Jump to content

Yamaha V4 130, Etanol E85 som drivstoff

Rikosjett

Recommended Posts

Lover å ikke drikke av drivstoff tanken :-)

Sett på flåklypa GP ??

Kan ikke se noen store problemer, men det er noen ting du må få ordnet først...

• Alle slanger/bensinpumpe membraner/ O-ringer i drivstoffsystemet MÅ takle etanol .
  • Du må finne en 2-takts olje som kan blandes med E85, slik jeg har forstått det så er det enkelte typer som vil skille seg ifra etanolen.
  • Du må holde ALT vann ute ifra drivstoffsystemet.... vann i systemet og bensin/etanolen kan/vil skille seg .
  • Du må sette inn endel større hoved dyser i forgasserne...

Hvis jeg husker riktig så er forskjellen...

• Med vanlig bensin trenger du 14.68:1 ( 14.68 Kg luft til 1 Kg drivstoff )
  • Med E85 trenger du 9.87:1 ( 9.87 Kg luft til 1Kg drivstoff )
  • Med E100 trenger du 9:1 ( 9 Kg luft til 1 Kg drivstoff )

Spør ikke hvor mye en Kg luft er, vet bare at det er endel.... :smiley:

Dette gir en forskjell på 14.68/9.87 = 1.49 ... enkelt forklart må du endre dysene så du får 49% mere gjennomstrømning....tror jeg :smiley:

Du VIL få et høyere drivstoff forbruk i liter... men på den positive siden KAN du hente ut mere krefter HVIS du planer toppene litt ( E85 er jo nærmere 105 oktan ) , som en bieffekt vil antagelig stemplene i motoren få endel bedre kjøling ( stemplene kjøles hovedsakelig av drivstoffet som suges inn i motoren ).

P.S sier det pang tar ikke jeg skylda :lol:

P.S 2 Du må gjøre et valg ... enten ren bensin ELLER E85 .

( Hvis du ikke planer toppene kan du slippe unna med å bytte tilbake til de gamle dysene i forgasserne hvis du ønsker å bruke bensin igjen...)

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Jeg prøvde 20-25L på en 40 Evin,jeg hadde ikke gjort noe ellers med motoren og syns den ble noe tungstarta og mindre effekt

Er ikke noe rart.... for å få det riktige blandingsforholdet imellom luft/drivstoff MÅ hoved dysene i forgasseren byttes til en større typ ( Ca 49% større gjennomstrømning ), tomgangs dysene må også justeres UT så motoren får mere drivstoff .

Uten disse endringene får motoren ALT for mager blanding ( dårlig effekt og tungstartet )...

Arne Kjetil

Har en kompis og andre bekjente som kjører drifting, de kjører e85 og ja det er fylling på statoil i tr.heim.

Kompisen min sier det er slik droll sier om ting og tang, men da min kompis sa bilen må ha 30% mere fuel.

Likevel nå siste løpet denne sesongen på lonke i høst (2009) så var det ganske kaldt, og det var tungstartet ja. Husker ikke om han nevnte det var slik til vanlig.

Her kan du lese litt mere. http://www.etanol.nu/ombygg-forgasare.php

Takker for den linken, var mye interessant å hente der...

Kan blandt annet finne ut ca hvor mye større dyser en trenger .

Ved å rote litt dypere på siden kan en finne ut at Klotz har noen oljer som fungerer fint med E85, og at bla Statoil "low smoke 2-takts olje" IKKE fungerer ....-

Har en kompis og andre bekjente som kjører drifting, de kjører e85 og ja det er fylling på statoil i tr.heim.

Det som mange liker med E85 er oktan verdien... med 105 oktan på tanken kan en tillatte seg litt ekstra grom triks på motoren....

( Høyere kompresjon, høyere ladetrykk ved bruk av turbo, og siden en dytter inn mere drivstoff ( som gir en ganske betraktelig økning av kjøling på stemplene ( spesielt på 2-taktere )) kan et tillate mere aggressive innstillinger på motoren....

Arne Kjetil

Vi Bruker E85 på rallybilen, den skal ha ganske mye mere fuel enn på bensin, vi er oppe i 9 liter på mila!! en sugemotor vil ikke ha så mye effektøkning uten massiv ombygging, en av de gode egenskapene til e85 er at den har et høyere oktantall enn bensin og tåler dermed høyere kompresjon / Turbotrykk. For å få ut maks av drivstoffet bør det også gjøres noe med kompen! (Høyere komp)

Sorry Droll, hadde ikke scrolla inlegget ditt helt ned jeg, du har jo med de tingene jeg nevnte!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Hørte en gang for mange år siden at en gubbe hadde 2 tanker,en med bensin og en med parafin. Kjørte 2T motoren sin varm på bensin og slo deretter over på parafin.

Yamaha hadde rundt 1980 etpar modeller som var bygd for slik bruk.

Har selv, ved en liten feiltakelse, kjørt 60hk'en min på en blanding av bensin og parafin. Mer tungstartet men fikk samme fart som ellers. Og mye røyk..!

(spørsmålet er vel da hvor mye parafin som tåles før oktantallet synker så mye at det går utover stempler osv - en totakter tåler ikke allverden med tenningsbank/detonasjon....)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...