Jump to content

gprs navigering via mobiltelefonen. Noen erfaringer?

Lovart låring

Recommended Posts

Hm...

Det er ikke så lette å skjønne hva du egentlig spør om.

GPS (Global Positioning System) er ikke det samme som GPRS (General Packet Radio Service = første generasjon IP-nett for mobiltelefoner).

Mener du kartplotter på mobiltelefon med innebygget GPS-mottaker?

Mener du kartplotter på mobiltelefon med innebygget GPS-mottaker med kontinuerlig nedlasting av kart fra servere på nettet?

Mener du kartplotter på mobiltelefon basert på GSM-posisjonering?

Eller mener du noe helt annet?

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

En GPS er en radiomottaker, som beregner din posisjon basert på signaler fra satelitter. Uten et draft/kart er informasjonen nesten verdiløs.

En kartplotter inneholder et elekronisk draft/kart. Den viser posisjonen din basert på f.eks en GPS. Den er et meget godt hjelpemiddel til navigasjon, men erstatter likevel ikke papir draft/kart.

GPRS (General Packet Radio Service) er en "protokoll" for overføring av data til og fra bl.a. mobiltelefon.

Jeg tror du snakker om en mobiltelefon, med innebygget GPS som kan laste ned kart basert på din posisjon ved bruk av GPRS. Det er bedre enn ingenting til navigasjon, men jeg synes det er uansvarlig å legg ut med båt uten et oppdatert draft.

Jeg ser at jeg ikke helt vet hva jeg snakker om.

- han jeg kjøpte båten min av viste meg på sin moblitelefon, posisjonen til båten da vi var ute og prøvekjørte båten. Han sa han måtte inn på en eller annen side på internet,og dermed hadde han satelitt-navigasjon. Jeg trodde han sa gprs, men der tok jeg vist grundig feil skjønner jeg :wflag:

Og for ordens skyld, så er jeg glad i å navigere etter kart, og synes det er uforsvarlig å legge ut på selv korte turer uten. :sailing:

:santcheer1:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
Hm...

Det er ikke så lette å skjønne hva du egentlig spør om.

GPS (Global Positioning System) er ikke det samme som GPRS (General Packet Radio Service = første generasjon IP-nett for mobiltelefoner).

Mener du kartplotter på mobiltelefon med innebygget GPS-mottaker?

Mener du kartplotter på mobiltelefon med innebygget GPS-mottaker med kontinuerlig nedlasting av kart fra servere på nettet?

Mener du kartplotter på mobiltelefon basert på GSM-posisjonering?

Eller mener du noe helt annet?

Jeg mener vist egentlig kartplotter på mobilen ja. :giggle: Så enkelt var det. ;)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

Hei

jeg brukte Navionics på min iPhone i sommer. (GPS navigering ) Vi brukte selvfølgelig sjøkart, havneboka og ikke minst øynene, men hadde altså posisjonering og kart på mobilen i tilegg. Som supplement var det helt strålende, og vi var veldig fornøyd. Den viste stort sett mer nøyaktige data enn både sjøkart og havneboka, og har i tilegg "logg" slik at du ser hvor du har seilt(for vår del som har seilbåt) Men GPS, er GPS på mobil. Ikke sikkert man har dekning, ikke sikkert det oppdaterer seg så fort man ønsker etc. og dette opplevde vi også. Ettersom jeg forstår er man pliktig til å ha sjøkart på papir ombord.

SY/ Ethena. Koster K-25 S55

Blogg: www.syethena.wordpress.com

Han sa han måtte inn på en eller annen side på internet,og dermed hadde han satelitt-navigasjon. Jeg trodde han sa gprs, men der tok jeg vist grundig feil skjønner jeg :wflag:

Han kan godt ha sagt GPRS hvis han mente GPSR/EDGE/UMTS/HSDPA :cool: (altså mobiltelefon som kan koble seg opp på internet).

Sannsynligheten for at han mente Google maps er stor, den er gratis, men OBS! applikasjonen laster ned de kartene den trenger til enhver tid, så det blir kostnader for datatrafikken som du må betale over telefonregningen. OBS! også at Google Maps er totalt uegnet til navigering på sjøen.

Ellers er det et generelt problem på sjøen at 99% av alle mobiltelefoner ikke tåler vann...

