Diesel248 Startet 26.Desember.2009 Del på Facebook Startet 26.Desember.2009 (redigert) Hei. Eg tenkte å kjøpe ein digital vanntemperatur målar til SABB en min. Er denne målaren påliteleg? Er det nokon som veit kva gjenger det er på givaren (er det NPT 1/8"-27)? HER er eit bilete. Redigert 26.Desember.2009 av Diesel248 (see edit history) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
hegra Svart 27.Desember.2009 Del på Facebook Svart 27.Desember.2009 Nå vet jeg ikke hvilken sabb motor det er snakk om, men det er vel fare for at den orginale giveren til sabb har langt større diameter enn giveren til biltema. Løsningen kan være å ta med seg orginalgiver og den nye giveren til en rørlegger. Hvis du er heldig får du en overgang som passer. Hvis ikke har han kanskje en plugg med samme gjenger som orginalgiver. Da kan man bore et hull i pluggen og lage gjenger i hullet tilpasset biltemagiveren. Ellers har jo biltema slangeadapter i mange ulike størrelser med feste for giver, men det er ikke så enkelt å bruke på en sabb hvis det bare er rør. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 27.Desember.2009 Del på Facebook Svart 27.Desember.2009 Dukker sikker opp noen som har inngående kjennskap til disse motorene..... Jeg for min del kan ikke se noe stort problem med å mekke til en eller annen overgang så du kan bruke Biltema giveren, en kan komme langt med å bruke de små grå + ha en roteboks med "skrot"..... Er en post du sikkert han hente inspirasjon ifra her... ( samme tema, litt annet instrument ). Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Per Oves Svart 27.Desember.2009 Del på Facebook Svart 27.Desember.2009 Mener at Biltema sine instrumenter bruker NPT 1/8"-27 og Biltema selger også denne gjengetappen i stykk vis. Har sett mange som bruker BSP gjengetapp for NPT gjenger men dette er ikke å anbefale da det blir veldig liten anlegsflate for jordingen av føleren i all gjengetapen som må til for å få det tett. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 27.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Desember.2009 Eg har utstyr til å lage overgang til givaren. Det er null problem, det har eg allerede gjort ein gong før. Men er det nokon som har kjenskap til desse instrumenta når det gjeld kvalitet? Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
hegra Svart 27.Desember.2009 Del på Facebook Svart 27.Desember.2009 Jeg har dette instrumentet fra biltema. Forøvrig har jeg også oljetrykkmåler i samme serie. Virker foreløpig helt ok begge, og skulle de slutte å virke er det jo ingen katastrofe siden prisen er svært lav. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Desember.2009 Del på Facebook Svart 27.Desember.2009 Hvorfor bruke et ultramoderne digitalt instrument til en gammel Sabb? For meg blir det så feil som det kan få bli. Et standard analogt instrument gjør samme jobben, og ser mer riktig ut til en Sabb. Ellers er det vel ikke noe problem å bruke det instrumentet du viser, men jeg synes som sagt at det blir helt feil. Dette er vel dessuten et bilinstrument, og disse ruster i båt! Tro meg , jeg har prøvd... Rikitgnok ikke temp. måler, men amperemeter og voltmeter fra Biltema i forrige båt. Nå har jeg analog temp. måler fra Biltemas båtserie (Wema) i båten, og det fungerer helt OK. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Diesel248 Svart 27.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Desember.2009 (redigert) Grunnen er at eg ville ha digital temperatur målar. Men eg har no funne ein annan digital målar hos Clas Ohlson med litt eldre design HER Det var vel noko liknande Walter_S gjorde med sin 10HK SABB. Men index , SABB motorene sitt design og konstruksjon er riktignok frå 1955-1990 årgang. Men motorane har ytelse og driftsikkerhet som er langt, langt framme i tid! Redigert 27.Desember.2009 av Diesel248 (see edit history) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
index Svart 28.Desember.2009 Del på Facebook Svart 28.Desember.2009 Men motorane har ytelse og driftsikkerhet som er langt, langt framme i tid! Vel, 10hk fra 760cm3 kan vel ikke direkte kalles forut for sin tid . Men driftsikre er de, og noe av årsaken til det ligger i lavt effektuttak, enkel oppbygging med få og solide deler og minimalt med ekstra leamikk tilkoplet. Men en temperaturmåler burde ha minimal betydning i forhold til driftssikkerheten, så her kan du i bunn og grunn montere nesten hva som helst. Bare sjekk om instrumentet går langt nok ned i temperatur, Sabbene går jo som kjent litt kaldere enn andre motorer... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Honduras Svart 28.Desember.2009 Del på Facebook Svart 28.Desember.2009 Hvsi disse BT-giverne leveres med giver som har 10mm gjenger, kan du bare dra de over med en 1/8"NPT (rør) gjengebakke. Til min Marna var jeg en tur på Mekonomen og kjøpte oljetrykksgiver. Marna har rørgjenger. På Mekonomen fant de en VP-giver med tilsvarende trykk. Den hadde 10mm gjenger. Dro over med en 1/8" gjengebakke, og det ble så bra så. De gjengene er nesten identiske i stigning og diameter, mest gjengevinkelen som er forskjellig. Marnafabrikken gjør det samme hvis du bestiller en giver fra dem, de bare drar over en 10mm giver med ett gjengesnitt. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Moyja Svart 28.Desember.2009 Del på Facebook Svart 28.Desember.2009 Bare litt info om NTP gjenger- denne er en konisk gjenge. Men har selv gjort akkurat det du skriver, blir litt slarkete da men funker.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.