Jump to content

Noen som opplever frost i motorrommet i disse dager?


Brumm

Recommended Posts

brumm.jpg

 

Dagen før nyttårsaften dro jeg ned i båten for å sjekke vannflaska jeg har stående under akterdekket på min 32 fots plast motorbåt. Det hadde vært sprengkaldt de siste dagene, nå lå temperaturen på 17 minus og rundt skroget hadde det etablert seg fast is. Måkene satt frosne på isen og det var blikk stille.

Jeg kavet meg ombord i snøen på dekk og fikk måkt vekk snøen på akterdekket. Opp med luka og sjekket vannflaska. Vannet var ikke frosset!

Sjøen holder nok foreløbig noen få varmerader og det er dette og at snøen på dekket isolerer litt som gjør at vannet i flaska ikke er frosset. (Og, det er ikke saltvann i flaska men vanlig vann fra springen.)

Motorrommet, som er adskilt med skott mot akterrommet hadde aldri vært under 2,5 varmegrader hittil i vinter. Dette leste jeg av på termometerets historie. I motorrommet har jeg en frostvakt kjøpt hos Maritim. Det er av den minste sorten, ca 30 - 40 W. Kunne antagelig klart meg uten , men man vet jo aldri.

Link to post

Her på Karmøy hadde vi -8 i nylig. Da var der -4 i salongen ombord men kjølevannet til motoren var ikke frosset. En vannkran i pentryet var frosset men ikke sprengt, kun slik at håndtaket stod fast. Satte på oljefyren så nå får den stå på minimum så lenge der er såpass frost. Pleier normalt ikke å ha varme på om vinteren.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Vi på Karmøy er jo ikke vant til slike kalde perioder. Har båten liggende på sjøen med en Thermo vifteovn i økonomimodus på. Denne gir da noen hundre watt. Det var nede i minus 13 her om dagen og da så jeg at temperaturen gikk under 0 i båten selv med denne varmeren på. Har nå satt varmeren på 1500w for å unngå frosten og være på den sikre siden. Den store skrekken er jo frostsprengt motor og røropplegg samt VV tank. Skruer av varmen så snart tempen kryper over 0, men frostvær slik vi har hatt siste uka er jo flott da...

Link to post

Her længere sydpå (DK) er der også koldt. Ned til - 10 grader om natten og -8 om dagen.

 

Jeg har en lille el-radiator i motorrummet, og motoren er indpakket i en kasse, der også holder på varmen. Ovnen er tændt på laveste blus for at holde rummet frostfrit, men jeg kan se på måleren at der næsten ikke bliver brugt noget el. Og et termometer viser, at der er +2-3 grader i motorrummet selv om der er hård frost udenfor. Så lige nu er jeg glad for at der er en isoleret kasse omkring min motor - selv om det er lidt mere besværligt at lave service mm.

 

Isen er i øvrigt ved at lægge sig i havnen. Er der noget særligt man skal være opmærksom på når det gælder en båd med drev i isen?

 

 

Andy

Link to post

Ligger på land uten varme i år.

Med ned mot -20 er jo dette spennende.

Motor er frostsikkret

Frostvesken på ferskvannssiden målte jeg til å tåle -25

en 50/50 blanding ble kjørt gjennom saltvannsiden. Skulle vel grerie -25 den også.

VV er tømt. vannnpumpe er tømt og blåst igjennom.

Alle blandebatterier står i åpen stilling.

Har rør og ikke slanger i ferskvannssystemet ombord. Her har jeg Koblet fra på flere plasser, og blåst igjennom med luft for å få ut siste rest av vann. Tynne kobberrør tåler 0 og nada av frossent vann.

 

 

Fikk nærver og tenkte å koble på med frostvakter i romjula, men servicebygget var stengt i romjula, så ikke mulig å få tak i noen til å låse opp nærmeste koblingsboks eller strømmåler før til mandag.

 

Håper det har gått bra.

Hvis ikke så får jeg er jobb med å skifte kobberrør til våren.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Har også vært i båten og sjekket temperatur i dag. -4,5 grader utvendig og -2 innvendig i salongen. 1,6 grader i motorrom og 3 grader i lite rom under dørken midt i båten der vanninntak til toalett og spylepumpen er. Ifjor lå den ute i over -13 og da frøs vannkrana til dusjen i stykker (1 uke før e overtok båten) anlegget var nok ikke skikkelig tømt...

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Har en Eber D4 som er installert etter alle kunstens regler...

Den har gått i hele dag med 2 kontoller underveis.

Kan jeg gå fra båten med denne igang i natt - innstilt på ca 1/3 varme (regulerer rundt ca 8-10 grader) ??

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post

Har vært i båten idag for første gang på 6 uker. Tempmåleren viste min -12 ute (som det var idag) og - 6,5 inne (også som det var idag)

 

Båten ligger på vannet i Skjeberg. Kommer ikke ut, tykk is rundt hele båten.

 

Skjekket ikke motorrommet, men hadde 4 øl stående i vasken som ikke var frosset. Regner derfor med at det er et par varmegrader i motorrommet.

 

Mye snø og j.... kaldt.

Link to post

Skal si det er kaldt ja....her i Homborsund pendler tempmåleren mellom -8 på dagtid til -15/-18 på nattid. har tømt båten for alt vann etc, så den står greit slik litt nedenfor huset. Ifølge værmeldingen skal det være kaldt en stund fremover, så nå sitter jeg for tiden og kikker på sjøkart og havneguider + planlegger de (små-)prosjektene jeg har på gang i båten-

Link to post
Har ikke målt noen temperatur i motorrommet, men har en kanne battertivann fra BT der(Batterivann fryser vel likt som vanlig ferskvann

 

Her kan du faktisk bli lurt, men bare litt. Batterivann er rent og kan teoretisk bli underkjølt til under 0 C. Så snart du tilsetter er liten partikkel fryser det.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

En liten observasjon: I går ettermiddag kom jeg nede i båten og ante uro. Det var -7 ute og -4 i motorrom. Her var noe frosset tenkte jeg. Gikk igang med søking etter frosne slanger først. Fant at slangen mellom seildrev og motor var frosset helt inne ved sjøvannspumpen. Dro forsiktig i motoren og fant ut at impeller ikke var frosset fast. Fyrte opp alt jeg hadde av varme i noen timer og startet deretter opp. Det kom sjøvann med eksosen straks. Kjørte motor med belastning i en time; alt ok...Puh!

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
(Batterivann fryser vel likt som vanlig ferskvann?).

Beklager, men nei! Hvis vannet er rent nok, uten partikler eller urenheter, kan det nesten være vanskelig å få til å fyse. Det kan stå kraftig underkjølt i lange tider, men uten noe å starte krystallvekst på virker det nesten som det ikke helt "tør" å gå over i fast form.

Jeg hadde ei plastkanne stående på gulvet i bua, jeg mener å huske at det hadde vært mange kuldgrader i lang tid, ihvertfall ble jeg svært forbauset over å se at vannet ikke var frosset! Jeg løftet opp kana for å se nærmere, og DA bestemte vannet seg at nå er det på tide! Det skjøt ut lange iskrysteller der inne som vokste fort, og rett etter var alt fast is! Veldig fasinerende å se på! :eek:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...