Noflow Startet 12.Desember.2009 Del på Facebook Startet 12.Desember.2009 hei lurer på en ting, hva må man gjøre av forarbeid, hvilket smergel skal man bruke osv. lakken må vel også mattes etter hvert strøk? hva gjør man da? Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig hva skal man gjøre før lakking av båt, steg for steg? . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 12.Desember.2009 Del på Facebook Svart 12.Desember.2009 Går ut fra at det er trebåt du snakker om... I så fall er det flere ting som må avklares. Hvilken tilstand er båten i pr. i dag? Skal du pusse båten helt ned, eller bare matte ned for ny lakk/olje? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
rolf-eigil Svart 12.Desember.2009 Del på Facebook Svart 12.Desember.2009 Hei! Er det trebåt så sjekker du denne linken og går inn på tips og trix før du gjør noe. Som du ser er det også et meget aktivt forum der du kan gå inn og stille spørsmål. Uansett lykke til og ikke, ikke gå på og skrap båten ren. http://surf.to/trabatsakuten MVH Rolf-Eigil Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 12.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2009 er glassfiberbåt det er snakk om her, glemte å nevne det :) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 12.Desember.2009 Del på Facebook Svart 12.Desember.2009 Da kan jeg dessverre ikke hjelpe deg. Men lykke til Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Hasla 26 Svart 12.Desember.2009 Del på Facebook Svart 12.Desember.2009 (redigert) Ta og sparkl igjen hakk osv evntuelt gelcot/sparkel.Ta og vannslipe hele båten og rengjør med aceton eller lignende,Ta en rulle som er beregnet til denne lakken du skal bruke og lakk i vei helst lakk med herder.For og være sikker att dette sitter kan du prime først men må ikke. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=52505 Redigert 12.Desember.2009 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Noflow Svart 12.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2009 skal man pusse ned området før man sparkler? skal lakke med sprøyte og mener jeg har hørt man skal slipe den ned mellom hvert lag med lakk? Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 12.Desember.2009 Del på Facebook Svart 12.Desember.2009 Ja pusse or rengjøre før sparkling,og du kan godt vannslipe med fint pappir i mellom lagene. Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
M/S AIOLOS Svart 12.Desember.2009 Del på Facebook Svart 12.Desember.2009 Bør vel kanskje bruke decleaner før du pusser ellers risikerer du å pusse fett og dritt inn i gelcoat. Sitér dette innlegget Link to post
josefsen Svart 12.Desember.2009 Del på Facebook Svart 12.Desember.2009 Hei Du trenger ikke vannslipe båten før lakkering, bruk kvalitets sparkel på hakk, en god spotprimer eller filler etterpå, Jeg pusset ned båten min med 340 papir, brukte eksentersliper, vasket ikke noen ting før jeg lakket. Før båten ble lakket, grunning + to strøk våt i våt ble den vasket med silikonfjerner. Dette er oppskriften jeg fikk av en billakkerer Før lakk: Etter lakk: Meget fornøyd med resultatet, ingen vits å vannslipe. Bruk en grunning/ filer av god kvalitet Sitér dette innlegget Windy 22 Sport, 350 Mag mpi www.ulyd.net Link to post
Retox_93 Svart 12.Desember.2009 Del på Facebook Svart 12.Desember.2009 Josefsen, Pusser du ned med grovere sandpapir først! deretter pusse med 340 papir. Har brukt 60 sandpapir, og sliter alikavell med å få av det siste laget med lakk. der er vell mulig å bruke vinkelsliper. Anbefaleses det? Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 13.Desember.2009 Del på Facebook Svart 13.Desember.2009 Ikke gjør det! Å lakkere en plasbåt bør være siste utvei. må du så bør du finne den samme fargen som gelcoaten har. en ripe i lakken vil du få i løpet av kort tid å den vil skjemme ut hele båten. Sparkle må du allikevel, da sparkler du med samme farge som gelcoaten har, bruk gelcoatparkel, deretter renoverer du den gamle gelcoaten med nordpool f.eks. og polerer den opp og deretter vokser. dette gjør båten som ny. Jeg har prøvd begge deler, resultatet avhenger av innsatsen, uansett ønsker jeg deg lykke til Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 14.Desember.2009 Del på Facebook Svart 14.Desember.2009 Jeg har lakket noen båter med rulle. Det gir bra resultat på 30-40cm avstand selv om perfeksjonister sannsynligvis vil ha det enda blankere. Fremgangsmåten er enkel: Først matting med eksentersliper og 60/80 papir. Sparkling med "Marin filler" Sliping og sparkling igjen helt til man syns nok er nok (og tenker på at det ikke er et flygel man lakker heller) Tørk med aceton. Skumgummirulle og Shipolin eller Bengalakk. 3-4strøk. Kanskje ytterligere sparkling etter første strøket. Mye syns lettere da. Brukte Shipolin på skroget på 27-foteren, (dvs kona gjorde det). Det har holdt bra i to sesonger. Det har vært lett å fjerne riper fra nærkontakt med brygga med rubbing og voks. Ett par viktige tips: - Ikke lakk i varmt vær. Jeg har lakket med bengalakk ned mot 6-7grader. Problemet når det er kaldt er bare at du ikke må få dugg på lakken. Lakk tidlig på dagen så den rekker å tørke. - Matt ned med 120 papir mellom hvert strøk og tørk med aceton. - Ikke gå for langt "tilbake" med rulla. Lakken tørker fort. Prøv å arbeide ut bobler med en gang. - La lakken få noen dager i fred. Bengalakk blir steinhard etter 14 dager, men båten kan selvfølgelig brukes før den tid. Det er slik jeg har gjort det. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Janee Svart 14.Desember.2009 Del på Facebook Svart 14.Desember.2009 HeiDette er oppskriften jeg fikk av en billakkerer Meget fornøyd med resultatet, ingen vits å vannslipe. Bruk en grunning/ filer av god kvalitet Hvilken type lakk har du brukt her, og hvilken fremgangsmåte er brukt på selve lakkingen? Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 15.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Desember.2009 takk for gode tips folkens, gjenstår bare å se om jeg kjøper den båten jeg tenkte litt på eller ikke nå ;) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Desember.2009 Del på Facebook Svart 15.Desember.2009 Vask med silikonfjerner FØR du begynner å slipe, ellers sliper du lett silikonmrester ned i lakken med krater i ny lakk som resultat! Og tro meg, det ser ikke pent ut! Mattslip så hele båten, vått eller tørt. Så kan du sparkle, slipe sparkelen og grunne med Antipest. Deretter er du klar for 3 strøk med f.eks. Jotun Hardtop tokomp. lakk. Gjør du skikkelig jobb, blir dette helt supert, mye blankere og glattere enn du vil klare å få den gamle gelcoaten! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
josefsen Svart 15.Desember.2009 Del på Facebook Svart 15.Desember.2009 Hvilken type lakk har du brukt her, og hvilken fremgangsmåte er brukt på selve lakkingen? Jeg har brukt samme lakk som de bruker på Nidelv super sport. Fremgangsmåte: Sparkle alle tydelige sår hakk med god sparkel Pusse hele båten med 240 og 340 papir med eksentersliper. Prime steder som er sparklet, da ser du med en gang om du må sparkle mer. Prime steder som er usikre ang sprekker i gelcoate eller liknende. Pusse alle steder som er primet med 340 papir. Grunne i samme farge som sluttresultat. To strøk våt i våt Sitér dette innlegget Windy 22 Sport, 350 Mag mpi www.ulyd.net Link to post
Janee Svart 15.Desember.2009 Del på Facebook Svart 15.Desember.2009 Jeg har brukt samme lakk som de bruker på Nidelv super sport. To strøk våt i våt Tokomponent lakk som brukes antar jeg? Antar også det er brukt sprøyte og ikke rull!!?? Sitér dette innlegget Link to post
josefsen Svart 15.Desember.2009 Del på Facebook Svart 15.Desember.2009 Glemte å nevne det men den ble vasket med silikon fjerner før grunning... Båten er lakket med to komp. ja, i lakkboks ment for båter Helt hundre resultat. Sitér dette innlegget Windy 22 Sport, 350 Mag mpi www.ulyd.net Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.