Rikosjett Startet 20.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 20.Desember.2009 Har funnet en Scand Formula 87mod med 1998 v8 260hk Mercruiser, noen som har erfaringer eller info om denne båten? Sjøegenskaper etc? Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 20.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2009 Dette skroget har hatt mange navn. Jeg har en av de seneste utgavene Sollux 21 (1997) m.225hk 2takt yamaha. Mange av Scand båtene ble levert som innenbords og bygd om til utenbords, min ble levert med påhengs konfigurasjonen. Jeg har ingen direkte erfaring med innenbords modellen men er fornøyd med sjøegenskapene på min. Den er smal, lett og med bra v-bunn så den gjør bra fart og har fin akselerasjon. Min gjør 58knop uten å være rigget. Har en vanlig yamaha stålpropell. Høy fart er ikke no problem så lenge den er balansert/lastet riktig. Den krappe v-bunnen skjærer bølgene fint og den slår ikke mye. Hvis jeg bare gasser på litt ligger jeg heller oppå bølgene. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Rikosjett Svart 20.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2009 Ja den ligner litt på en Smuggler synes jeg! Hvorfor ble så mange bygd om til utenbordsmotor? Skal ha V8 denne gangen, står mellom denne og en Windy Junior! Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 20.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2009 Det vet jeg ikke. Kanskje noen andre på forumet kan svare på det. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
#cobra Svart 20.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2009 (redigert) mange av dem ble vel bygget i en tid som blant annet cobra 28 ,og andre lignende båter var svært poppis,,,,,så er vel disse båtene en litt mindre etterligninger av dem.....men jeg kan ta feil,synes bare jeg har lest dette her på forumet en plass....disse båtene kom jo oftest med innenbords motorer Redigert 20.Desember.2009 av #cobra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rikosjett Svart 20.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2009 Er det en liten lugar foran i båten? eller det bare et lite stuverom? og hvilken størrelse er det på den faste tanken i båten? Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 20.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2009 Det er en liten lugar med plass til to. Noen av skrogene har et vindu og en ventil også. Min faste tank er på 100l. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Marida Svart 20.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2009 Denne båttypen het tidligere Clipper 2100 før de dukket opp som Scand. Vet ikke om Scand selv laget båtene eller om de ble støpt på lisens. Vet at Monic i Lillestrøm sølgte en hel haug av disse som halvfabrikater. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2009 de clipper/formel 21 jeg har sett har vært mesteparten utenbords versjon. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Rikosjett Svart 21.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2009 Jepp er på jakt etter min første båt med innebordsmotor, noen som vet billigste måte å få fraktet båten på ifra Moss til Trondheim? kraftig bil med henger er vel det enkleste kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 21.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2009 Jeg hadde på slutten av 80-tallet en Clipper 21 fra -82. Disse hadde, som nevnt her, samme skroget som Scand Formula. Min var rigget med en 3,8 liters 4 sylinderet mercruiser på 170hk. Den ble ved mitt kjøp oppgitt til 50 kn toppfart. Båten hadde fantastiske fartsegenskaper, men pga. mye problemer med motoren fikk jeg mere erfaring med å skru enn å kjøre. Det blir etterlyst årsaker til at mange valgte å bygge om til outboard; grunnen til at jeg rigget outboard på min Smuggler hadde sin bakgrunn i erfaringene med Clipperen. Stor innenbords motor i smal båt var et he...te å jobbe med. Men for all del, båten kan absolutt anbefales!!! Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Øya Svart 21.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2009 Det er riktig at skroget er Clipper 21. Overbygget ble bygget litt om av såvidt jeg Husker Arvid Godberg Larsen i Arendal. Den het da FORMEL GTO. Han inngikk salgs samarbeid med Scand mener jeg. Tror Arvid produserte og bygget båtene og satt Scand logoen på ved salg. Har kjørt denne båten både som Clipper med 220 HK V8 og som Scand med 150 HK Mariner på brakett. Særlig sistnevnte gikk som en kule. Men det er mange år siden. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
Scand Formel Svart 21.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2009 Har selv en Scand Formel 21 med utenbordsmotor.... Er enten en -86 el -89 mod..... Morsom båt med et flott skrog, for oss som har det travelt, men i bunn og grunn ikke skal noen steder... Bare få litt vind i håret og sponse oljeselskapene med noen hardt opptjente kroner Ikke så mye plass i kabinen for å overnatte, så om du finner nytt bekjentskap på en bryggefest, må du nok belage deg på å få noen tilskuere Sitér dette innlegget Link to post
Scand Formel Svart 21.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2009 Sitér dette innlegget Link to post
Rikosjett Svart 21.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2009 Tøft! :-) takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 Har og vært solgt som Blue sea. Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 I følge Sollux er forma nå solgt til en fyr i Italia. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Rikosjett Svart 22.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 Båten virker noe smal, men mulig bildene lyver? Er ute en båt som tåler grov sjø samt tilbake legge noen distanser. Bla Trondheim - Fjellværøya Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 Den er nok noe smal ja. Det er det som gjør den til den "fartsbåten" den er. Den er 1,55m. bred i følge denne brosjyren. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Scand Formel Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 Båten er ca 1.80 bred... men det er utenpå fenderlisten,så selve skroget er ca 1.70....Det er smalt nok på en så pass lang båt Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 (redigert) Eller står det 1,95..? Litt vanskelig å se. Tror heller det er 1,95 ja. 6 feet 4 inches = 1.9304 meters Redigert 22.Desember.2009 av Double Weber (see edit history) Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Rikosjett Svart 1.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2010 Hvordan er forbruket med et så smalt skrog? Er den lettdrevet`? Hvilken fart kan man forvente med 260hk V8 ser den er oppgitt til 50 knop? Min Yamaha 130hk bruker ca 40 - 50 liter i timen på full blås, kan jeg forvente det dobbelte? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2010 Skal ha V8 denne gangen, står mellom denne og en Windy Junior! Det er riktig at skroget er Clipper 21. Overbygget ble bygget litt om av såvidt jeg Husker Arvid Godberg Larsen i Arendal. Den het da FORMEL GTO. Han inngikk salgs samarbeid med Scand mener jeg. Mener å ha lest et sted at Godberg Larsen også hadde konstruert Windy Junior...? Ellers, noen som har opplysninger om Windy Junior? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Rikosjett Svart 1.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2010 har du mail kan jeg sende deg det jeg har om info min mail er sathergutt@hotmail.com Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 1.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2010 Post den gjerne her da fler sikkert har interesse av å lese den. Meg inkludert. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.