Jump to content

Gratulerer med Dagen! - vintersolverv

Lukabella

Recommended Posts

For de som er litt usikker på hva som skjer når "sola snur", klikk dere inn på: http://www.lokus123.no/?marketplaceId=1892...eNodeId=1892960

og klikk på linken "årstidene".

Har funnet ut at det er skremmende mange som er usikker på hva som skjer når sola snur. Om ikke annet så vis dette til ungene så de skjønner at det er jordkloden og ikke sola som gjør at vi går mot lysere tider :)

De syv P'er:

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

For de som vil ha det med teskje:

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Vintersolverv er tidspunktet en gang i året når jorda er i det punktet av sin bane rundt sola hvor den nordlige halvkule heller lengst bort fra sola. Dagen dette inntreffer er den med kortest daglengde. Når sola står i sør midt på dagen, har den sin årlig laveste døgnmaksiumumshøyde over horisonten (gjelder nord for ekvator og sør for polarsirkelen). I dagligtale sier man ofte at «sola snur» på dette tidspunktet. Ved stenbukkens vendekrets når sola opp til senit midt på dagen på dette tidspunktet.

På den nordlige halvkule inntreffer vintersolverv enten 21. desember eller 22. desember. På den sørlige halvkule inntreffer det 21. juni eller 22. juni. Sommersolverv inntreffer på motstatt halvkule de samme datoene.

Noen tidsregninger sier at vintersolverv er den første dagen av vinteren. Den kinesiske kalenderen kaller vintersolverv dong zhi (vinterens ankomst), og dette er en viktig merkedag. Andre regner dagen som midten av vinteren.

I Skandinavia ble vintersolvervet feiret med luciadagen, men da den julianske kalenderen ble forlatt til fordel for den gregorianske, beholdt man luciafeiringen på 13. desember, og kom da i utakt med solvervet. Primstavsmerket var en sol. Denne dagen skulle man ikke arbeide med noe som ble dreid rundt, og heller ikke bake. Juleølet skulle også være ferdig innen 22. desember så det ikke kom «solverv» i det.

800pxvendekretserno.jpg

Våren er vel den beste årstiden?

Ikke noe er så fint som våren, helt enig. Snøen smelter, det begynner å rasle under presenningene i havna, kommer rare lyder fra garasjene når tohjulingene startes opp for første gang etter flere måneder i dvale, fuglene kvitrer, gror i haver, naturen våkner etter vinteren. Bærre lekkert.. :saint:

Redigert av Hansi (see edit history)

Deilig å våkne til en atter ny dag med solskinn, 18 grader ute klokken 5.30 da jeg kjørte på jobb.... og litt lysere...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Deilig å våkne til en atter ny dag med solskinn, 18 grader ute klokken 5.30 da jeg kjørte på jobb.... og litt lysere...

Er sola oppe så tidlig som 05.30 borte hos deg? Trudde det var rundt 07.00

18 grader er vel nærmest å betegne som kaldt i sydlige del av PG, selv på morgenkvisten.

Her på solkysten av Norge var det i dag kun -7. 5 grader mildere enn i går.

Er det sola som har begynt å få tak :lol:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Neida, solen står ikke opp 5.30 den, er stjerneklart da. En må nok vente til rundt klokken 6,15 nå om dagen for sunrise, men sunset er 16.49 i dag, i morgen er dagen 2 sekunder lenger enn i dag.. kaldt er det ja, guttungen må nesten finne frem langbukser og sokker i skoa når han skal på skolen, men så kaldt er det ikke ennå. Det er bare 23 grader nå her og det er ikke mye å skryte av...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Hvorfor det?

Ikke noe er så fint som våren, helt enig. Snøen smelter, det begynner å rasle under presenningene i havna, kommer rare lyder fra garasjene når tohjulingene startes opp for første gang etter flere måneder i dvale, fuglene kvitrer, gror i haver, naturen våkner etter vinteren. Bærre lekkert.. :saint:

Beklager full sitering, men kan ikke annet enn si meg enig i den beskrivelsen der.

Gleder meg til å høre det dryppe og sildre fra snø som smelter i vårsola..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...