Skoghaug Startet 25.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 25.Desember.2009 (redigert) Hei legger ut info om mitt nye restaureringsobjekt: MK "Skoghaug" - år 1955 Lendge: 38 fot Bredde: 3,96 m Dypgående: 2,10 m Deplasement: rundt 25 tonn Motor: VOLDA 30-60HK semidiesel, år 1954. (Denne motor har vært aktivt brukt siden båten var ny og går fortsatt med nydelig gange, dunk dunk ). (Vekt ca 3 tonn, hvorav svinghjulet er på 1 tonn) Båten bygd hos Aas på Vestnes i Møre og Romsdal. Kravellbygd skrog, 1 3/4" tykkelse på skutside. Garnering 1,5" Det var ei fiskebedrift som fikk bygd den i 1955. Treverket ble da konservert med salt mellom skutside og garnering før båtdekket ble lagt. Dette grunnet at den sine første år skulle brukes til frakting av fiskeavfall og salt. Båten ble kjøpt inn i nåværendes eiers familie i 1975 og den ble da restaurert med nytt rorhus og rekker i aluminium. Har siden vært brukt aktivt til yrkesfiske. Nå skal den bygges om til turbåt, renovering av lasterom, lage ruff, etc. og "egnerhus" på babord side skal bli oppgradert med toalett og dusj. Flere bilder og video vil bli lagt ut ved senere anledning Vil takke for ett godt opplysende forum med mye kunnskap og erfaringer som kan plukkes opp her inne. Når jeg oppgraderte batteribank, kabelføringer og trimmet dynamoen fant jeg informasjonen her på forumet som jeg var på jakt etter. Mvh Jan PS. Dette innlegget skulle vel egentlig lagt under " Trebåttråden" Redigert 25.Desember.2009 av Skoghaug (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 25.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2009 Denne hører definitivt med i trebåttråden. Endelig noen som har skjønt dette med å beholde skikkelig motor i båten. Det er noe som ikke stemmer for meg, når jeg ser ei fin skøyte på litt avstand, men når den kommer nærmere høres den ut som en lastebil eller buss. Denne skøyta med et styrehus i tre med teakfront hadde vært noe. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Jamo Svart 26.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 Hadde dette innlegget våre i trebåttråden er det bare de med interesse for trebåter som hadde fått det med seg. Eg leser i alle fall aldri slike spesialtråder, til det er det for stor trafikk her inne. Skummer gjennom åpent forum og leser det som fenger. Tror mange har den meningen. Tilbake til prosjektet ditt….STÅ på, synes slike tråder om diverse ombygginger er knallbra Sitér dette innlegget Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 26.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 (redigert) Fin båt og det blir både spennende og interessant å få følge ombyggingen her. Gratulerer Redigert 26.Desember.2009 av Skjælø (see edit history) Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
JanS/EIR Svart 26.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 Velkommen på forumet, Skoghaug, og lykke til med prosjektet. Semidiesel og trebåt er nå en verden for seg, lukt og lyd og--ja, atmosfære! Håper du beretter om framgangen etterhvert, og bilder er kjærkomment ( og gjerne lyd også!) Det med salt mellom skrog og garnering var interessant, er det flere som har vært borti den metoden? Fortsatt god jul! mvh JanS/EIR Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Hansi Svart 26.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 Ei flott skute. Skal bli spennende og følge prosjektet fremover. Sitér dette innlegget Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 26.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 Det med salt mellom skrog og garnering var interessant,er det flere som har vært borti den metoden? Har hørt dette var vanlig tidligere, både for å bevare treverket og å hindre lukt. Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Wasco Svart 26.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 Kjempe flott prosjekt. Gratulerer med denne skuta. Her har du mange hyggelig timer forann deg både med ombygginge, og ute på sjøen. Gleder meg til å følge med på prosjektet ditt. PS - velkommen innom trebåttråden. Der vil du treffe mange hyggelige trebåtfolk Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
VO`n Svart 26.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 Ser frem til fortsettelsen. Bilder på løpende bånd er selvsagt noe vi ser frem til! Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Skoghaug Svart 26.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 (redigert) Takk for responsen. I høst var hadde jeg oppe med båten, skiftet halve stråkjølen, laget ny ytre stevn samt med profilen under vannlinjen, utenpå ble det lagt beskyttelse av syrefast flatjern 60mm x 5mm Ellers ble bunnventil til motor og spylevannspumpe skiftet. Videre ble slark i rorstamme fikset med foring i nylon. Båten ble deretter primet og bunnsmørt. Er helt tett nå. Det er med båt som med hus. En må tette og sikre båten før en går videre med restaureringa. Man må jo også ha tak og vegger tette før en begynner på innvendig finish av huset. Redigert 26.Desember.2009 av Skoghaug (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 26.