Jump to content

Passer bak, vær så snill.


ragtag

Recommended Posts

Når jeg har vært ute å seile har jeg lagt merke til at mange motorbåter når de kommer rett inn fra siden (T møte), viker med å passere forran, selv om det hadde i fleste tilfeller vert like enkelt å passere bak. Å bli passert bak av en motorbåt som lager hekkbølger, er så mye mer behageligere en å bli passert forran fordi da går bølgene samme vei som meg, og jeg slipper å kjøre inn i de.

 

Så please passer bak.

 

Ragnar

 

p.s. Dette gjelder vel egentlig også seilbåter som viker for andre seilbåter, men da ikke på grunn av hekkbølger.

Link to post
Share on other sites

:eek:

 

Trodde det var naturlig og passere en båt bak når en kommer fra siden, eller :smiley::eek::smiley:

 

Som du sikkert har lagt merke til så er det mange som gjør som DE vill og ikke bryr seg om andres ve og vell..... men en burde vell kanskje unskylle de stakkarene dor de vet jo ikke bedre :cryin:

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Link to post
Share on other sites

.....jeg viker også til babord.  :smiley:

 

Det har blitt mange kollisjoner av dette.. Hvis den ene båten viker til babord, og den andre til styrbord har du plutselig en farlig situasjon. Nå er det vel ikke så stor fare for at akkurat seilbåten svinger, men man vet aldri. Man kan eventuelt slakke av litt på farten for å passere bak om man ønsker det.

 

Er jo enig i at det er mest behagelig for seilbåtene å bli passert bak, misforstå meg rett.

 

Dårlig illustrasjon:

---------

           

             

               

 

                 

                   

                    |

                    |

                    |

Link to post
Share on other sites

Det har blitt mange kollisjoner av dette.. Hvis den ene båten viker til babord, og den andre til styrbord har du plutselig en farlig situasjon. Nå er det vel ikke så stor fare for at akkurat seilbåten svinger, men man vet aldri. Man kan eventuelt slakke av litt på farten for å passere bak om man ønsker det.

 

Er jo enig i at det er mest behagelig for seilbåtene å bli passert bak, misforstå meg rett.

 

Dårlig illustrasjon:

---------

           

             

               

 

                 

                   

                    |

                    |

                    |

Er klar over den problemstillingen der, men når man i god tid viser hva man har tenkt å gjøre så har jeg så langt bare fått hilsninger tilbake. Vikeplikt for seilbåt har man jo, så når jeg ser en seilbåt på kryssende kurs så starter jeg tidlig på "omveien"
Link to post
Share on other sites

det er en ting, men jeg har mistet noen sluker i vår da ingen ser at jeg dorger!

 

Jeg har dorget hjemme i nordnorge mye de 20 siste årene, og det hender aldri at noen krysser lina di når man dorger. det er vanlig båtvett!

 

dette er min første dorgesesong i Oslofjorden. En fantastisk fjord med vanvittig mye sjøørret og laks forresten.

 

Det skjer hele tida at jeg må sveive som en gal for at ikke en Søring kommer å krysser lina.

 

Det har gått galt fire ganger, og det er like mange med propellen sin full ev Fireline og møresild! Flere har sett rett på meg når de krysser, ser jeg drar inn som f..., men skjønner ingenting!

 

Vet ikke søringene hva dorging er, eller driter dere i det, og tenker kun på dere selv :smiley:

Link to post
Share on other sites

Du skal vike i så god tid Kenneth,at den andre båten ikke er  et øyeblikk i tvil om dine intensjoner.Manøveren skal være markert og tydelig.

Gjør den annen part merkelige ting som å gå babord,stoppe opp etc så har du antagelig skremt gjødsla a`n :lol: Untatt fra det er de som ikke vet bedre og skjener hit og dit(gjerne babord over) og er  helt uberegnelige. Nå vil jeg ikke henge ut skjærgårdsjeeper,men på min liste står de ført opp som:Dønn uberegnelige,holdes godt øye med.

Link to post
Share on other sites

Joda,pute.Vi vet hva dorging er. Men dessverre så er det mye motorvei mentalitet blitt på vannet og,og litt manglende forståelse av hva som foegår rundt dem i dei nære havstroka. Er du minstemann får du bare fløtte deg må du skjønne :lol:

Hvorfor har du tatt nicket puteunderarmen forresten?

Link to post
Share on other sites

det er en ting, men jeg har mistet noen sluker i vår da ingen ser at jeg dorger!

 

Jeg har dorget hjemme i nordnorge mye de 20 siste årene, og det hender aldri at noen krysser lina di når man dorger. det er vanlig båtvett!

 

dette er min første dorgesesong i Oslofjorden. En fantastisk fjord med vanvittig mye sjøørret og laks forresten.

 

Det skjer hele tida at jeg må sveive som en gal for at ikke en Søring kommer å krysser lina.

