Jump to content

hva skal man gjøre før lakking av glassfiberbåt, steg for steg?

Noflow

Recommended Posts

Ta og sparkl igjen hakk osv evntuelt gelcot/sparkel.Ta og vannslipe hele båten og rengjør med aceton eller lignende,Ta en rulle som er beregnet til denne lakken du skal bruke og lakk i vei helst lakk med herder.For og være sikker att dette sitter kan du prime først men må ikke. :fishing:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=52505

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Hei

Du trenger ikke vannslipe båten før lakkering, bruk kvalitets sparkel på hakk, en god spotprimer eller filler etterpå,

Jeg pusset ned båten min med 340 papir, brukte eksentersliper, vasket ikke noen ting før jeg lakket.

Før båten ble lakket, grunning + to strøk våt i våt ble den vasket med silikonfjerner.

Dette er oppskriften jeg fikk av en billakkerer

Før lakk:

pusset.jpg

Etter lakk:

nylakket.jpg

lak.jpg

lakk.jpg

Meget fornøyd med resultatet, ingen vits å vannslipe. Bruk en grunning/ filer av god kvalitet :smiley:

Windy 22 Sport, 350 Mag mpi

www.ulyd.net

:cryin: Ikke gjør det!

Å lakkere en plasbåt bør være siste utvei. må du så bør du finne den samme fargen som gelcoaten har. en ripe i lakken vil du få i løpet av kort tid å den vil skjemme ut hele båten. Sparkle må du allikevel, da sparkler du med samme farge som gelcoaten har, bruk gelcoatparkel, deretter renoverer du den gamle gelcoaten med nordpool f.eks. og polerer den opp og deretter vokser. dette gjør båten som ny.

Jeg har prøvd begge deler, resultatet avhenger av innsatsen, uansett ønsker jeg deg lykke til :yesnod:

Jeg har lakket noen båter med rulle. Det gir bra resultat på 30-40cm avstand selv

om perfeksjonister sannsynligvis vil ha det enda blankere.

Fremgangsmåten er enkel:

Først matting med eksentersliper og 60/80 papir.

Sparkling med "Marin filler"

Sliping og sparkling igjen helt til man syns nok er nok (og tenker på at det ikke er et flygel man lakker heller)

Tørk med aceton.

Skumgummirulle og Shipolin eller Bengalakk. 3-4strøk. Kanskje ytterligere sparkling etter første strøket.

Mye syns lettere da.

Brukte Shipolin på skroget på 27-foteren, (dvs kona gjorde det). Det har holdt bra i to sesonger. Det har vært

lett å fjerne riper fra nærkontakt med brygga med rubbing og voks.

Ett par viktige tips:

- Ikke lakk i varmt vær. Jeg har lakket med bengalakk ned mot 6-7grader. Problemet når

det er kaldt er bare at du ikke må få dugg på lakken. Lakk tidlig på dagen så den rekker å

tørke.

- Matt ned med 120 papir mellom hvert strøk og tørk med aceton.

- Ikke gå for langt "tilbake" med rulla. Lakken tørker fort. Prøv å arbeide ut bobler med en gang.

- La lakken få noen dager i fred. Bengalakk blir steinhard etter 14 dager, men båten kan selvfølgelig

brukes før den tid.

Det er slik jeg har gjort det.

Lykke til.

Vask med silikonfjerner FØR du begynner å slipe, ellers sliper du lett silikonmrester ned i lakken med krater i ny lakk som resultat! Og tro meg, det ser ikke pent ut! Mattslip så hele båten, vått eller tørt. Så kan du sparkle, slipe sparkelen og grunne med Antipest. Deretter er du klar for 3 strøk med f.eks. Jotun Hardtop tokomp. lakk. Gjør du skikkelig jobb, blir dette helt supert, mye blankere og glattere enn du vil klare å få den gamle gelcoaten!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Hvilken type lakk har du brukt her, og hvilken fremgangsmåte er brukt på selve lakkingen?

Jeg har brukt samme lakk som de bruker på Nidelv super sport.

Fremgangsmåte:

Sparkle alle tydelige sår hakk med god sparkel

Pusse hele båten med 240 og 340 papir med eksentersliper.

Prime steder som er sparklet, da ser du med en gang om du må sparkle mer.

Prime steder som er usikre ang sprekker i gelcoate eller liknende.

Pusse alle steder som er primet med 340 papir.

Grunne i samme farge som sluttresultat.

To strøk våt i våt

Windy 22 Sport, 350 Mag mpi

www.ulyd.net

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...