Jump to content

Fjordling 18HT informasjon ønskes


Fjordling18HT

Recommended Posts

Jeg kjøpet i høst en "shabby" 1981 modell Fjordling 18HT. Bruker nå vinteren til å få den opp i "ny" stand: Ny gelcoat utvendig og innvendig, ny fenderlist, lager ny treinnredning, nytt elektrisk opplegg, nye stoler og puter, ny kalesje mm. Har også kjøpt en nesten ny Yamaha Vmax HPDI 200 som skal settes på båten. Gjorde samme "øvelse" med en Wesling for en noen år siden, og vi fikk da en veldig kjekk bruksbåt som vi hadde mange års kjekk og problemfri bruk.

 

Det er Rana Plast som har produsert båten, men de eksisterer ikke lenger, så tilgang på informasjon fra produsenten er ikke lett. Jeg vet de grunnleggende data om båten, og at det er Amble som har konstruert den. Skulle svært gjerne hatt litt mer informasjon om denne båten, og svært gjerne kopi av brosjyrer / tester. Dersom det er noen der ute som også kan gi meg litt informasjon om følgende, så hadde jeg blitt glad:

 

- Hva er linken mellom Fjordling 17HT, og Fjordling 18HT ? (Ser ut for at disse i en periode har vært paralelle produkter)

- Fjordling 17HT ble produsert/solgt av Fjord, har 18HT blitt solgt/produsert av Fjord ?

- Hvem var Amble sin oppdragsgiver for Fjordling 18HT / hvem ble den konstruert til ?

- Er det bare Rana plast som produsert Fjordling 18HT ? Eventuelt hvem andre ?

- Fjordling 18HT er Veritas godkjent for 115HK, men hvor stor motor er båten "konstruert" for. Vet at det ble kjørt en "testtur" til Nordkapp med 200hk. (Wesling 17 er som eksempel "konstruert" for 135hk, men kun Veritas godkjent for 60hk)

 

Jeg venter i spenning :-)

 

Mvh

Geir

Link to post
Share on other sites

Konstruert av Jan H. Linge, produsert av Rana Båtfabrikk , ikke Rana-Plast. Fabrikkene ble siden slått sammen, og eksisterer idag som Rana-Plast.

Etterfølgeren FjordWing derimot ble konstruert av Amble.

 

Tror det var Linge selv som oppdaterte Fjordlingen slik at den gikk fra 17 til 18. Mer utlagt baug og annen innredning er vel hovedendringene. Mener dette skjedde på midten/slutten av 70-tallet..?

 

Wesling var 16 fot, ikke 17. Og konstruert for 65/70hk dersom jeg husker riktig. Linge's svoger hadde 135hk på sin.

 

Hva Fjordlingen er konstruert for tør jeg ikke å si, men er jo mange som med hell har satt på voksne motorer. Største jeg har sett er 300hk...

 

Fjordlingen ble i 87/88 oppdatert på nytt til Fjordling 550, tror den da ble produsert på Express Boat.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

en kompis av meg eide en musling 370 bygd av express boat. synes å ha lest at de holdt til i høvåg mellom lillesand og kristiansand. da jeg kjøpte musling 430 som jeg har nå, ringte jeg til rana plast for å få litt info da jeg trodde det var samme som rana båtfabrikk, men da fikk jeg beskjed om at rana båtfabrikk var lagt ned for mange år siden å at de ikke var samme fabrikk. har hørt av en som hadde vært borti mange muslinger at den fra rana båtfabrikk var den mest solide han hadde vært borti, så da lagde de hvertfall ikke dårlige båter ved denne fabrikken. fint om du hadde hatt bilde av båten? det er alltid gøy :yesnod: er forresten masse filmer på youtube fra sverige med overmotoriserte fjordlinger, men stort sett den 17HT

Link to post
Share on other sites

Her er noen bilder av prosjektet mitt.

Kjøpte båten i begynnelsen av November, uten motor. Den var relativ "shabby" og nedslitt på alle "bauger og kanter" og med en del større partier i baugen med skade inn på glassfiberen. Kjøpte så en Yamaha Vmax 200 som kun er gått 75 timer, som viser på et av bildene.