 

Det har gått galt fire ganger, og det er like mange med propellen sin full ev Fireline og møresild! Flere har sett rett på meg når de krysser, ser jeg drar inn som f..., men skjønner ingenting!

 

Vet ikke søringene hva dorging er, eller driter dere i det, og tenker kun på dere selv :lol:

Klart vi holder oss unna en som "dørjær"! Kommer en i sakte fart med snøre ute hender det like gjerne jeg går "fåra-på! Det samme gjelder en seilbåt som ligger i vindstilla. Men jeg sakker farten slik at hekkbølja blir mindre. Det gjelder like mye å bruke hue som å gå bokstavlig etter sjøveisreglene.

 

Fortsatt god sommer!  :lol:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

det er en ting, men jeg har mistet noen sluker i vår da ingen ser at jeg dorger!

 

Jeg har dorget hjemme i nordnorge mye de 20 siste årene, og det hender aldri at noen krysser lina di når man dorger. det er vanlig båtvett!

STOR respekt for de som dorger. Har de stenger ute så er det ikke noen problem. Det ser man godt på lang avstand. Verre når man kjører med snøret i hånda, men gi meg et hint så viker jeg tvert. Uansett når jeg viker og går aktenom så er det mange mange meter mellom oss. Kjører aldri så nærme at jeg kan se hva du har i kaffekoppen. :lol:

Bor jo selv midt i et dorgefarvann (les Hvaler)

Link to post
Share on other sites

Joda,pute.Vi vet hva dorging er. Men dessverre så er det mye motorvei mentalitet blitt på vannet og,og litt manglende forståelse av hva som foegår rundt dem i dei nære havstroka. Er du minstemann får du bare fløtte deg må du skjønne :lol:

Hvorfor har du tatt nicket puteunderarmen forresten?

Enig med deg Thor at størrelsen begynner å bli viktig på sjøen ( beklageligvis ) Min erfaring er at jo større, og med flest mulig etasjer båtene er, så blir synliggjøringen av manøvreringen mindre og mindre. Lettere for oss med en etasje å svinge ut tidlig da. Tenker nå på båter mot hverandre. Sitter også med en følelse av at mange med de store også tenker at det er lettere å slakke av for oss små som ligger i 6-7 knop, slik at de skal slippe å slakke ned fra 15+ knop for å holde vikeplikten. Er ikke et stort problem. Men ser en del av disse tilfellene.

 

[glow=red,2,300] GeV[/glow]

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Hehe, kikka på en i dag med kjempediger båt som skulle legge til!

Så han prøvde og gå i båsen men bakket ut igjen, og ringte etter hjelp.

Det kom en kar og sto på brygga foran båsen og geleidet han inn :lol:

 

Svær båt med baugproppel og det hele, men inn i båsen klarte han ikke alene.

Kanskje han ikke hadde mere strøm igjen og kjøre baugproppel på :lol:

Nærmest vindsille også.

 

Vel, fint skal det være.

 

 

Ps. jeg krysser bestandig akterfor andre båter uansett

Link to post
Share on other sites

Jeg passerer som regel bak, men ikke alltid. Det kommer blant annet an på båten som skal passeres. Det er ren sutring når skipper og mannskap på et havgående fartøy (mange seilbåter er nettopp det) ikke tåler 30cm eller 50cm hekksjø fra en planende båt som passerer foran i sikker avstand.

Link to post
Share on other sites

Jeg passerer som regel bak, men ikke alltid. Det kommer blant annet an på båten som skal passeres. Det er ren sutring når skipper og mannskap på et havgående fartøy (mange seilbåter er nettopp det) ikke tåler 30cm eller 50cm hekksjø fra en planende båt som passerer foran i sikker avstand.

 

Enig med deg der! Om jeg kommer fra babord og det er praktisk så passerer jeg bak, men anser ikke min båt for de verste heller da. En 18-foter lager knapt bølger nok til å bevege kaffen ombord i en seilbåt. Dessuten holder jeg god avstand enten det er foran, bak eller på siden.

Link to post
Share on other sites

det er en ting, men jeg har mistet noen sluker i vår da ingen ser at jeg dorger!

 

Jeg har dorget hjemme i nordnorge mye de 20 siste årene, og det hender aldri at noen krysser lina di når man dorger. det er vanlig båtvett!

 

dette er min første dorgesesong i Oslofjorden. En fantastisk fjord med vanvittig mye sjøørret og laks forresten.

 

Det skjer hele tida at jeg må sveive som en gal for at ikke en Søring kommer å krysser lina.

 

Det har gått galt fire ganger, og det er like mange med propellen sin full ev Fireline og møresild! Flere har sett rett på meg når de krysser, ser jeg drar inn som f..., men skjønner ingenting!

 

Vet ikke søringene hva dorging er, eller driter dere i det, og tenker kun på dere selv :lol:

Prøv å dra ut en "uautorisert" fortøyningsblåse nede på Tjøme, det ble det bråk av, da blir du kontant henvist til en bryggeplass (og da bør du ha en)... :lol:

Det kan man heldigvis gjøre her oppe, men det er jo ikke så tett trafikk da.

