Roger jo Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 på utflukter med hele skoleklasser og musikkorps usikret bak på gamle lastebiler . . . . Verden har heldigvis gått fremover. Har den det???? Vi bygde opp karmene med trelemmer så vi ikke skulle dette av og farten var tilpasset lasten. I dag lar flesteparten av dere ungene sitte på dekk og holder seg fast i pulpitten i STOOOR FART. Ha fortsatt et Godt Nyttår. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Gunga Din Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 Vi læt ungarne dykke fra pulpitten under båten og opp i aktern !! og det var mitt ute i Kategatt ........STOOR Fart, njaa allt er relativt ,snarare ingen vind alls! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 Bare på faenskap laga eg ein tråde i går,feks om en tør la barna sove i AC i fart...det kan jo komme eksos fra slangen !!! HALLO?!?!?!? Neste tråd eg skal lage er om en tør kjøre båt i regnvær. En kan risikere at tak-ventilene lukker seg i stampesjø, luft-tilførsel til motor er underdimmensjonert, og med regntung kalesje som er nøyaktig tilpasset båten, så kan ein risikere at motoren bruker opp luften i kupèen, og en dør av luftmangel....når en passaere 2000 o/min. Båt er akkurat så farlig som du gjer det til. Er du ein papirets mann, uten tillit til installasjoner ombord. Og i tilleg smånevrotisk, så er det nok vanskelig å kose seg i båt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
avmønstret5 Svart 2.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 (redigert) "En papirets mann", den har jeg ikke hørt før :lol: Redigert 2.Januar.2010 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 Jeg er ingen erfaren båtmann med lang erfaring...men har alikevell noen meninger om dette spørsmålet. Etter min mening gjennomgår de fleste båtfolk gjennom flere faser Det første stadiet er når en er nybegynner og ikke har oversikt over hvilke farer sjølivet er forbunnet med. Da kan en lett gjøre dum dristige ting som kan få fatale følger. Det andre stadiet er når en begynner å forstå hvor alvorlige konsekvenser det kan få hvis en ikke tar de nødvendige forhånds regler. I denne fasen blir en enten redd og overbeskyttende, og gir opp båtlivet. Eller en lærer seg den nødvendige respekten både for de kreftene som sjøen og båten representerer. En erfaren båtmann er en som viser respekt for sjøen, sammtidig som han/hun ikke nødvendigvis behøver å være utrustet til jordomseiling for å ta en liten tur utpå sjøen en varm juli kveld. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
2nd Trikker'n Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 Det omkommer i gjennomsnitt 32 personer årlig ved bruk av fritidsbåt i Norge. Alle disse menneskene er noens foreldre, barn og søsken. Hvert enkelt tilfelle er tragisk for dem det rammer. Vi bør alle ta dette alvorlig. Lurer på hvor mange færre tragedier det hadde blitt om vi kunne bli kvitt fylla på sjøen? Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 Jeg er ikke så veldig bekymret for å være i båt i det hele tatt. Er derimot ganske bekymret for å havne utenfor båten vinterstid. Da er det ikke mange minuttene man har til rådighet før det går gale. Og som dykker har jeg ofte tenkt på hvordan få en bevisstløs person opp i båten. Hjelper lite med bade stige da....... Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Farco Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 hvor mange færre tragedier det hadde blitt om vi kunne bli kvitt fylla på sjøen? Det får vi forhåpentligvis dessverre sannsynligvis aldri rede på. Men så er det noe som heter "det man ikke vet, har man ikke vondt av". Nei, jeg forsvarer ikke fyll på sjøen. Men, enda værre er det kanskje hvis kritisk utstyr ombord har blitt installert i fylla? (Ref. andre, parallelt løpende tråder ang. frykt for CO og andre usynlige farer ombord.) På den annen side; hvis skippern har "en liten en" under vesten, blir kanskje lukkemuskelen så slapp at man får testet CO varsleren? Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
