Jump to content

Hvordan få en trebåt tett?


Sjø stjernen

Recommended Posts

Bunnstoff ble påført til slutt. Den gangen var det Kobberstoff (billig) og Durahart (dyrt) som gjalt. I Bestumkilen grodde det som ville helvete i kloakkvannet uansett.

 

Dessuten hadde vi en egen mauringsplass. Det var utløpet av Makrellbekken. Vannet var så forurenset av kloakk, dasspapir, trevler og slim at en lekk båt ble tett på et lite døgn.

Link to post
Share on other sites

Hvor lenge har båten din ligget på sjøen?

Har du gått med den i noen kraftige bølger?

Tok temmelig lang tid før skøyta mi ble tett igjen etter den var ute i heftige bølger.

Den er fortsatt ikke helt tett, men tar inn minimalt med vann nå i forhold til hvordan det var før!

På det værste gikk pumpene ca hvert 15 min, nå vet jeg ikke hvor ofte, men har vært i båten mange timer uten å høre noen pumpe som går.

 

Den Makrellbekken hørtes jo veldig grei ut Hulda :giggle:

Redigert av etape90 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den Makrellbekken hørtes jo veldig grei ut Hulda .

 

Problemet er at de rike fruene på bedre vestkant, med menn og barn, ikke gjør sitt fornødne i bekken lenger. Den har blitt renset. Effekten er ikke den samme lenger.

 

Story: Vi lå i bekken sammen med en skøytekompis. Sønnen hans var vel av denne typen som var hunddre steder på en gang, etter strikkmotorprinsippet. Min sønn og hans sønn fløy rundt, med flytevest naturligvis. Gutten, ca. fem år kan jeg tenke meg, datt uti og ploppet helt under. Dette var tidlig på våren. Han ble plassert under nærmeste vannkran og gjennomspylt. Klærne ble vrengt av og nytt skift på. Deretter rett på Røde Kors Legevakt. Han overlevde, så vidt vites uten varig mèn. Man drakk ikke av Makrellbekken uten en tur til legen etterpå.

Link to post
Share on other sites

I Kopervik (Karmøy) var det også et slik utslipp i gamle dager hvor kloakken rant rett i havet.

Fiskere som hadde problemer med utett båt, la seg til på denne plassen. Etter et døgn eller to var båten potte tett...

 

Men det var i de gode gamle dager :yesnod:

Nå må vi gjøre "møkka jobben" selv :nonod:

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...