fuskefanten Startet 25.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 25.Desember.2009 Jeg tror Suzuki har en svak / merkelig "patent" på noen av sine motorer. En kamerat kjøpte ut en skadet Suzuki 30 hk 4-takt for noen få år siden. Eier hadde kjørt på et skjær, og fått skade på motoren. Når kompisen min går løs på motoren, viser det seg at registerkjedet har hoppet over noen hakk. Husker ikke helt skadeomfanget, men tror det var ventilskade. Det er jo en rar patent at slikt skal kunne skje ved grunnstøting? En tid etter, snakket han med en annen som hadde samme motor, og hadde vært borti noe med propellen. Han forstod ingenting av hvorfor motoren ikke gikk som den skulle. Kompisen min fortalte da at han trodde han visste hvorfor, og ganske riktig, register-reim var ute av posisjon også på denne motoren (ble feil tenning). Andre som har hørt om liknende på Suzuki, eller andre 4-taktere? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2009 Det er vel noe man kan risikere på alle 4-taktere..? Ved grunnstøting slik at det blir bom stopp på propellen, så er det fortsatt store roterende krefter i veiv/kamkjede/kamakslinger osv. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Fru Jacobsen Svart 25.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2009 Men hvordan kan kjedet hoppe over et hakk? høres merkelig ut, da burde det jo i så fall være store skader ellers også Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Fru Jacobsen Svart 25.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2009 Ehh.. er det reim eller er det kjede - ble litt forvirra nå etter å ha lest innlegget en gang til Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
KenBjork Svart 25.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2009 reim Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Fru Jacobsen Svart 25.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2009 Ok, da var det vel ikke så merkelig Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
LM 605 Svart 25.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2009 Suzuki har vel registerkjede i fra den største (df300) og nedover til og med 40hk på dagens modeller, hvis jeg ikke tar feil? Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 25.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2009 (redigert) Bruker ikke Suzuki kjede da??, eller er det kanskje kun på større motorer. Men uansett er dette ikke usannsynelig at dette kan skje ved grunnstøting, Tar propellen ned i og stopper momentant er det store krefter i sving som kan medføre at reimen/kjeden hopper over,Det er som regel en reim/kjede strammer som er fjærbelastet,denne kan gi for mye etter under ekstreme belastninger og gi for stor slakke på reimen og da øker risikoen for at reimen/kjeden hopper over en tann. Redigert 25.Desember.2009 av Jonnyrude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
wilhelmb Svart 25.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2009 det er da bedre at registerkjeda hopper, enn at man knekker kamakslingen... Sitér dette innlegget Link to post
fuskefanten Svart 26.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 Hadde vært interessant å høre om andre merker har hatt samme problem. Kompisen som kjøpte denne motoren (30 hk) har skrudd mye på både innen- og utenbords motorer, mente dette var dårlige greier og at det måtte være en konstruksjons-svakhet. Men dette var vel den første 4-takt påhengsmotoren han hadde skrudd på. Er vel mange som har fått teinetau, drivved eller liknende i propellen? Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 26.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 Har ikke erfaring med at registeret hopper over, men i sommer traff propellen en stein med det ene bladet. Båten ble løftet opp kanskje 10- 15 cm, og det var bare det ene propellbladet som tok hele trøkket. Propellen måtte byttes. Dette var iallfall ikke nok til å dra registerreima over på min 40hk Selva. Såg litt på registeret ved servicen jeg tok i høst, og kunne ikke se noe slags strammehjul? På biler pleier det å være strammehjul på den slakke siden. Sitér dette innlegget Link to post
fuskefanten Svart 26.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 Er vel vanlig med automatisk kjedestrammer, en fjærbelastet/hydraulisk "slide" som trykker mot kjedet og holder dette stramt. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 26.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 Ja, nettopp, Fuskefanten. Var noe sånt jeg mente. Min motor har det ikke, så vidt jeg har funnet ut.... Sitér dette innlegget Link to post
Bayliner 2655 Svart 26.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 Har lest litt i tråden her! ville nå ha sjekket litt mer, er jo ganske utrolig at ikke brytesplinten i prop er røket før registeret hoppet da ??? Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 26.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 Har lest litt i tråden her! ville nå ha sjekket litt mer, er jo ganske utrolig at ikke brytesplinten i prop er røket før registeret hoppet da ??? Det er ikke brytepinne på den aktuelle motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.