ca 6cm over bunn av båten. Jeg har justert båten slik den ligger i vannet og justert motoren slik at antikavitasjonsplata står i "vater" ved måling. Motorstammen er ca 70cm fra båten. Motoren kan ikke flyttes nærmere båten pga da kan den ikke tiltes opp. Ut fra det jeg har lest på BP så bør antikavitasjonsplata stå i flukt med bunn +/- 3cm Jeg har ca 2cm jeg kan senke motoren uten ombyging av feste, kun bore opp nye hull til boltene og flytte styresylinder. Da vil avstand antikavitasjonsplata og båtbunnen være ca 4cm. Jeg tenker å lage en platt + stige mellom motor og båt som jeg kan bruke til for å lettere komme opp i båten. Lurer på om dette med flukt (+/- 3cm) av bunnen av båten stemmer når motoren står så langt bak. Kansje noe av dere erfaring med lignede? Lurer på om noen har råd og komme med? Sitér dette innlegget Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk. Link to post
Bearded Beast Svart 9.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2009 (redigert) til lenger bak motoren står til høyere skal den være da vannet går på skrå opp igjen bak båten. Har hatt brakett sjøl og da hadde eg motoren et stykke over bunnlinja. 10 cm kansje.. Sett den så høgt du kan du uten at propellen spinner ut. Syns igrunn ikkje det brakettgreierne ikkje var noen succè da båten oppførte seg til tider tvilsomt,blei blandt annet unaturlig stor svingradius og motoren omtrent forsvant i hekkbølgen når eg kom ned fra plan. Og tilsvarende ved stilleligge og bølger fra andre båter inn bakfra så kommer motoren inn i bølgen før båten løfter seg naturlig nok. Det blei til eg satt på en XL stammet motor ei stund for å få den lenger opp av sjøen før eg kvitta meg med heile greia og satt sagen i båten istedet Mista seff plass i båten av det men det blei andre boller mht oppførsel Eg hadde ikkje flaps, det hadde nok hjulpet godt mht at motoren kom lenger ned i sjøen enn eg likte når den kom ned fra plan. Men krever jo meir jobb.. man har bare to hender. Skulle eg satt på brakett på en båt idag ville eg hatt en med ei "kasse" rundt for oppdrift, som en forlengelse av mitre del av skroget rundt braketten, for bla. bedre styring og da vil også hekkbølgen komme opp lenger bak båten. Dvs bak motoren og ikkje slik det var med at bølgen var høyest akkurat der motoren stod. Dette var en 19 fot Halco med 200 kg motor på. Baktung.. Er ikkje sikkert det er så gale med din da Redigert 9.Desember.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lykken VI Svart 9.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2009 Takker for svar. Kansje det er dumt å senke motoren. Propellen slipper jo ved skarp sving eller om jeg justerer tilten litt for mye bak. Har tenkt på å sette inn en plate nederst på bøylen, det vil vel gi omtrent samme virkning som du beskriver med "kasse". Det beste er kansje å forlenge bunnen bakover litt bredere enn bøylen er... Må fundere litt på dette. Sitér dette innlegget Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk. Link to post
Bearded Beast Svart 9.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2009 (redigert) ja bortsett bra en plate ikkje vil gi oppdrift, men vil nok hjelpe på styreresponsen og kor hekkbølgen kommer opp. Har sett slike ferdige greier på nåke amerikasnke sider engang. Da var det utformet som en badeplattform med en tett oppdriftskasse under som forlengelse av båten på midten ca en meter bredt kansje litt mindre. Sikkert ikkje dumt. fant et dårlig bilde av det i farta men du ser ka eg meina. Slik ville eg ha gjort det iallefall skulle eg tatt fatt på et nytt slikt prosjekt idag,evt bare bygd den kassen rundt braketten. Da trenger det ikkje være så himla sterkt da braketten tar opp kreftene Redigert 9.Desember.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lykken VI Svart 10.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2009 Med tett kasse, mener du helt tett ? Eller kan det være luke ( inspeksjon) på kassen? Sitér dette innlegget Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk. Link to post
ivar Svart 10.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2009 Tror det letteste her vil være å prøve en grei stålpropell. Den vil normalt gi bedre grep i vannet. Hva slags fart/turtall får du idag? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