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 Flott båt, og herlig at det er noen som ennå vil ha semi-diesel ombord Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Skoghaug Svart 26.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 Hei igjen. Legger ut en link til YOUTUBE der en kan se bilder og høre VOLDA 30HK ved tomgang: Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 26.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 Kjempebra prosjekt. Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 26.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 Å--stor herlig, for en liflig lyd! Det er terapi for stressede mennesker i en slik motorlyd. Men skroget rister jo en del under gange da---det må medgies. mvh JanS/EIR Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
ollebollenor Svart 26.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 Nydelig ...Er det noen som har oversikt over hvor mange båter det er igjen med semidiesel motor i Norge? Sitér dette innlegget sto det skjæret i kartet???? Link to post
Hulda Svart 26.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 Det med salt mellom skrog og garnering var interessant,er det flere som har vært borti den metoden? Fortsatt god jul! mvh JanS/EIR Orker ikke å lese hele tråden. Men dette med salt. Fra de tiligere tider err trikset med salt pakket i jutestekker som ble pakket/stampet mellom garnering og og skuteside kjent. Nokså vanlig på frakteskuter fra forrige århundre, og hunreåret før der igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Skoghaug Svart 27.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2009 (redigert) Nydelig ...Er det noen som har oversikt over hvor mange båter det er igjen med semidiesel motor i Norge? Hei her en link til registrerte fartøy med semidiesel. Nordnorsk Fartøyvernsenter og Båtmuseum Semidiesel-entusiasten Kjetil Dahl har gjort fantastisk jobb å oppdatere listen av gjenværende båter. Redigert 27.Desember.2009 av Skoghaug (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JaKM Svart 28.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2009 Der er båten ja Har gått å lurt på hvor den ble av siden den forsvant fra piren :) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2009 (redigert) Nå skal den bygges om til turbåt, renovering av lasterom, lage ruff, etc. og "egnerhus" på babord side skal bli oppgradert med toalett og dusj. Hva med å bruke egnerhuset til salong/"bestikklugar"? Ellers, de båtene som har gått i saltfiskfrakt holder seg såvidt jeg vet, veldig godt i treverket, så neppe uten grunn at de brukte salt som behandling. Vil ellers anbefale å kontakte nærmeste lokallag av "Forbundet Kysten" - mange likesinnede å finne der - og sikkert mange bra tips å få fra andre i sammesituasjon Redigert 29.Desember.2009 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ollebollenor Svart 30.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2011 Har det skjedd noe mer med restaureringen? Sitér dette innlegget sto det skjæret i kartet???? Link to post
Skoghaug Svart 30.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2011 (redigert) Dump se nedenfor Redigert 30.Januar.2011 av Skoghaug (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skoghaug Svart 30.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2011 (redigert) Hei Har dessverre blitt dårlig med oppfølgning av bilder og fremgang av denne tråden. Men har siden sist fått laget salong i lasterommet: Brukte 1 mnd med rengjøring og smøring av linolje, terpentin og impregnering på garnering og spant/kjølsvin før innredningen av rommet startet. I rommet har jeg fått en 3 seter sofa på babord, samt ved enden av den forut et lite bord, samt plass til et garderobeskap. I midten er salongbord, styrbord har jeg stort bord til Pc og skrivebord, samt bilstereo og div. på skotet over bordet. Forut i skarpen, har jeg 2 stk køyer på babord og bysse på styrbord med pyro-ovn som alternativ kokemulighet. Ellers så har jeg skiftet 3 stk 45cm lang kjølbolter i syrefast forut fra stevn og bakover. Skal skifte 3-5 bolter neste gang jeg opp med båten til høsten. Er ca. 12 totalt. Rorhylse og stamme med gaffel ble laget nytt også sist høst. Det gamle hadde stått i 35 år. Vanlig jern. Så brukte det samme materialet, Står i min tid. He-he Rorhus og rekker av aluminium har også blitt slipt, grunnet og malt. Så nå står det bare igjen å slipe ned skutsiden og bruke noen 10 litere med linolje. Har ellers oppgradert en del av det elektriske anlegget, samt fått inn en Dieselvarmer Eber D4 i tillegg til pyrobyssa forut. Legger ut en video fra motorrommet: Hadde 5 overnattinger sist høst med familien. 2 voksne og 3 barn. Kos Gleder meg til mars/april igjen, lysere/lengre dager og bedre temperaturer Redigert 30.Januar.2011 av Skoghaug (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.