avsluttet Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 Jeg skrev heller ikke at jeg var i mot sikkerhet i båt, rettet bare et spørsmål om sikkerheten tar over i forhold til andre områder en beveger seg på, og prøver å få en diskusjon rundt det. Neida jeg synes absolutt ikke det, det burde i så fall komme frem i de aktuelle emnene det diskuteres.... Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 Ifølge Kåre Nesheim, Røde Kors, så er 40 % av de omkomne på sjøen alkoholpåvirket. Hvorvidt de ville ha overlevd om de var edru, vil vi aldri kunne vite. Men de ville helt sikkert ha klart seg mye bedre. Nesheim skriver forøvrig: "Alkohol og faren for hypotermi Allerede etter små mengder alkohol, lammes kroppens kompensasjonsmekanismer - Mer blod enn normalt pumpes ut i huden, og personen kjøles mye raskere ned - Den tiden man kan klare seg i kaldt vann, blir faktisk halvert" Sjøfartsdirektoratet skriver: "Fall over bord, kantring og kollisjoner er de viktigste årsakene. Nordmenn undervurderer risikoen når de inntar alkohol i båt. De fleste ulykkene skjer når vi tror det ikke er farlig, når det er fint vær og vi koser oss og tar et glass". Dette er vel relativt klar tale? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 Å få en bevistløs person opp i båten må være en gjennomprøvet og drillet manøvre i alle lystbåter. Ikke hyggelig å komme til havn med et lik på slep. Sitér dette innlegget Link to post
GeirV Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Sikkerhet er jo viktig i båt! Selv har jeg hjelm på i tilfelle jeg får en bom i hodet. Har motorbåt selv, men man vet jo aldri om en seilbåt skulle komme snikende og slå bommen i hodet på meg...Fra spøk til revolver; Ser ikke noe galt å tenke sikkerhet, så lenge det ikke går på bekostning av hyggen og moroa. Balanse her, som på de fleste andre plan i livet..... Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Og jeg som akkurat hadde tenkt meg ned til båten for å få fred for kjerring og barnebarn. Tenk om noe skjer ombord når jeg fyrer i gang maskinen. . Får se i medisinskapet om det er hjelp å få. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Statistisk så viser det seg at flest normenn dør i sengen . ... Ah, det forklarer lakenskrekken min. Rent instinkt ... Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 En fornuftig HMS for store/små er tiltak som sikkert gjør båtlivet bedre?? Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Får sette opp et skjema for risiko analyse før turen... Sitér dette innlegget Link to post
kaptein02 Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Re: Hvor farlig er det å være i båt? Det er så farlig som du sjølv gjør det til, pleide onkelen min å seie til meg! Sitér dette innlegget Kæptn båtløs... Link to post
Bitteliten Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 (redigert) Før i tiden kjørte vi også på utflukter med hele skoleklasser og musikkorps usikret bak på gamle lastebiler . . . . Verden har heldigvis gått fremover. Før i tiden startet man gjerne med at han far og han bestefar hadde ei snekke som man var med uti og dørga litt og satt noen garn. Noen ganger var det dårlig vær også - og da så man på de voksne og var trygg. Ofte fikk man styre også - når man var en liten knert, og man var ikke lite stolt når man la til å brygga første gang. Også fikk man robåt, også etter noen år fikk man en liten påhenger. Og etter konfirmasjonen og noen sommerjobber kjøpte man en dødsrå Gh10 med 9,9 hester. Og den gikk rå fort. Den gjorde 20 knop med litt medvind og en tom glassflaske med cola ved siden av. Men hadde du med ei dame - da gjorde den bare 18 - og dama måtte helst være godt fortung for at dere skulle komme lett i plan. Så fikk man seg kanskje en 18 foter og etter en stund fikk man familie og da sparte man til en Skilso 23 eller nidelv 23. Og drømmen var en Nidelv 28 eller en Scand snekke med akterkabin og egen do. I dag er førstebåten enten en 40 fots seilbåt eller en 33fots daycruiser med toppfart på 35 knop. Man har ikke så mye kunnskap, men man har penger. Også har man hørt at det er noe som heter sjømerker - men vet ikke så mye for kartplotteren viser jo hvor du skal kjøre - nesten som i bilen. Det er sikkert trygt - for vannet ser så flatt ut. Også vokser man raskt i gradene og snart har man en 45 foter. Ikke kan man skru så mye heller - for man har jo verksteder til å gjøre slikt. Og som 16 åring får man en RIB som gjør 46 knop - og kjører fritt rundt omkring. hormonene er de sammen, viljen er den samme, men det er så stas å være litt