Rikosjett Startet 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 3.Januar.2010 Har en Yamaha 130hk to-takt, går det an å få den til å gå på Etanol E85? De fleste 4-takts bilmotorer kan bygges om! Lover å ikke drikke av drivstoff tanken :-) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 (redigert) Lover å ikke drikke av drivstoff tanken :-) Sett på flåklypa GP ?? Kan ikke se noen store problemer, men det er noen ting du må få ordnet først... Alle slanger/bensinpumpe membraner/ O-ringer i drivstoffsystemet MÅ takle etanol . Du må finne en 2-takts olje som kan blandes med E85, slik jeg har forstått det så er det enkelte typer som vil skille seg ifra etanolen. Du må holde ALT vann ute ifra drivstoffsystemet.... vann i systemet og bensin/etanolen kan/vil skille seg . Du må sette inn endel større hoved dyser i forgasserne... Hvis jeg husker riktig så er forskjellen... Med vanlig bensin trenger du 14.68:1 ( 14.68 Kg luft til 1 Kg drivstoff ) Med E85 trenger du 9.87:1 ( 9.87 Kg luft til 1Kg drivstoff ) Med E100 trenger du 9:1 ( 9 Kg luft til 1 Kg drivstoff ) Spør ikke hvor mye en Kg luft er, vet bare at det er endel.... Dette gir en forskjell på 14.68/9.87 = 1.49 ... enkelt forklart må du endre dysene så du får 49% mere gjennomstrømning....tror jeg Du VIL få et høyere drivstoff forbruk i liter... men på den positive siden KAN du hente ut mere krefter HVIS du planer toppene litt ( E85 er jo nærmere 105 oktan ) , som en bieffekt vil antagelig stemplene i motoren få endel bedre kjøling ( stemplene kjøles hovedsakelig av drivstoffet som suges inn i motoren ). P.S sier det pang tar ikke jeg skylda P.S 2 Du må gjøre et valg ... enten ren bensin ELLER E85 . ( Hvis du ikke planer toppene kan du slippe unna med å bytte tilbake til de gamle dysene i forgasserne hvis du ønsker å bruke bensin igjen...) Arne Kjetil Redigert 3.Januar.2010 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Rikosjett Svart 3.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Hmm tja motoren er jo gammel, men god. Vet ikke om det selges E85 i Trondheim ennu! Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Vet ikke om det selges E85 i Trondheim ennu! Statoil Nardo Torbjørn Brattsvei 13 7032 Trondheim Skal ha E85 utifra Statoil sine sider.... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
68 GT Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Jeg prøvde 20-25L på en 40 Evin,jeg hadde ikke gjort noe ellers med motoren og syns den ble noe tungstarta og mindre effekt....kunne minne om overvintret bensin,på denne båten utgjør det ca 2 knop. Men billig var det,kostet ca 7,- NOK i Sverige Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Droll Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Jeg prøvde 20-25L på en 40 Evin,jeg hadde ikke gjort noe ellers med motoren og syns den ble noe tungstarta og mindre effekt Er ikke noe rart.... for å få det riktige blandingsforholdet imellom luft/drivstoff MÅ hoved dysene i forgasseren byttes til en større typ ( Ca 49% større gjennomstrømning ), tomgangs dysene må også justeres UT så motoren får mere drivstoff . Uten disse endringene får motoren ALT for mager blanding ( dårlig effekt og tungstartet )... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
king kong Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Her kan du lese litt mere. http://www.etanol.nu/ombygg-forgasare.php Billigere blir det ikke og bruke dette drivstoffet, som Droll påpeker må det ca 40%mer drivstoff til for at motor skal gå med riktig blanding og da hjelper det lite at prisen er 7-8 kr literen. MVH kk Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Har en kompis og andre bekjente som kjører drifting, de kjører e85 og ja det er fylling på statoil i tr.heim. Kompisen min sier det er slik droll sier om ting og tang, men da min kompis sa bilen må ha 30% mere fuel. Likevel nå siste løpet denne sesongen på lonke i høst (2009) så var det ganske kaldt, og det var tungstartet ja. Husker ikke om han nevnte det var slik til vanlig. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Droll Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Her kan du lese litt mere. http://www.etanol.nu/ombygg-forgasare.php Takker for den linken, var mye interessant å hente der... Kan blandt annet finne ut ca hvor mye større dyser en trenger . Ved å rote litt dypere på siden kan en finne ut at Klotz har noen oljer som fungerer fint med E85, og at bla Statoil "low smoke 2-takts olje" IKKE fungerer ....- Har en kompis og andre bekjente som kjører drifting, de kjører e85 og ja det er fylling på statoil i tr.heim. Det som mange liker med E85 er oktan verdien... med 105 oktan på tanken kan en tillatte seg litt ekstra grom triks på motoren.... ( Høyere kompresjon, høyere ladetrykk ved bruk av turbo, og siden en dytter inn mere drivstoff ( som gir en ganske betraktelig økning av kjøling på stemplene ( spesielt på 2-taktere )) kan et tillate mere aggressive innstillinger på motoren.... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Christensen Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 (redigert) Vi Bruker E85 på rallybilen, den skal ha ganske mye mere fuel enn på bensin, vi er oppe i 9 liter på mila!! en sugemotor vil ikke ha så mye effektøkning uten massiv ombygging, en av de gode egenskapene til e85 er at den har et høyere oktantall enn bensin og tåler dermed høyere kompresjon / Turbotrykk. For å få ut maks av drivstoffet bør det også gjøres noe med kompen! (Høyere komp) Sorry Droll, hadde ikke scrolla inlegget ditt helt ned jeg, du har jo med de tingene jeg nevnte! Redigert 3.Januar.2010 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
68 GT Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Hørte en gang for mange år siden at en gubbe hadde 2 tanker,en med bensin og en med parafin. Kjørte 2T motoren sin varm på bensin og slo deretter over på parafin. Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
SeaRaymond Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Og hørte også historien om min bestefar som tok raskt liv av sin 28 hk evinrude på denne måten (på 60 tallet?) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Hørte en gang for mange år siden at en gubbe hadde 2 tanker,en med bensin og en med parafin. Kjørte 2T motoren sin varm på bensin og slo deretter over på parafin. Yamaha hadde rundt 1980 etpar modeller som var bygd for slik bruk. Har selv, ved en liten feiltakelse, kjørt 60hk'en min på en blanding av bensin og parafin. Mer tungstartet men fikk samme fart som ellers. Og mye røyk..! (spørsmålet er vel da hvor mye parafin som tåles før oktantallet synker så mye at det går utover stempler osv - en totakter tåler ikke allverden med tenningsbank/detonasjon....) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mulligan Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Yamaha hadde rundt 1980 etpar modeller som var bygd for slik bruk. Og som hadde det tilfelles at de var nesten umulige å få startet. Og skulle de mot formodning starte, så falt de raskt frahverandre. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 De fleste ble nok ombygd til ren bensindrift... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mulligan Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Ombyging til bensindrift var ikke verre enn å snu ei kran på siden. De ble ikke noe bedre av det. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Påhengere er altfor dyre og enda viktigere sommeren er ALTFOR kort til å eksperimentere med "alternativt" drivstoff. :wink: Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
BAN Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Har en gammel Suzuki 3,5. Den har gått på opp til 60% parafin. Merket ikke noe galt. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Fra Tollvesenets avgiftshistorie. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.