KenBjork Svart 10.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2009 Støtter ivar`s forslag, for var tenkt å påpekke dette selv, da jeg ser på bildet at du har en alu-visp. Så tror nok en stål-visp kan bedre slippet i sving. Ellers så vet jeg ikke hvor høyt motor bør heves etterhvert som setback økes. Droll vet nok dette antagelig. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Bearded Beast Svart 10.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2009 ja eg kan legge til at eg hadde stålpropell så slipp i sving var ikkje noe tema Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 10.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2009 Fant noe her: http://translate.google.no/translate?js=y&...sl=en&tl=no Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Droll Svart 10.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2009 Ellers så vet jeg ikke hvor høyt motor bør heves etterhvert som setback økes. Droll vet nok dette antagelig. Er for mange variabler til at det kan være ET korrekt svar.... men ser at mange bruke 1/8" OPP for hver tomme setback ( 3.175 mm for hver 25,4 mm )... Med 70 cm skulle det bli ca 8,75 cm opp ( 70/2,54 X 3,175 ( 1/8" ).... + den avstanden som motoren skal monteres OVER kjøl/bunn.... totalen blir vel nærmere 10 > 12 cm OVER kjøl/bunn. Men som sagt dette varierer veldig med alle forskjellige motor og båt kombinasjoner... en god stål propell er ihvertfald ikke noe negativt. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Lykken VI Svart 10.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2009 Hva slags fart/turtall får du idag? Farten husker jeg ikke eksakt, men mener den er ca 35 knop. Med propellen som stod på ( alu. ....x21) fikk jeg nesten 4800 omdreininger.Turtallet jeg fikk med ny propell( alu. 13.25 x 17) var 5400 . Etter en tank med litt rødsprit i bensinen ( det var tydligvis kondens i bensinen og bensinsystemmet.), får jeg nå 5800. Men synes ikke farten øker noe særlig etter 5000 omdr. Og nå går motoren lett, med den store propell(21) jobbet motoren for hardt. Altså økte turtall og farten økte 4 knop. Fint turtall som jeg synes når jeg forflytter meg er ca 4500 og det virker som den er snill på brennstoffet da. Selgeren på Titek mente det ikke var noe spesielt å hente på stålpropell. Og når alu er rimeligere og jeg uten den kunnskap dere deler med meg her, så ble det alu-propell. Men det er ikke forsent å kjøpe en stålpropell, så kansje jeg må satse på det til våren. Om jeg satser på stålpropell kan jeg kansje bruke en størrelse midt i mellom de to forrige, da jeg nå får mer en anbefalt maks turtall (som er 5500). Kansje noen har en menig om hvilken stigning og størelse som kan være optimalt? Og hvor jeg bør kjøpe den(pris) ? Sitér dette innlegget Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk. Link to post
Lykken VI Svart 10.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2009 (redigert) Med 70 cm skulle det bli ca 8,75 cm opp totalen blir vel nærmere 10 > 12 cm OVER kjøl/bunn. .. en god stål propell er ihvertfald ikke noe negativt. Arne Kjetil Ut fra dine beregninger så kan jeg heve motoren ca7cm. Det betyr lite jobb. Og det vil være enkelt evnt å flytte den tilbake. Kansje jeg forsøker med "to hull", det vil være ca 5cm. Men tror det er lurt å lage en kasse, evnt forlenge "bunnen", for å bedre styringa og unngå sprut mellom båt og motor. Ideen til Korsnes virker bedre dess mer jeg tenker på den, nå er det arbeidslysta som må komme...... Samt at jeg bør ha en stige , som jeg kan kombinere med kasse/platt. Jeg kan jo falle på sjøen en gang.... Jeg vil spise fisken og ikke at den spiser meg! Har fått mer respons enn jeg håpet på og er svært takknæmelig for råd og vink Redigert 11.Desember.2009 av Lykken V (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk. Link to post
Lykken VI Svart 11.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2009 Hei alle dere som forstår seg på stålpropeller. Jeg fant stålpropeller som kansje kan passe båten min på markedsplassen BP. Kopierte litt av teksten: Mercury Mirage Pluss 15 ¼ X 19 (48-13700A46), med Flo-TorqueII Hub assembly kit, i eske, ikke åpnet Kan denne være "rett" for min motor... jeg forstår ikke hva alle tall og bokstaver betyr i denne sammenheng Prisforlangende er kr 2.500,- Sitér dette innlegget Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk. Link to post
