Jump to content

Fjordling 18HT informasjon ønskes


Fjordling18HT

Recommended Posts

Chillout, takk for tilbakemelding, veldig kjekt å høre erfaringer. Er ening med deg at det høres litt spessielt med Wallas i en så liten båt, men det beror jo på hvor mye man bruker båten. Bruker man den når det er rått og kaldt, så kan jeg helt klart se at det øker komforten. hvor stor Wallas har du installert ?

 

Når det gjelder chinewalk, så heter sidenepå bunnen av båten chine. Chinewalk, er som ordet sier at den vandrere mellom chinene. Som Ivar beskriver så kommer båten høyerer og høyerer opp i sjøen ettersom farten øker, til slutt så kan du tenke deg at du "ballanserer" båten på bunnen av V'en, som da blir som å ballanser på en "knivsegg". Hydrolift har løst dette problemet med å designe bakeste del av bunnen av skoget helt flatt i V'en, nærmest som en bred ski. Fjordlingen har litt av den samme løsningen, men er her er den litt mer avrundet i bunnen, men med en markert slutt, som en liten steglist. Amble har gjort mye av det samme på de hurtige skrogenen han designet til Scand sine litt større båter. Der er bunnen av V'en rund, Dette reduserer chinewalk, men medfører at båtene legger seg mye når man svinger. Håper dette gav en bedre forståelse :smiley:

 

Ved bruk av flaps, kan man kjøre disse litt ned, slik at når båten vandrer over til den ene siden, så berører flapsen vannet og stopper vandringen over til siden. Dette fjerner ikke chinewalk, men vil redusere den en god del. Jeg er spent på å prøve hvordan dette fungerer på Fjordlingen.

Link to post
Share on other sites

Ble av en kamerat overtalt til å prøve Evinrude e-tec. Så da ble det kjøpt ny motor istedet. Noe jeg ikke angrer på, fantastisk motor.

Med standard propell REBEL 15 1/4x19 gjør båten 47 knop (GPS) på ca 4300 omdr, motoren har et maksturtall på 4750 omdr.

 

Hei, syntes maxturtallet du nevner virker lavt? Trodde det lå på ca: 5500 r.p.m.?

Link to post
Share on other sites

Hei

Takker for orientering og tilbakemeldinger.

Trur nok det er hodet mitt som tuller litt her, antar det var 5300 omdr jeg hadde. På tide det blir båtsesong igjen. hehe....

Monterte en Wallas 1300, kunne godt valgt modellen større, men tok den minste av hensyn til plass og plassering. Hadde jeg skulle gjort det igjen, trur jeg det hadde blitt modellen større, for bedre effekt. Uansett ei god investering, blir fort rått og kjølig på sjøen når kvelden kommer sigende på.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Her er en liten oppdatering på prosjektet, har nå utført installasjon av følgende:

- Batterier: 1 stk Optima startbatteri, 1 stk 115 amp forbruksbatteri, adskillt med automatisk laderele. Start bak i batterikasse med hoverdbryter, hovedsikring, samt nødbryter for å også kunne bruke forbruk til start. Forbruk foran i egen kassen og godt sikret, samt egen bryter

- 25 amp batterilader, med kontrollpanel og ladestatus.

- Nye lensepumper, en membarnpumpe, og en vanlig lensepumpe (ønsker redundans dersom båten blir liggende litt uten tilsyn) Begge pumpene med flotør.

- Renset tank, lakkert den og installert nivå sensor. Alt av slanger, filter, lufting og påfyllingsstusser er nytt.

- Installert flapsene igjen.

- Installert hydraulisk styring

- Fjernet alt av kalber og trukket alt på nytt, og fått mesteparten skjult (såg fælt ut tidligere)

- Installert motoren med kontroll og instrumenter.

- Installert orginal drivstoff forbruksmåler med tilhørende instument.

- Pusset ned og lakkert opp alle beslag til stoler og bord (klarte ikke å få tak i nye, da det var gamle/odde dimensjoner)

- Fått levert Ny kalesje - har testet den, og det ble meget bra.

- Fått levert nye stoler og puter. Gleder meg til å prøve dem i båten, de ble pene - blå temperest stoff.

 

Gjenstående Arbeid:

- Koble Lanterner, Horn, pussere

- Installere liten GPS/Kartplotter/Ekkolodd

- Installere 2000W 220V Inverter

- Installere litt innebelysning

- Pusse ned og lakkere de tredelene jag kan bruke, og kappe til nye delere der det er formålstjenlig. Har kjøpt inn nye teak plater. (Tenkte jeg skulle lage ny innredning i Kirsebær, da jeg har liggende en del materialer fra et tidligere prosjekt, men hadde ikke nok, og klarte ikke å få tak i mer)

... og det blir sikkert litt til, slik som stereoanlegg m.m

 

Installasjonsarbeid pågår:

gb4_0824.jpg

 

Oljetankt, Bensintank, Batterikasse m.m.:

gb4_0810.jpg

 

Motor intallert:

gb4_0819.jpg

 

Sett fra siden:

gb4_0829.jpg

 

Aktenfra:

gb4_0832.jpg

Link to post
Share on other sites

Det er jo helt sykt å ha 300hk på en fjordling 17! er jo bare på flatt vann du kan kjøre toppspeed da.. ville være galakap i bølger.. sikkert morro da så kan du jo kjøre veldig økonomisk i 35-45 knop hehe. de skrogene er utrolige og chinewalker veldig lite selv i 50 knop!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Hallo,nydelig båt.Jeg har samme selv.Du må lete litt på svenske Fjordling sider da jeg mener du kan finne litt info der.Motorer som flyttes sideveis/opp osv.Båten min har en tendens til å legge seg litt over ved ca 20 kn.fart.Dette forsvinner med en gang motoren tiltes litt ut,ellers ingen problem overhodet.Jeg har bare 115 e-tec.Fjordlingen som var på tur fra Lindesnes til Nordkapp hadde 2x28hk motorer "for å vise att med en sjødyktig båt kan man komme langt likevel". :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei Mars.

Takk for positiv kommentar. Vet du forresten hvor det går an å få tak i kopi av gamle brosjyrer og annen informasjon om Fjordlingen, slik som reportasjen som du henviser til ?

Ellers så er jeg lei av hvitt bunnstoff, da båten fort ser veldig skitten ut med skittranden som kommer i vannlinja. Derfor valgte jeg sort bunnstoff !!!

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Flott båt, lykke til med prosjektet.

Oslopolitiet hadde en gang en Fjordling med Merc 200 hk rekkesekser påmontert. Fikk en tur med den (frivillig :D ), og den gikk veldig bra.

 

Tilleggsopplysning ang forskjellen mellom 17 og 18 foteren: vanntunellen er konstruert forskjellig på disse. På 17 foteren er den "ettermontert", og har kanaler ut på siden for at vannet lettere skal slippe ut når man går i plan. Derfor har 17 foteren heller ikke "luftehullet" i baugen som 18 foteren har.

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Ser at det er 5 år siden siste det ble skrevet på denne tråden, men prøver likevel.

 

Draco 17- når var du prøvde den politifjordlingen? Hva skjer med politibåtene når de byttes ut? Selges?

 

Helt riktig at vanntunellen er støpt forskjellig på 17 og 18foteren, men "luftehullene" i tunellen på 17 er får å slippe inn luft. Ikke at vannet skal renne ut... :)

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...