 

Båten ble så ribbet ned og pusset ned utvendig og innvendig. Skadene ble utbedret, og innvedig er den blitt forsterket noe i avstivninger som var litt tynne, og som hadde sprekkdannelser. Alle gamle ubrukelig hull i konsollet ble støpt igjen, slik at installasjon av nye instrumenter skulle bli pent. Det er så lagt på en del lag med Gelcoat på båten både utvendig og innveding, som så er pusset ned og polert opp til høy finish.

 

Har nå begynt med teknisk installasjon. Det blir nytt elektrisk opplegg med startbatteri og separat forburk, nye pumper, instumenter, hydraulisk styring ++++. Etter det blir det å lage til ny treinnredning, samt pusse ned de listene som kan brukes og lakkere dem på nytt.

 

Tror dette skal bli bra, både for øyet og å bruke, og er spent på hvordan båten kommer til å oppføre seg med denne motoren. Weslingen som jeg gjorde samme "øvelsen" med, satte jeg på en ny Yamaha 115 hk .Den ble nokså ustabil når man passerte 40 knop, så jeg regner med at Fjordlingen vil få litt av de samme tendensene.

 

Mvh

Geir

 

Innkjøp "vare":

gb3_7812.jpg

gb3_7805.jpg

gb3_7802.jpg

 

Ribbet båt:

gb3_8430.jpg

gb3_8431.jpg

 

Båt ferdig lakkert og polert utvendig og innvendig :

gb3_8895.jpg

gb3_8899.jpg

gb3_8905.jpg

gb3_8909.jpg

Link to post
Share on other sites

 

Tror dette skal bli bra, både for øyet og å bruke, og er spent på hvordan båten kommer til å oppføre seg med denne motoren. Weslingen som jeg gjorde samme "øvelsen" med, satte jeg på en ny Yamaha 115 hk .Den ble nokså ustabil når man passerte 40 knop, så jeg regner med at Fjordlingen vil få litt av de samme tendensene.

 

Med 65cm ekstra lengde osv så tåler nok Fjordlingen mer fart. En jeg pratet med som hadd 175hk , sa at hans båt begynte å chinewalke v ca 48knop, men det kommer an på rigging/propell osv.  

 

 

Hadde vært interessant å prøvd med en VMAX TRP motor, de kontraroterende propellene burde gi bra stabilitet i høy fart

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Takk for skryt, og jeg er enig i at dette er noe a ta vare på.

 

Jeg har i flere år hatt lyst på en Fjordling med 200hk+ på hekken, og nå bød muligheten seg. (Har solgt 38 foteren og gått på land. Bygger nå hytte, så da trenger vi en grei hyttebåt)

 

Vedr. VMAX TRP, så mener jeg at den kun er levert i 150hk utgave. Godt mulig at det hadde hjulpet på retningsstabilteten. Har flaps på båten, så jeg har i mitt stille sinn tenkt at muligens de kan brukes til å stabilisere den når en kommer opp i fart (minimaliserer chinewalk).

 

Uansett, så gleder jeg meg til å få den på vannet og teste den. Har også en liten "guttedrøm" om å "vise akterspeilet" til en "pappagutt" som er ute og kjører med pappas dyre lektøy !!!(med 50+ knuter, så faller de fleste sjærgårdsjeeper fra, selv med store motorer !!)

Link to post
Share on other sites

stemmer nok at trp'en bare kom som 150hk. Det beste med den er at man slipper rotasjonsmomentet fra propellen.

 

Hva slags styring skal du ha?

Er visstnok også en fjordlingklubb/fjordlingforum i sverige, der burde det være tips å få ang. rigging/oppsett for å få båten mest mulig stabil i høye hastigheter

 

Blir spennende å høre rapport fra prøveturen...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg installerer en SeaStar HH5273 rattpumpe (2 cu in) og en HC5345 sylinder. Sylinderen er beregnet for singelinstallasjon opp til 350hk og hastighet opp til 65 knop, så det burde være tilstrekkelig.

