Jump to content

Hvordan dra igang yamaha F100D 4t utenbordsmotor?

freeforc

Recommended Posts

Har en yamaha F100D. Hadde av dekselet som er over registereima ser det er muligt å legge tau rundt svinghjulet for å dra den igang.

Har prøvd, men det var jo ikke muligt å dra mer en en kvart omdreining før det stoppa helt opp.

Kansje det var mine krefter som ikke strakk til, eller er det ett lurt triks for å greie å dra motoren igang.

Har jo batteri og elstart, men det hadde vert greit å vite om det går å få greiende igang uten strøm på batteria :tongue:

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Hvordan dra igang 4t utenbordsmotor. . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'

Tenning og innsprøytning må jo ha noe strøm uansett. Og dra igang en så stor motor er vel nyttesløst vel... uten at jeg har prøvd.

Har vært tom for strøm noen ganger når jeg har kommet ned i båten, har da gått hjem å hentet hjelpestarteren. Har aldri tenkt tanken en gang på å prøve, tror ikke jeg hadde gidda å prøvd en gang på min, er jo ca 1600 kubikk min 115hester.

Så hjelpestarter :smash:

Eller 7meter startkabel bort til neste båt :flag:

Eller batterivelger og 2 batteri :santa:

Redigert av KenBjork (see edit history)

Men en svær firetakts påhenger er nok seig å dra igang, snurre tauet rundt svinghjulet, sette det fast i båten til en kompis og be han om å gi full gass kan jo være en løsning!

Har starta 225 totakt med innsprut med snor, men denne var litt varm ennå, måtte ta i litt ja!!!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Har startet mercury 115 (den gamle rekke-6) med snor mange ganger da starteren var gåen. Gikk fint det, men du måtte ta i.

Ja men det var en 2-takter :smiley: + sekser motoren er lett og fin å starte, på en 4-takter blir ganske bra motstand når ventilene er stengt og du skal komprimere lufta...

MEN, skal vist gå an.....

nipp_gakk_start.jpg

Men utifra erfaringer med andre 4-taktere.... en må stå løpet ut og IKKE stoppe på halv veien...... ( tenker tilbakeslag... au )

Arne Kjetil

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...