Jump to content

Sabb 8hk Startproblemer. Luftutblåsning.


fergaferga

Recommended Posts

Skulle en tur på fjorden i dag. Har hatt en lyspære i motorrommet. Holdt temperatur på 15 grader. Så det burde ikke være problemet.

Jeg fikk start. Men jeg liker ikke at den må gå på full gass en stund først.(noe som de tydeligvis skal etter instruks).

Jeg skrudde ned gassen et par ganger og så stoppet den etter ca 10 sekund. Drar jeg rundt startveiven nå kommer bare luftutplåsning og litt olje ut ved sylinderen der pilen viser på bildet. Hva er det som er galt . ventilen ?

bild.jpg

Redigert av fergaferga (see edit history)
Link to post

Denne motoren har vel en hendel på toppen som setter eksosventil i åpen stilling når du sveiver motoren i gang. Kan vel være at denne hendelen ikke fungerer som den skal. Kan det være eksosventil som ikke lukker skikkelig etter at du har brukt hendelen ved start, og dermed dårlig kompresjon. :confused:

Link to post

Har det seg slik at du ikke fikk den til å svive i det hele tatt? Jeg har lik motor som deg og jeg må også ha den gående på bånn gass til den begynner å tenne/svive skikkelig. Har noen dæsjer med olje inn i sylindern, sveiver alt jeg kan å slår over dekompen. Da puffer den litt og får opp turtallet og etter litt begynner den å smelle å slå å svive skikkelig. Vet ikke hva som gjør at den bare puffer og ikke smeller skikkelig i begynnelsen? Men uansett, dette skjer mer når motoren er kald..

Link to post

Ja den startet som normalt. Jeg skrudde ned gassen etter 2 sekund. Den stoppet nesten, så jeg tok gassen på max og så tok den seg oppigjenn. Og jeg tok gassen ned igjenn og da ga "tenningen" seg og det kom istedet mye luft ut. Så noe er galt. Må vel bare sette meg ned å studere hvordan den funker. Fant noe i instruksjonsboken. Er det foresten normalt at det kommer sprutende ut knister ut samme plass ved starting ? Skjedd hver gang båten har stått en stund.

mangelpakomp.jpg

sabb8hk.jpg

Redigert av fergaferga (see edit history)
Link to post
fergaferga : Og jeg tok gassen ned igjenn og da ga "tenningen" seg og det kom istedet mye luft ut.
Uten at jeg kjenner motoren særlig godt, tror jeg denne luften kan skyldes tilbakeslag rett før motor stopper helt. Studer svinghjulet neste gang og se om det ikke går gal vei like før stopp. Motoren har jo et tungt svinghjul i forhold til motorer med flere sylindere og dermed lettere for å gi kraftig tilbakeslag. Da åpner innsugventil og slipper ut kompresjonen og det er vel ikke direkte feil.
fergaferga : Er det foresten normalt at det kommer sprutende ut knister ut samme plass ved starting ?
Skyldes vel sot som løsner i starten, og tar samme vei ut som lufta du nevner.
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...