Jump to content

Er båtførerbeviset registrert noen steder


John_Kr

Recommended Posts

Dette var et kveldskurs og jeg tviler på at skolen har arkivert disse papirene.

 

Må vel lete litt mere eller ta prøven på nytt, det er jo skjedd en del nytt i de senere årene.

 

Det du sier jada at det ikke finnes noe registrering på disse båtførerbevisene.....

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Det du sier jada at det ikke finnes noe registrering på disse båtførerbevisene.....

De som har utstedt beviset bør vel sitte med noen opplysninger om hvem som har fått det, vil jeg tro. Har ikke hørt om noe offentlig register over utstedte båtførerbevis, men dette er egentlig ren tipping fra min side, ikke nødvendigvis fakta :flag: :flag:
Link to post
Share on other sites

Det er registrert i et offentlig register. Jeg tok kontakt med de for noen år siden for å få et nytt et, og de sa at det ikke var noe problem.

 

Men jeg klarer ikke å komme på hvor det var jeg ringte. men hvis man ringer politiet eller noe så kanske de kan komme med noe info.

 

Kommer tilbake til hvor det var hvis jeg får litt fart i hodet :flag:

 

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Det er registrert i et offentlig register. Jeg tok kontakt med de for noen år siden for å få et nytt et, og de sa at det ikke var noe problem.

 

Men jeg klarer ikke å komme på hvor det var jeg ringte. men hvis man ringer politiet eller noe så kanske de kan komme med noe info.

 

Kommer tilbake til hvor det var hvis jeg får litt fart i hodet :flag:

 

 

Erik

Ja tusen takk, det er verd å vente...... :flag:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Vi som driver som autoriserte sensorer for Båtførerprøven er pliktige til å rapportere alle utstedte bevis inn til Sjøfartsdirektoratet hvert år.

 

Jeg vet at det har vært litt "så som så" med rapporteringen fra enkelte sensorer, dermed har man ingen garanti for at det virkelig er blitt rapportert   -   men det er absolutt verdt forsøket å kontakte direktoratet.

 

Men uansett så koster det kun 200 kroner å avlegge prøven på ny  -  for stoffet kan du selvfølgelig fortsatt  :flag:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Vi som driver som autoriserte sensorer for Båtførerprøven er pliktige til å rapportere alle utstedte bevis inn til Sjøfartsdirektoratet hvert år.

 

Jeg vet at det har vært litt "så som så" med rapporteringen fra enkelte sensorer, dermed har man ingen garanti for at det virkelig er blitt rapportert   -   men det er absolutt verdt forsøket å kontakte direktoratet.

 

Men uansett så koster det kun 200 kroner å avlegge prøven på ny  -  for stoffet kan du selvfølgelig fortsatt  :flag:

 

mvh

Poseidon

Skal sjekke dette opp med Sjøfartsdirektøratet.

 

Om jeg kan stoffet så må jeg si at jeg trudde at jeg kunne mere i dag en den gang jeg tok prøven. Sjekket i dag på Din Side, hadde ikke alle spørsmålene rett nei. :flag:

 

Link:

http://php.dinside.no/php/art.php?id=20494

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Om jeg kan stoffet så må jeg si at jeg trudde at jeg kunne mere i dag en den gang jeg tok prøven. Sjekket i dag på Din Side, hadde ikke alle spørsmålene rett nei. :flag:

 

Link:http://php.dinside.no/php/art.php?id=20494

Phuuu...... Fikk bestått iallefall...men det varsåvidt :flag:

 

mvh

harBayliner

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

Dette er ikke til å tro!

 

Akkurat den samme testen har vært lagt ut tidligere. Da kommenterte jeg en feil, og testen ble fjernet. Nå er den tilbake med nøyaktig samme feil!

 

Men hvis du hadde mer enn en feil   -   da er det ikke testen sin skyld . . . .

 

mvh

Poseidon

 

PS

Når de i innledningen påstår at du ikke får svaralternativer til den ordentlige prøven, så er det også feil, nå får man nemlig svaralternativer på nesten alle spørsmålene. Derfor er prøvetiden redusert fra to timer til en.

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det burde vel stått noe om hvilket fortegn det er på deviasjon eller missvisning. Øst/vest  :headbang::sleep:

Fortegnet turde jeg ikke regne som feil, etter som jeg ikke visste om det var bare på min nettleser at "fortegnet" fremkom som et lite kvadrat.

 

Den feilen som jeg hadde i tankene og som jeg slo ned på ifjor var den med hvilke sektorer på lyktene som representerer fare. Der får man nemlig "feil" på både rødt og grønt, og man mener at "rett" skal være klippsektor. Så vidt jeg kjenner til er klippsektorene forlengst fjernet fra lyktene på norskekysten, men pytt, pytt . . . .

