Fanafjord Startet 1.Januar.2010 Del på Facebook Startet 1.Januar.2010 Holder på og eksperimentere litt med en liten AIS sak fra Nasa. Dere som har AIS: Hvor langt unna ser dere andre Båter og under hvilke betingelser? (Fri Sikt, holmer imellom, Monteringshøyde av antennne, etc) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
OlavMB Svart 1.Januar.2010 Del på Facebook Svart 1.Januar.2010 I utgangspunktet ser du så langt VHF signalene rekker. I tillegg er det landstasjoner som videreformidler signalene, slik at du i gitte tilfeller "ser hele landet." ticotre Sitér dette innlegget Link to post
DuikerMan Svart 1.Januar.2010 Del på Facebook Svart 1.Januar.2010 Har NASA AIS og egen antenne til denne. Ser fartøyer 8 til 10 nautiske mil, av og til litt lenger men ikke mye. Holder plenty. Vil ikke være AIS foruten. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 1.Januar.2010 Del på Facebook Svart 1.Januar.2010 (redigert) Jeg har også eksprimentert endel med samme AIS-mottakeren. Antennen er halve apparatet etter min mening. En god antenne med god forsterkning og gode plugger og en kabel med lite motstand gjør AISen din enda mer mottakelig for signaler langt unna. Mye avhenger av hvor høyt din antenne står over havet. Det andre er hvor mye fjell, bygninger ol. du har rundt deg. Et facitsvar på at du mottat så og så mange nm unna kan vel ingen gi deg. Jeg kan gi deg min facit under "normale" forhold: Ca. 20-25 nm. Jeg har antennen min plassert 150 m.o.h. Er du plassert nede ved vannet, ombord i båt, ville jeg sagt 10-15 nm. Redigert 1.Januar.2010 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Fanafjord Svart 1.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Januar.2010 (redigert) Takk for svar. Har rigget meg til konens fortvilelse til i stua med GPS, Laptop, Antenne og AISboksen, 12V Batterilader og masse kabler. Ligger 50 m over havet og har fri sikt til Austevoll og Marstein Fyr. Såg noen båter som var mellem 15 og 20 nm unna. Men mot nordvest ligger Fanafjellet og det sperrer for absolutt alt mot Flesland, Sotra og Bergen sentrum. Har planer å rigge til en dedikert VHF antenne (pisk på ca 1m) på pushpit i seilbåten og ville vite hvor langt den rekker. Etter svarene kan jeg da regne med iallefall 10 nm - som er plenty for meg. Har kjøpt meg en TIKI navigator lisens og skal bruke den på PCen. Andre med erfaringer om et slikt oppsett? Redigert 1.Januar.2010 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Frøken Fryd Svart 1.Januar.2010 Del på Facebook Svart 1.Januar.2010 I tillegg er det landstasjoner som videreformidler signalene, slik at du i gitte tilfeller "ser hele landet." Dette gjelder kun via internett... Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 (redigert) Også jeg vurdere å anskaffe AIS, men er fullstendig kunnskapsløs på området. Har en gammel Simrad kartplotter med c-map, noe jeg er godt fornøyd med og har ingen planer om utskifting. Denne har også mulighet for ekstern tilkobling. Kan AIS boksen kobles til Simraden og hva kreves av strøm og antenne? Takker for svar. Obs Håper der ok å bruke denne tråden selv om det er et lite sidesprang Redigert 18.Januar.2010 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 Har en gammel Simrad kartplotter... Kan AIS boksen kobles til Simraden... Neppe, men med modellbetegnelsen kan man svare mer sikkert. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 Hvis det er en CX31 eller 33, kan du ikke koble til AIS. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 Dere får unnskylde mitt "grønnskollings-spørsmål" men hvis det er slik at dere legger AIS-data inn på en kartplotter, og ikke har radar, hvilken nytte har dere av å se 10-15% av båtene som er på sjøen? Jeg forstår at det ved nattsegling kan være greit å få plottet inn de virkelig store ruggene, men så lenge man likevel må sitte ved roret og holde utkikk etter alle de småbåtene som ikke har AIS er nytteverdien begrenset. Eller er det noe jeg har bommet totalt på her? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