Lykken VI Svart 11.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2009 (redigert) Dobbelpostering. På tide med søvn. Redigert 11.Desember.2009 av Lykken V (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk. Link to post
ivar Svart 11.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2009 (redigert) den propellen der er nok for stor diameter, den er beregnet på 135hk+. Men 19" stigning kan nok passe bra Redigert 11.Desember.2009 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Droll Svart 11.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2009 (redigert) Ut fra dine beregninger så kan jeg heve motoren ca7cm. Det betyr lite jobb. ** Men tror det er lurt å lage en kasse, evnt forlenge "bunnen", for å bedre styringa og unngå sprut mellom båt og motor. Ideen til Korsnes virker bedre dess mer jeg tenker på den, nå er det arbeidslysta som må komme...... Mine "beregninger" er basert på en enkel braket... hvis du lager ei kasse ( forlenger bunnen på båten ) vil motoren antagelig komme for høyt ... ( Med en braket vil vannet bøye opp bak båten... ved å forlenge bunnen vil denne opphøyingen bli flyttet bakover, kanskje så langt som til bak motoren ) Alle endringer, en så små kan ha store utslag Arne Kjetil Redigert 11.Desember.2009 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Lykken VI Svart 11.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2009 Mine "beregninger" er basert på en enkel braket... hvis du lager ei kasse ( forlenger bunnen på båten ) vil motoren antagelig komme for høyt ... Arne Kjetil Ja jeg forstår at når/hvis jeg bygger en kasse så blir høyden mindre. Men synes du har en grei utrekning. Sitér dette innlegget Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk. Link to post
Lykken VI Svart 11.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2009 Men 19" stigning kan nok passe bra Er den propellen jeg har( 13.25 x 17) en propell med 17 i vriding(stigning) og størelssen er 13.25 ??? 17" er det som gir aks og 13.25 som er flaten som skyver vannet? For jeg tror diameteren er rett og at jeg bør ha en som har litt mindre vridning. Ett spørsmål til: når stål er bedre vedr slipp, skal man da ha annen vridning eller /og diameter? Kansje jeg lærer dette å..... Sitér dette innlegget Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk. Link to post
Droll Svart 11.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2009 Er den propellen jeg har( 13.25 x 17) en propell med 17 i vriding(stigning) og størelssen er 13.25 ??? Første tall er diameteren oppgitt i tommer Andre tall er stigningen på propellen ( lengden en propell kan skru seg frem i et fast materiale ), i ditt tilfelle 17 tommer pr omdreining ... er et TEORETISK tall da det alltid vil være noe slipp . To 100% like propeller laget i aluminium og stål vil oppføre seg relativt likt, men siden en stål propell i de fleste tilfeller har en annen utforming ( stål er sterkere og kan derfor lages tynnere og med en mere optimal profil ) vil den oppføre seg anderledes.. Er veldig mange forskjellig propell typer å velge imellom på stål siden, men hvis du velger en propell som ikke er så altfor ulik den alu propellen du har pr idag .... vil jeg gjette på EN størrelse mindre på stigningen ( 13.25 x 16 eller 13-1/4 x 16 ) HVIS den er optimal til båten ... ( Optimalt = oppnår MAKS anbefalt WOT turtall med lett lastet båt, med flere i båten vil turtallet synke noe men må IKKE synke under minimum anbefalt WOT turtall, bytt i såfald til en enda mindre propell for slikt bruk ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Lykken VI Svart 13.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 Første tall er diameteren oppgitt i tommer Andre tall er stigningen på propellen ( lengden en propell kan skru seg frem i et fast materiale ), i ditt tilfelle 17 tommer pr omdreining ... er et TEORETISK tall da det alltid vil være noe slipp . Takk for god forklaring. Får skfte propell til nærmere våren. Sitér dette innlegget Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.