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Men uansett så koster det kun 200 kroner å avlegge prøven på ny  -  for stoffet kan du selvfølgelig fortsatt  :smiley:

Hei,

hvor er det man kan avlegge prøven for 200 kroner? Jeg ville jo håpe at admiralen og jeg burde greie testen uten å gå på et kostbart kurs etter 15 år i egen båt (selv om man aldri skal være for sikker... :cheers:)

Link to post
Share on other sites

Den feilen som jeg hadde i tankene og som jeg slo ned på ifjor var den med hvilke sektorer på lyktene som representerer fare. Der får man nemlig "feil" på både rødt og grønt, og man mener at "rett" skal være klippsektor. Så vidt jeg kjenner til er klippsektorene forlengst fjernet fra lyktene på norskekysten, men pytt, pytt . . . .

 

mvh

Poseidon

Hva er en klippsektor?  :cheers:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Hei,

hvor er det man kan avlegge prøven for 200 kroner? Jeg ville jo håpe at admiralen og jeg burde greie testen uten å gå på et kostbart kurs etter 15 år i egen båt (selv om man aldri skal være for sikker... :cheers:)

Hei,

 

200 kroner er det gebyret som kreves inn for å gjennomføre prøven og skrive ut båtførerbeviset. Det er den taksten jeg bruker når noen møter som privatister hos meg. Hvis du går til www.sjovett.no og finner listen over godkjente sensorer, så finner du sikkert en i nærheten av der hvor deg bor. Ta kontakt og spør om det er greit at du møter som privatist  -  det bør det være.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg tok båtførerbeviset på ungdomsskolen for 15år siden eller noe slikt. Jeg tok kontakt med sjøfartsdir for å få nytt bevis i fjor, og det lar seg gjøre å få ett nytt bevis. Her er svaret:

 

......

Jeg kan desverre ikke finne deg i vår database.

Det du da kan gjøre er å kontakte skolen eller plassen du tok beviset, evt. sensoren og høre om de har et register over beståtte båtførerprøver. Hvis de har det, ber du dem sende deg en skriftlig bekreftelse på at du har bestått prøven.

 

Så sender du bekreftelsen, et passbilde og kopi av gyldig legimitasjon til meg.

 

Hvis du tok beviset på ungdomsskolen:

Det du da gjør er at du sender en kopi av vitnemålet ditt fra ungdomskolen (det skal stå at du har hatt faget som valgfag), passbilde og kopi av gyldig legimitasjon til meg, så lager jeg et båtførerbevis duplikat til deg.

......

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

200 kroner er det gebyret som kreves inn for å gjennomføre prøven og skrive ut båtførerbeviset. Det er den taksten jeg bruker når noen møter som privatister hos meg. Hvis du går til www.sjovett.no og finner listen over godkjente sensorer, så finner du sikkert en i nærheten av der hvor deg bor. Ta kontakt og spør om det er greit at du møter som privatist  -  det bør det være.

 

mvh

Poseidon

Jeg sjekket med Folkeuniversitetet i Oslo i fjor - de tok 500 kroner. Jeg får ta en ringerunde til flere.

Link to post
Share on other sites

Jeg sjekket med Folkeuniversitetet i Oslo i fjor - de tok 500 kroner. Jeg får ta en ringerunde til flere.

Det høres jo alt annet enn "folkelig" ut   -   "grådig" var kanskje et ord som passet bedre... :smash:

 

Jeg vil håpe at du har bedre hell hos de andre på ringerunden, ellers får du legge Stavanger inn på sommerens reiseplan...

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Lurer på om jeg kan få båtførerbeviset. Jeg tok prøven på ungdomsskolen for 33 år siden. Fikk da et diplom ( som jeg tror jeg har fremdeles) som jeg kunne vise for å få båtførerbevis den dagen jeg fylte 16 år. Det ble imidlertid aldri til at jeg tok ut båtførerbeviset. Er dette diplomet fremdeles gyldig tro?

Link to post
Share on other sites

Jeg vet at det har vært litt "så som så" med rapporteringen fra enkelte sensorer, dermed har man ingen garanti for at det virkelig er blitt rapportert   -   men det er absolutt verdt forsøket å kontakte direktoratet.

Heisan  :crazy:

Vi får mange forespørsler om dette og tok det opp med Sjøfartsdirektoratet under møtet i Tromsø i helgen. Svaret er at Sjøfartsdirektoratet har et register som begynner å bli bra ajour, men hvis det er mange år siden prøven ble avlagt, så har Poseidon rett i at registeret er mangelfullt. Ved å kontakte Fritidsbåtkontoret i Sjøfartsdirektoratet får du vite om prøven er registrert og de utsteder eventuelt et duplikat. Både skolene og sensorene har plikt til å rapportere inn avlagte prøver. Hvis det ikke er mulig å dokumentere at prøven er avlagt er det, som Poseidon sier, ingen vei utenom å måtte avlegge en ny prøve. For de av baatplassfolket som bor i Oslo eller omegn, kan prøven i så fall avlegges hos oss!

Hilsen Syvert  :wink:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hvis det ikke er mulig å dokumentere at prøven er avlagt er det, som Poseidon sier, ingen vei utenom å måtte avlegge en ny prøve. For de av baatplassfolket som bor i Oslo eller omegn, kan prøven i så fall avlegges hos oss!

Hilsen Syvert  :yesnod:

... og de som er så heldige å bo i stavangerområdet kan selvfølgelig avlegge prøven hos meg...

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...