:lol:

Link to post
Share on other sites

Må si jeg var litt krass i inlegget mitt, og det er mange som tar hensyn. Det er jo så innmari mye båter uti fjorden at å forvente å kunne beslaglegge 100 meter av fjorden er mye å forlange.

 

har lært meg noen tommelfingerregler for å unngå de store tabbene. Er ikke vant til sånn vi som er vant til hele fjorden alene.

 

mine regler er :

 

-dorg aldri over et sund

-dorging i helger med godt vær.....glem det

-dorging en tirsdag med overskyet....SUPERDAG

 

 

Er det noen Dorgere blandt dere?

Jeg får mye mer Sjøørret i Oslofjorden enn jeg noengang har fått i nordnorge, tatt hensyn til antall timer. Har fått oppdrettsfisk i Oslofjorden, men får mer "ekte vare" enn oppdrett. i Nordnorge er det definitivt mest opdrettsfisk.

 

 

Nicket mitt ja. har ikke noe superhistorie, men skal man på telttur og bruker jakka som pute går det greit, men har man med pute blir kvaliteten på søvn ufattelig mye bedre. Skal man ha med pute så må man bære den, og da blir det hvordan? puteunderarmen

Link to post
Share on other sites

Jepp, det prøver jeg så godt det lar seg gjøre  :smash:. Men å redusere farten, er ikke alltid like enkelt  :nonod:. Jeg har stor og tung båt, og bruker lang tid å komme opp igjen, og det er mens jeg prøver å komme opp, at hekkbølgen blir størst.

 

Båten min føles litt undermotorisert, så med full tank, og folk ombord, bruker den laaang tid på å komme opp i plan.

 

mvh

Kjelli

Link to post
Share on other sites

Båten min føles litt undermotorisert, så med full tank, og folk ombord, bruker den laaang tid på å komme opp i plan.

 

mvh

Kjelli

hmmmm, har ikke du nettopp satt NY motor da???

Har du valgt for liten maskin, kanskje???  Hvilken maskin har du nå da?

Jeg har IKKE noe problem å dra min i plan med mine 340 hk... :smash:

 

mvh

harBayliner (som passerer bak...)

Link to post
Share on other sites

Er det noen Dorgere blandt dere?

Jeg får mye mer Sjøørret i Oslofjorden enn jeg noengang har fått i nordnorge, tatt hensyn til antall timer. Har fått oppdrettsfisk i Oslofjorden, men får mer "ekte vare" enn oppdrett. i Nordnorge er det definitivt mest opdrettsfisk.

Ser du etterlyser flere dorgere i Oslofjorden. Ta en titt på denne linken, håper den kan vere til nytte. Hvis det ikke er samme mann som skriver da :smash:

 

http://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp...p?TOPIC_ID=1190

Link to post
Share on other sites

HEHE, ikke samme mann, men kunne godt ha vært det! heldigvis er ikke de med de store båtene så mye ute. De har de bare for bruke penga på noe!

 

Store båter ja det er en ting, men satt å grilla å et svaberg for noen uker siden, og da kom det en sånn fjordterne inn vika, og begynte å styre, bakke å bale inni vika for å legge båten som han ville, men da han begynte å regulere med Baugpropellen måtte jeg le litt i skjegget. HAHA, baugpropell på en båt som er mindre enn danskebåten synes jeg er litt patetisk. klarer du ikke å boksere en liten fjorterne uten baugpropell bør han holde seg på land. det er nå min mening, men bevare meg vel, det funker jo.

 

 

Det fiskeforumet har jeg ikke vært på før. må sjekke nærmere, Takk for tipset! :smash:

Link to post
Share on other sites

HAHA, baugpropell på en båt som er mindre enn danskebåten synes jeg er litt patetisk.

Hmmmm, min båt er NOE mindre enn danskebåten, men baugpropell står ØVERST på ønskelisten min.

Hvis du lurer på hvorfor så kan du få prøve å legge båten min til kai i vind sterkere enn bris, så endrer du nok mening... :smash:

mvh

harBayliner

Link to post
Share on other sites

HAHA, baugpropell på en båt som er mindre enn danskebåten synes jeg er litt patetisk.

Må nok si meg enig med harByliner. Skal villig innrømme at Baugthrusten har redda meg noen ganger. Eller rettere sagt redda brygga eller andre allerede fortøyde båter. Men at mange bruker thrusten uvettig skal jeg være helt enig i.

Link to post
Share on other sites

joda det funker sikkert bra, men er vel litt overkill på en liten fjorterne :seeya:

Ikke bare på Fjordterne det er overkill, er overasket når eg ser båter på opptil 35-40 fot med dobbelinstallasjon av hekkagg. som har baupropell.

Med 2 agg. er jo båten  snubar rundt sin egen akse bare man har lært seg å bruke motorene riktig.

Og av det eg har observert så er gjengangeren til fiaskomanurering: For stor fart...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...