gal for da kan man legge kule filmer på youtube og le av at det gikk bra denne gangen også- Poenget er at det er 100 ganger enklere å kjøpe seg en dyr og stor båt der både aksjonsradius, tid på vannet og konsekvensen av å gjøre feil er så mye større enn det var før. Trafikken er også mye større enn før. For 30 år siden fantes det ikke smekkfulle havner på envher odde. Og båtene var mindre, gikk saktere og hadde mindre aksjonsradius. Å være på vannet er ikke farlig - bare man har vett til det. Vett til å vite når det er greit og vett til å vite når det ikke er greit. Akkurat der skorter det litt hos enkelte. Og kommer akkurat den enkelte i mot deg i en RIB i 46 knop - da gjør det vondt for deg også. selvom du kan alt om sjøveisreglene. Dette forumet er i mine øyne et av de viktigste tingene som har skjedd på mange år for økt sikkerhet på sjøen. Fordi her er det mange som er opptatt av og har kunnskap om livet på sjøen. Både fra en profesjonell synsvinkel og fra en amatør synsvinkel. Vi deler erfaringer og tanker - og vi formidler holdninger. Mange av de holdningene går inn i det som så enkelt og så vanskelig kalles "godt sjømannskap". I tillegg er det flott at det kommer obligatorisk båtførerbevis nå - selvom reglene etter min mening kunne vært hakket strammere på hvems om må ta beviset. Redigert 5.Januar.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Helt enig med deg Bitteliten. Det farligste med å være på sjøen er nok å være uerfaren og i tillegg ha litt "verdensmestermentalitet". Hvis man ikke er vant til å være i båt kjenner man ikke til, og tenker ikke nødvendigvis over, de tingene som potensielt kan være farlig. Ellers er vel ikke båtliv spesielt farlig, selvom media ofte vinkler det slik. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Jeg tror man må ha en frykt og en respekt som står i forhold til farene. Det virker for meg som om en del ulykker oppstår fordi mange har fått muligheten til å forskyve denne balansen uten å selv være klar over det. Å regulere trafikken på sjøen med begrensninger og opplæring tror jeg kan være forebyggende på dette området. Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Dere glemmer alkoholen folkens! Statistikken forteller oss at det i nesten halvparten av dødsulykkene ikke er størrelsen på båten, knoppen eller erfaringen som er avgjørende, men størrelsen på promillen. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Hvor stor kan en promille bli da?? Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 (redigert) Jeg pleier å passe på at promillen ikke blir særlig mye større enn en mellomstor hund, det skulle tilsvare en sånn 15-20 kg og 30-40 cm høy Men, det er vel ikke mye statistikk som sier noe om hvor høy promille forulykkede hadde? Den "vanlige" statistikken sier vel bare "med alkohol i blodet"? (og ikke om det var "en øl"-promille eller "helflaske polets 60% på en 1/2-time"-promille) Uansett er vel alkohol på sjøen en av de tingene som har blitt bedre, i gamle dager TM tok vel så godt som alle "noe i kaffen" eller en bayer ved roret. Det var vel også nærmest akseptert som "sånnt som skjer", om snekka til han gamle Olav ble funnet kjørende i ring helt alene og forlatt med en tom flaske sprit eller to stående på motorkassa... Redigert 6.Januar.2010 av millisivert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 9.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2010 ... alkohol på sjøen en av de tingene som har blitt bedre ... Denne tesen stemmer dårlig med undersøkelsen som Sjøfartsdirektoratet beskriver i linken ovenfor. De konkluderer nemlig med at "Nordmenn har fått dramatisk dårligere holdninger til å drikke alkohol når de kjører båt". (Forøvrig var begrepet "størrelse på promillen" bare ment som en språklig lettsindighet i sammenligningen med "størrelsen på båten, knoppen og erfaringen". Dere tok ikke den?). Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 9.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2010 (redigert) Er det på tide å ta et oppgjør med "kjørepilsen", eller skal en tenke som den berømte engelske jordomseileren Sir Franchis Chichester (navnet er sikkert stavet galt). Å seil godt edru er ingen kunst men å seil godt full er en stor kunst. Redigert 9.Januar.2010 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.