Jump to content

4-takt påhengs, registerhopp ved grunnstøting?


fuskefanten

Recommended Posts

Jeg tror Suzuki har en svak / merkelig "patent" på noen av sine motorer. En kamerat kjøpte ut en skadet Suzuki 30 hk 4-takt for noen få år siden. Eier hadde kjørt på et skjær, og fått skade på motoren. Når kompisen min går løs på motoren, viser det seg at registerkjedet har hoppet over noen hakk. Husker ikke helt skadeomfanget, men tror det var ventilskade. Det er jo en rar patent at slikt skal kunne skje ved grunnstøting?

 

En tid etter, snakket han med en annen som hadde samme motor, og hadde vært borti noe med propellen. Han forstod ingenting av hvorfor motoren ikke gikk som den skulle. Kompisen min fortalte da at han trodde han visste hvorfor, og ganske riktig, register-reim var ute av posisjon også på denne motoren (ble feil tenning).

 

Andre som har hørt om liknende på Suzuki, eller andre 4-taktere?

Link to post

Bruker ikke Suzuki kjede da??, eller er det kanskje kun på større motorer. Men uansett er dette ikke usannsynelig at dette kan skje ved grunnstøting,

Tar propellen ned i og stopper momentant er det store krefter i sving som kan medføre at reimen/kjeden hopper over,Det er som regel en reim/kjede strammer som

er fjærbelastet,denne kan gi for mye etter under ekstreme belastninger og gi for stor slakke på reimen og da øker risikoen for at reimen/kjeden hopper over en tann.

Redigert av Jonnyrude (see edit history)
Link to post

Hadde vært interessant å høre om andre merker har hatt samme problem. Kompisen som kjøpte denne motoren (30 hk) har skrudd mye på både innen- og utenbords motorer, mente dette var dårlige greier og at det måtte være en konstruksjons-svakhet. Men dette var vel den første 4-takt påhengsmotoren han hadde skrudd på.

 

Er vel mange som har fått teinetau, drivved eller liknende i propellen?

Link to post

Har ikke erfaring med at registeret hopper over, men i sommer traff propellen en stein med det ene bladet. Båten ble løftet opp kanskje 10- 15 cm, og det var bare det ene propellbladet som tok hele trøkket. Propellen måtte byttes. Dette var iallfall ikke nok til å dra registerreima over på min 40hk Selva. Såg litt på registeret ved servicen jeg tok i høst, og kunne ikke se noe slags strammehjul? På biler pleier det å være strammehjul på den slakke siden. :confused:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...