Jeg har gps integrert i tlf (SE C702). Den kobler seg opp med dette + internett (super 3G) og viser kart, hastighet osv.

Man kan sikkert få kjøpt bedre kartprogrammer, men standardprogrammet og google maps o.l. gratisprogrammer er ikke særlig egnet til finnavigasjon akkurat. Jeg bruker det mest kun for å lese posisjon og fart. Men når det er sagt så er oppdateringsfrekvensen relativt lav. Kan ikke erstatte en ordentlig kartplotter.

Husk at dette også går på datatrafikk. Hvor mye dette koster avhenger av abo. Som regel ikke så veldig dyrt. Max 9kr i døgnet for meg.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Mobilen tåler forøvrig vann like godt som 99% av alle papirkart dvs heller lite...

En liten forskjell er kanskje at papirkartene ikke plutselig slutter å fungere om de blir våte :wink:

Redigert av hljoen (see edit history)

Har GPS på min HTC TyTNII, men den har vært veldig upålitelig i det siste, og nøyaktighet på signalet har vært vanskelig å få innenfor 1 km, mao. ikke spesielt nyttig, men antar at det er noe galt. Har nettopp byttet til Iphone, men ikke testet GPS'en på den ennå.

>Gitt at nøyaktigheten er god nok er selvsagt en mobilitelefonen kapabel til å gi deg en posisjon, som du såkan plotte i et papirkart. Finnens vel også elektroniske sjøkart til mobilen, men det har jeg ikke prøvd.

Uansett er man best tjent med en dedikert kartplotter eller GPS mottager mener jeg. Har til gode å se en som er beregent på marint bruk og informasjon som SOG (speed over ground) ETA (Estimated Time of Arrival) , XTE (Cross Track Error) etc. mangler.

Iphone med Navionics Marine fungerer alldeles utmerket til å få opp ett plott. I snekkefarten jeg har prøvd den i hadde den ingen problemer med å henge med. På denne SW-pakken lastet kartet ned på mobilen, slik at den koster ikke noe i bruk, kun en engangskost for program og kart når du kjøper det.

Skjermen er liten og det blir litt zoming hvis man skal legge opp lengre ruter, men som ett komplement til papirkart og/eller backup for en større plotter er den helt kurrant.

Man kan legge opp ruter/waypoint i ro og mak, og så navigere etter disse når man er på sjøen. Da blir det mindre behov for zoom.

Hva er GPS-A trikola?

Trekker spørsmålet tilbake. Googlet A-GPS.

Kommer med nytt i stedet.

A-GPS bistår GPS en til å forbedte f.eks TTFF (Time to first fix) ved å overføre ephemeris data - fra en GPS mottager i basestasjonen til GPS en i mobilen.

Så slik jeg ser det - A-GPS kan ikke forverre nøyaktigheten ved GPS possisjoner. En A-GPS virker ikke "bare" på data fra mobil nettet, men primært på satelittdata.

Tror jeg

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Tror jeg

Vet ikke noe særlig jeg heller, bare at den bruker mobilnettet.

Trodde det var et system som sto på egne bein (og da med dårlig nøyaktighet), men det ser jo ut at A-GPS alltid må ha med sattelitt-delen også.

Og hva når mobildekning er borte? Fungerer det da ikke i det hele tatt, eller tar det bare lengre tid til den får en fix?

Navigasjon til sjøs handler om sikkerhet. Sjøkart, kunnskap om å navigere etter dette samt en maritim GPS er å foretrekke.

GPS på mobil er leketøy - av de jeg har prøvd iallefall.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Kjenner ikke denne HTC'en, men det høres ut at den lokaliserer bare ved hjelp av A-GPS, dvs ved hjelp av mobilnettet. Har HTC Hero med CoPilot og har ingenting å klage over.

Den skal (skulle) ha innebygget GPS satelittmottaker og var tidligere mye mer pålitelig. Som sagt antar jeg at min mobil ikke er (var) var i ustand, uansett er den byttet ut nå.

Redigert av Krimart (see edit history)
Jeg har installert Garmin på min mobil (windows mobile), og bruker da akkurat samme kartcd som til alle andre garmin kartplottere. ...

Mobilen tåler forøvrig vann like godt som 99% av alle papirkart dvs heller lite...

Hvordan får man fikset slik? Har vist gps på min Sony ericsson W995...trur eg... :rolleyes:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...