 

Har vært innom og kjapt tittet på Fjordling klubben sine sider tidligere, men det virker som om det er 17 foteren som er mest "hot" der. Skal kikke litt nærmere på det, og se om det er noen gode tips å få :-)

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med flott og stilfull båt :sailing:

Vil nok tro at du får prøve deg frem med en såpass stor motor... Som det var nevnt tidligere i tråden kan disse båtene begynne å bli litt ustabile i hastigheter over 45 knop. Har en svigerbror med slik båt med en 175 hk Evinrude, som opplever Chinewalk når det nærmer seg toppfart (50 knop ca) Kavitasjonsplate ca 7-8 cm over bunn på båt, om jeg husker riktig.... Chinewalken forsvinner med 2 el flere i båten, så det er vel snakk om en justeringssak mellom vekt, motorrigging og kjørekunnskap....Det er ikke montert lift.. Tror proppen er 14.25/19

Vil nok tro at du med fordel bør monere lift, for å hjelpe deg med rett motorrigging, uten å måtte opp med båt hver gang motor skal justeres..... Men da igjen bør du vel også montere Nosecone for å sikre kjølig til motoren til enhver tid....

På min båt (21 fot Scand Fomel M/ 250 Evinrude) er propp.aksling jamt med bunnen på båt, dvs høyt montert.

Men dette varierer selvsagt ifra båt til båt :yesnod:

Link to post
Share on other sites

nydelig båt! angående lift må du også huske at den blir mer baktung. og tror egentlig det kommer til å gå fort nok, man pleier jo ikke ha flatt jern hele tida. du får fortsette og oppdatere oss med bilder når du begynner på innredninga. hvordan gjorde du det ved påføring av ny gelcoat? så veldig fin ut

Link to post
Share on other sites

Takk for gode innspill og referanser til hva som skjer nå farten blir høy, og hva som kan gjøres for å optimalisere!!! Jeg har mye erfaring med større båter, men med vesentlig lavere fart. Er derfor svært lydhør til andres erfaringer med tilsvarnde "oppsett" som jeg holder på med nå.

 

Har vurdert å sette på lift, men er kommet til at det blitt "overkill". Båten skal være en hyttebåt som kona også kan kjøre til byen å handle med uten at det er for mye som "trykkes og justers på". Det vil selvfølgelig gå på bekostning av de siste knutene på toppfarten, men det får så være. Dette kommer til å gå mer enn fort nok for "husbruk". Jeg har en propell som er 14.5 x 23, samt en 15.25 x 27. Tror nok at 23" er den som vil passe best, men vi får se når vi får den på vannet.

 

Vedrørende vanntunnel, så har den det, på samme måte som Weslingen. Det er et hull i baugen som slipper luften ut og inn, slik at den flyller og tømmer seg for vann relativt raskt.

 

Når det gjelder påføringen av Gelcoat, så måtte jeg ta noen valg. Det enkleste ville vært å utbedret skadene, og så lakkert båten med lakk. Det ville vært det enkleste, men man ville kunne over tid oppleve at lakken kunne løsne og flasse av. Dersom en påfører gelcoat, blir det ikke samme blanke fine overflate. Det må da pusses ned og poleres opp.

 

Jeg valgte å legge på gelcoat, da det vil gi et mer varig resultat. På de plane flatene ble det sprøytet på 5 lag. På de områdene som har antiskli, gav det best resultat å rulle på gelcoaten. På de plane flatene begynte så arbeidet med å vannslipe. Først med 120 papir, så med 220, osv opp til 1500 papir. Det var en enorm jobb, og har nok brukt en plass mellom 250 og 300 timer på denne jobben. Er det verdt det ? Nå når båten står og skinner mot meg, så kan jeg si ja, men det var ganger underveis jeg vurdete å ta gi opp. Nå har det kjekke arbeidet med teknisk installasjon begynt, så nå er det bare morro :flag:

 

Det er jo litt kjekt å ha en båt som det ikke er tretten på dusinet av, og så er det jo morro å ha en snart 30 år gammel platbåt som

"viser igjen".