MajorAndy Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 CA-serien kan heller ikke kobles til AIS. Jeg overvejer af samme grund at montere en helt separat billigplotter med AIS (nævnt i en anden tråd herinde) som separat "AIS-radar". Kunne måske fungere. Andy Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 legger AIS-data inn på en kartplotter, og ikke har radar, hvilken nytte har dere av å se 10-15% av båtene som er på sjøen? Nytten er akkurat like liten/stor om det er på radar eller plotter. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 På en Radar vil du vel se ALLE båtene, ikke bare de som har AIS ? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
2nd Trikker'n Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 Når du zoomer ut i bildet på en AIS kompatibel plotter ser du båtene lenger unna. I tillegg bør du kunne sette alarmer for CPA og TCPA Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 Hva med antennen for AIS, kan den kombineres med annen antenne? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 Det finnes enheter som kombinerer vhf og ais antenne, det er en dyrere løsning enn to separate antenner, den er heller ikke bedre. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 Men er ikke rekkevidden av AIS avhengig av hvor høyt antenna står? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 Jo det er den....men en splitter stjæl effekt både på Rx og Tx (på både VHFn og AISn) og effekten ut på en AIS B er veldi lav... så jeg valde separat antenne og så kort antennkabel som mulig (og en kabel med veldi lav dempning!) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Roger jo Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 (redigert) Dere får unnskylde mitt "grønnskollings-spørsmål" men hvis det er slik at dere legger AIS-data inn på en kartplotter, og ikke har radar, hvilken nytte har dere av å se 10-15% av båtene som er på sjøen? Liten trafikk i kveld, men jeg tror "Lene Olsen" på 14m er glad for i "se" lastebårene komme, de kommer i over 20 knop mange av de. Kan være noe og hente her. http://www.orebrohamn.com/ais/forum/garkiv/ http://www.orebrohamn.com/ais/forum/ Redigert 18.Januar.2010 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
2nd Trikker'n Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 Men er ikke rekkevidden av AIS avhengig av hvor høyt antenna står? Med antenne på hekken, ser du båter over horisonten. Hvilken interesse har båter som er lenger unna? Navigasjonsmessig? Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 Dere får unnskylde mitt "grønnskollings-spørsmål" men hvis det er slik at dere legger AIS-data inn på en kartplotter, og ikke har radar, hvilken nytte har dere av å se 10-15% av båtene som er på sjøen? Et eksempel fra mitt eget ønske om AIS. Man ligger i stødig kurs og ser en hurtiggående ferge i det fjerne. Med liten båt som gjør fem knop kan det være greit å holde litt avstand pga bølger. Med AIS vil jeg være istand til å se fergens kurs i forhold til egen båt. Videre vil jeg kunne se hastigheten til denne slik at jeg kan bestemme meg for å vente for å ungå for mye sjø eller fortsette med samme kurs og hastighet. Ser for meg at dette kan være betryggende i områder med mye trafikk. Men nå er jo jeg også en "grønnskolling" og uten AIS Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 Men nå er jo jeg også en "grønnskolling" og uten AIS Og så da Du kan jo ha rett for det! Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 (redigert) hvilken nytte har dere av å se 10-15% av båtene som er på sjøen? jeg har nytte av att de ser meg....... i tillegg får jeg en 'fattigmans-radar'...der jeg får CPA og TCPA på de stor båterne som gør allt fra 10-25kn derute (ettersom alle båter større enn 300 Brutto skall idag vare utrusted med AIS...) Redigert 18.Januar.2010 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
2nd Trikker'n Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 (redigert) jeg har nytte av att de ser meg....... Nå er det Nasa AIS som diskuteres. Den er kun mottaker. Selv om poenget ditt er relevant. Redigert 18.Januar.2010 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.