Jump to content

Sjekker du brannslukkere ombord ofte? gjør slik:


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Sjekker slik årlig både i båt og heime. Viktig det.

 

Skum eller pulver, uansett, rist og vend på slukkeren. Du skal kjenne/høre at innholdet flytter seg inni tanken. Pulver kan ofte "sette" seg i bunnen av apparatet. Bank med gummi-klubbe, rist osv...så løsner det.

Sjekk av måler/trykk-indikator er LIKE viktig. Tenk om slukkeren har vert lekk, og sjølufta har irret fast nåla? Her trenger du varmt vann. Senk apparatet feks i badekar, eller dusj med varmt vann. Da vil nåla vise økt trykk dersom det er oki :smiley:

 

Alle i familien kan selvsagt bruke slukkeren?

Ellers er det verdt de 3-400 kr å kjøpe nytt apparat, for så å la det gamle bli testapparat :cheers:

Ofte har lokale brannstasjoner familiedag, eller kunnskap til å hjelpe dersom en er i tvil:

 

Brannfritt år :fireworks3::fireworks1:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Meget god påminnelse. Alle bevegelsene i båt gjør at pulveret lettere klumper seg. Anbefaler å riste opp dette en gang i måneden.

 

PS: Det er oppdaget feil på enkelte pulverslukkere av merkene NOHA, GLORIA og REDO. Feilen gjør at apparatet ikke vil virke ved en brann.

 

Se link.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Skumapparat bør vel ikke være i båten over vinteren hvis det er frost.....

Har vurdert skum da pulver er noe dritt. Fyrer du av et pulverapperat så legger jo pulveret seg overalt og er nesten umulig å bli kvitt. Det går jo an å ta skumapperatet med hjem for vinteren. Men er skumapperatet godkjent for bruk i båt? Har sjekket litt med dette for å ha det hjemme, og der er det ikke godkjent, det skal være pulver eller vannslange sier brannvesenet....

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
Share on other sites

Pulverapperater tar ikke skade av og henge ute om vinteren i minus 40.

 

 

 

Et godt alternativ er Vanntåke og Kullsyreapparat (CO2) før en fyrer av pulverapparatet.

 

Skumslukker av høy kvalitet , Kan erstatte pulverslukker i bolig.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det finnes skumslukkere som tåler frost til -20 gr. Vet om bare en type på 2 ltr. som burde være tilstrekkelig som et et ekstraapparat. Disse har blitt overkommelig mht. pris, ca. kr 700.

 

Skumslukker kan erstatte pulverapparater i bolig, men da må den være noe større, dvs. 9 kg.

 

http://www.tryggogsikker.no/html/806.html

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Jepp, skumslukker var årets (dvs. fjorårets) julegave til huset . har tenkt på det lenge , men nå gjorde jeg det.

 

 

Jeg har pulverapparat til båten, her er det vel det viktigste å slukke hvis uhellet er ute, da det lett står om liv. Byttet her ut 15 år gammel pulver med nytt i fjor. Kjørere jevnlig test om at det er trykk på beholder , samt at pulver beveger seg når man snur apparat på hodet.

Litt viktig å gjøre det man tenker på :yesnod:

 

Her er en liten historie om det : har hjemme liggende en "dupp" som jeg kan koble på nøkkelknippe, slik at det flyter opp en dobbe hvis man miste nøkkel på sjøen. I november skulle jeg låse opp til brygga og klarte samtidig å miste nøkkel til brygge ,bil,hus i sjøen, ca 2-3m dyp. F............... :headbang::headbang::headbang: , da tenkte jeg på "dupp'en" som lå hjemme, jeg så ikke nøkkel igjen da det var litt krusning på sjøen, så det endte med årets siste og kaaaaaaaaaaaaaldste bad, samt det korteste. :lol:

jeg fant nøkkelen :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ett triks for å sjekke at pulvereret ikke har "satt seg".... Legg apparatet på skulderen og legg øret inntil. Så "bukker" du pent fremover mens du lytter i apparatet. Hvis pulveret er løst og fint vil du høre det risle og bevege i en jevn strøm. Er det en eller flere klumper vil du høre det som små dunk. Så lenge manometeret er på grønt og pulveret flyter fint uten klumper er det OK. Ta "bukketesten" hvert år så har du kontroll. Jeg kjøper nye apparater når de gamle går ut på dato, og nedgraderer de gamle som backup rundt omkring i kjeller, garasje osv.

Link to post
Share on other sites

Alle apparatene ombord ble i høst skiftet ut etter at vi havnet midt opp i en båtbrann i Sandspollen i august. Denne brannen satt oss i etterkant i sving med å sette sikkerheten i fokus ombord. I tillegg har Astor fått flere apparater ombord.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Har opp gjennom årene vært borti MANGE pulverapparater med manometer som har vært fast, står på grønt men under den årlige servicerunden sjekkes de mot annet manometer på egen ventil og det er det ikke skjelden der er uoverensstemmelse, noen ganger er apparatet trykkløst med manometer på grønt...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...