Link to post
Share on other sites

He he joda, Kan forstå at du synes det blir litt "overkill" med lift..... Men den hjelper også på å få båten opp i plan, om det er mange i båten, om du drar vannski eller få optimalisert toppfarten, slik at du kan få vinke "adjø" til disse pappaguttene :lol: Til vanlig står jo somregel motoren i en fast høyde, så det blir jo ikke mye justering når det kommer til dagligdags bruk... Det er jo uansett snakk om 2 knapper .... opp el ned.... Snakker vel da om ca 10 000,- for hyd.lift.

Når det kommer til propell er det vel 23" som er den som kan passe best...... kanskje litt stor den også, men det finner du ut når du får båten på vannet.....

Ser også at du har flaps på båten.... disse kan jo være gode å ha med tanke på Chinewalking.... vurderer å sette på flaps på min båt til våren....

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Flott prosjekt du har.

Har selv en Fjordling 18 -89 mod. Installerte sist sommer ny Evinrude 150 e-tec HO. Denne har nosecone. Jeg er også plaget med chinewalking, dette kommer og går litt fra og til i hastigheter over 40 knop. kavitasjonsplaten er montert ca 2-4 cm over bunnen. Vurderer flaps i håp om kanskje å redusere problemet.

Link to post
Share on other sites

Takk Draco, .. og Chillout, er det påkrevd med nosecone ? Er dette noe som var på maskinen, eller installerte du det? Kan jeg spørre hvilke fart (GPS) oppnår du med e-tec'en? og i hvilke fatsområde opplever du båten best å kjøre i med lite sjø?

Link to post
Share on other sites

Er vel en liten nosecone som std på undervannshusene på de store E-Tec motorene. Ellers mener jeg å ha lest at man vanligvis ikke trenger nosecone før farta begynner å nærme seg 70 knop. da for å forhidre såkalt "gearcase blowout" , dvs at det oppstår kavitasjon i forkant av undervannshuset. Man kan også ha lavt vannintak uten å ha nosecone.

Hvis man har lift bør man uansett ha vanntrykksmåler for å holde øye med tilgangen av kjølevann.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei

High Output (HO) motorene til e-tec har alle nosecone som standard. Hvor mye eller hvor lite nosecone disse er, vet jeg ikke.

Nosecone er neppe påkrevd, men heller ingen ulempe vil jeg tru.

Har ingen spesiell kunnskap om hverken båter eller motorer, bare interessert.

Hadde tidligere en -02 mod Mercury 115 EFI four stroke, den gjorde da 40 knop (GPS) med ballistic stålpropell.

Med denne motoren hadde jeg en fin marsjfart på 30 knop. Men, på fullt ble det altfor mye turtall.

Så jeg bestemte meg for å bytte motor.

Var egentlig på utkikk etter slik motor som du har, men det var lite å finne på bruktmarkedet.

Ble av en kamerat overtalt til å prøve Evinrude e-tec. Så da ble det kjøpt ny motor istedet. Noe jeg ikke angrer på, fantastisk motor.

Med standard propell REBEL 15 1/4x19 gjør båten 47 knop (GPS) på ca 4300 omdr, motoren har et maksturtall på 4750 omdr. Så kanskje med annen propell

at jeg kunne hentet noe få knop til, vet ikke.

Som nevnt har jeg litt problemer over 40 knop, så det har ikke vært så viktig.

Men, slik det er nå marsjer den fint på 40 knop, noe som er meget behagelig for båten.

Lurer på hva som egentlig fører til denne Chinewalkingen, og hva som skal til for å få den bort.

Skal bli spennende å se hvordan din båt kommer til å gå/ oppføre seg, du har jo også flaps.

Artig å se hvor populære disse gamle båtene er, vekker oppsikt blandt "båtkjennere".

Har forresten montert Wallas varme i min, høres sikkert dumt ut, men det er noe jeg kan anbefale.

Link to post
Share on other sites

Lurer på hva som egentlig fører til denne Chinewalkingen, og hva som skal til for å få den bort.

 

V-bunns båter løfter seg mer og mer ut av vannet etterhvert som farta øker - tilslutt er det lite skrog igjen i vannet til å motvirke rotasjonsmomentet fra propellen....

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...