Jump to content

AIS - Hvor langt unna "ser" man andre båter?

Fanafjord

Recommended Posts

Holder på og eksperimentere litt med en liten AIS sak fra Nasa. Dere som har AIS: Hvor langt unna ser dere andre Båter og under hvilke betingelser? (Fri Sikt, holmer imellom, Monteringshøyde av antennne, etc)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Jeg har også eksprimentert endel med samme AIS-mottakeren. Antennen er halve apparatet etter min mening. En god antenne med god forsterkning og gode plugger og en kabel med lite motstand gjør AISen din enda mer mottakelig for signaler langt unna. Mye avhenger av hvor høyt din antenne står over havet. Det andre er hvor mye fjell, bygninger ol. du har rundt deg. Et facitsvar på at du mottat så og så mange nm unna kan vel ingen gi deg.

Jeg kan gi deg min facit under "normale" forhold: Ca. 20-25 nm. Jeg har antennen min plassert 150 m.o.h.

Er du plassert nede ved vannet, ombord i båt, ville jeg sagt 10-15 nm.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Takk for svar. Har rigget meg til konens fortvilelse til i stua med GPS, Laptop, Antenne og AISboksen, 12V Batterilader og masse kabler. Ligger 50 m over havet og har fri sikt til Austevoll og Marstein Fyr. Såg noen båter som var mellem 15 og 20 nm unna. Men mot nordvest ligger Fanafjellet og det sperrer for absolutt alt mot Flesland, Sotra og Bergen sentrum.

Har planer å rigge til en dedikert VHF antenne (pisk på ca 1m) på pushpit i seilbåten og ville vite hvor langt den rekker. Etter svarene kan jeg da regne med iallefall 10 nm - som er plenty for meg. Har kjøpt meg en TIKI navigator lisens og skal bruke den på PCen. Andre med erfaringer om et slikt oppsett?

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

• 3 uker senere...

Også jeg vurdere å anskaffe AIS, men er fullstendig kunnskapsløs på området.

Har en gammel Simrad kartplotter med c-map, noe jeg er godt fornøyd med og har ingen planer om utskifting. Denne har også mulighet for ekstern tilkobling. Kan AIS boksen kobles til Simraden og hva kreves av strøm og antenne? Takker for svar.

Obs Håper der ok å bruke denne tråden selv om det er et lite sidesprang :smiley:

Redigert av pettersand (see edit history)

Dere får unnskylde mitt "grønnskollings-spørsmål" men hvis det er slik at dere legger AIS-data inn på en kartplotter, og ikke har radar, hvilken nytte har dere av å se 10-15% av båtene som er på sjøen?

Jeg forstår at det ved nattsegling kan være greit å få plottet inn de virkelig store ruggene, men så lenge man likevel må sitte ved roret og holde utkikk etter alle de småbåtene som ikke har AIS er nytteverdien begrenset. Eller er det noe jeg har bommet totalt på her?

Dere får unnskylde mitt "grønnskollings-spørsmål" men hvis det er slik at dere legger AIS-data inn på en kartplotter, og ikke har radar, hvilken nytte har dere av å se 10-15% av båtene som er på sjøen?

lene_olsen.jpg

Liten trafikk i kveld, men jeg tror "Lene Olsen" på 14m er glad for i "se" lastebårene komme, de kommer i over 20 knop mange av de.

Kan være noe og hente her.

http://www.orebrohamn.com/ais/forum/garkiv/

http://www.orebrohamn.com/ais/forum/

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Et eksempel fra mitt eget ønske om AIS. Man ligger i stødig kurs og ser en hurtiggående ferge i det fjerne. Med liten båt som gjør fem knop kan det være greit å holde litt avstand pga bølger. Med AIS vil jeg være istand til å se fergens kurs i forhold til egen båt. Videre vil jeg kunne se hastigheten til denne slik at jeg kan bestemme meg for å vente for å ungå for mye sjø eller fortsette med samme kurs og hastighet. Ser for meg at dette kan være betryggende i områder med mye trafikk. Men nå er jo jeg også en "grønnskolling" og uten AIS

hvilken nytte har dere av å se 10-15% av båtene som er på sjøen?

jeg har nytte av att de ser meg.......

i tillegg får jeg en 'fattigmans-radar'...der jeg får CPA og TCPA på de stor båterne som gør allt fra 10-25kn derute :smiley:

(ettersom alle båter større enn 300 Brutto skall idag vare utrusted med AIS...)

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...