Jump to content

Leie seilbåt Kroatia/Hellas ?


Otto R

Recommended Posts

Hvor er det best å leie i forhold til rimelig flyforbindelse / fine seilforhold ?

 

Har kikket litt på noen tidligere tråder, men tar gjerne i mot litt mer info.

 

Varierer prisene noe spesielt ? Er det kvalitetsforskjell på utleierne, jeg har inntrykk at flere markedsfører seg med , størs og best og lengst erfaring.

 

Er det noe forskjell på juli/august tidsrom, når er det mest båt i havnene ?

 

Er det noen utleiere som er useriøs ?

 

Må man opp i nesten 20 000 for en uke for en ca 38 fots seilbåt ? :sailing:

Redigert av Otto R (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg reiser fra Split i begynnelsen av juli med en Oceanis 40 2008 modell. Sjekk med Normar Adventure i Son. Det er nå det lønner seg å bestille. Norvegian flyr direkte fra Gardermoen til Split. Du kan gå inn på hjemmesidene til : www. normar.no Så finner du link til utleie der.

Veldig bra service. Velger du å dra ned et par dager før og hjem en dag, eller to etter utleieperioden (ukedag) så blir flyturen billigere. Det er mulig å fly billigere også, men da må du regne med et bytte og litt venting. Husk å sjekke med SAS også, det hender det er billigere.

Link to post
Share on other sites

Har meget gode erfaringer med Nelsoncats www.nelsoncats.no som er agenter for Eckeryachting - ser at de også leier ut båter for NCP i Sibenik.

Ryanair begynner å fly fra Rygge til Zadar nå til sommeren.

Har selv leid båt for 4. sommeren på rad fra Eckeryachting.De har sine egne folk på alle deres baser og ikke et eller annet leieservicefirma som gir halvhjertet support. Båtene er alltid i tipp topp stand. Også enkelt å arrangere enveisseilaser med Eckeryachting - har også leid båt for 10 dagers tur.

Som Union har jeg også erfaring med at SAS er ofte like billig som de såkalte lavprisselskapene.

Redigert av Cooling (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når vi reiser nedover i mai, har vi leid en 44 fots katamaran hos Windward Islands. Den skal hentes/leveres i Sukosan. Kompisen vår som har vært ansvarlig for bestillingen, hadde ikke problemer med å prute ned prisen, verken hos disse eller hos andre som driver båturleie der nede. Så det er vel verdt å "prøve seg" med et motbud på tilbudet man får :sailing:

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

Link to post
Share on other sites

Leide charterbåt Hellas i høst via Salty Seas i Norge som igjen leier av Kirakolous i Hellas. Var misformøyd med båten som var svært sliten på tross av at den var bare 2 år. Sendte en oppsummering av punktene vi var misfornøyd med til Salty Seas etter hjemkomst men fikk aldri noen tilbakemelding. Vi holder oss unna dem for fremtiden!

Link to post
Share on other sites

Jeg leide av Kirakolous i Hellas gjennom Lunde Båt for et par år siden. Kjempefornøyd med alt. Bav 42 C.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Hvor er det best å leie i forhold til rimelig flyforbindelse / fine seilforhold ?

 

Har kikket litt på noen tidligere tråder, men tar gjerne i mot litt mer info.

 

Varierer prisene noe spesielt ? Er det kvalitetsforskjell på utleierne, jeg har inntrykk at flere markedsfører seg med , størs og best og lengst erfaring.

 

Er det noe forskjell på juli/august tidsrom, når er det mest båt i havnene ?

 

Er det noen utleiere som er useriøs ?

 

Må man opp i nesten 20 000 for en uke for en ca 38 fots seilbåt ? :sailing:

Priser: Sjekk på nettet, ikke så store variasjoner, men noe billigere i Kroaria.

Antall båter: I fellesferien og ut august er trykket stort og størst.

Useriøse utleiere? Ja det kan forekomme, bruk derfor store velrenomerte utleiere.

Den prisen du nevner er vel nokså realistisk, men avhenger av båtype, alder på båt og utleieperiode (vår, sommer og høst)

 

Vår og høst er fineste tiden, bedre plass i havner, rimeligere priser og mindre kulinger, særlig i Clycadene.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder tidsrom, vil jeg anbefale april/mai, da er det godt norsk sommervær i Hellas, med 25 grader om dagen og 15-20 om natta. Fjelltoppene er fortsatt hvite og det er skikkelig grønt og vårlig. Dessuten er det ikke altfor mye turister i båthavnene.

 

En liten hemmelighet er at EU har bygget store marinaer (i hvert fall i Hellas, der jeg har vært) som egentlig skulle drives av lokale krefter, men som i dag står tomme, altså gratis. Der overvintrer havets bohemer. I båthavna på øya Trizonia i Patrasgulfen traff vi for eksempel på James Wharram sin katamaran, Spirit og Gaia, som hadde ligget der på tredje året. Du finner sikkert flere sånne havner om du søker litt rundt på forskjellige forum.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder tidsrom, vil jeg anbefale april/mai, da er det godt norsk sommervær i Hellas, med 25 grader om dagen og 15-20 om natta. Fjelltoppene er fortsatt hvite og det er skikkelig grønt og vårlig. Dessuten er det ikke altfor mye turister i båthavnene.

 

En liten hemmelighet er at EU har bygget store marinaer (i hvert fall i Hellas, der jeg har vært) som egentlig skulle drives av lokale krefter, men som i dag står tomme, altså gratis. Der overvintrer havets bohemer. I båthavna på øya Trizonia i Patrasgulfen traff vi for eksempel på James Wharram sin katamaran, Spirit og Gaia, som hadde ligget der på tredje året. Du finner sikkert flere sånne havner om du søker litt rundt på forskjellige forum.

Ja, en fordel for noen oss som siger rundt her ned, men egentlig en typisk gresk tragedie. En mengde havner er finansiert med EU penger hvor "lure" entrepenører har tatt "sin del" så de holder, havne blir aldri ferdige, men entrepenøren bygger seg et ferieslott eller kjøper en 150 fots yacht med filipinsk mannskap. Trizonia er på en måte langturseilernes "tragediehavn" med mange forlatte båter og noe forsoffene langtidsliggere. Du finner nok ikke så mange av disse havnene på nettet. :nonod:

Nå har EU etter hva jeg har hør fremmet gigantiske krav om til bakebetaling på en del prosjekter.

Link to post
Share on other sites

Både Hellas og Kroatia er flotte områder, men det er en del forskjeller. Generelt set er det bedre infrastruktur med mange marinaer i Kroatia, bedre mat og men også dyrere i havner samt en del svært irriterende byråkrati og merkelige avgifter, som f.eks. en "naturpark"-avgift.

 

Seileforholene i Kroatia generelt sett noe mindre vind enn i Hellas, men det kan tidvis blåse veldig mye. En fallvind kalt Bora fra NØ kan nå storm styrke (høst og vinter orkan), men så er det en fralandsvind og lite bølger.

 

Hellas er veldig avhenig av hvilket område du velger. Kylkadene og Dodekaneserne blåser det friskt i juli/august, ofte opp mot sterk kuling. Spesielt i områder rundt og bak øyene kan det bli guffent for et utrenet mannskap. Saronsike bukt, Ioniske hav og nordlige egeerhav er snillere.

 

Har selv leid av Kiriacoulis og Sailgreece (http://www.sailgreece.gr/) og var godt fornøyd.

 

August bør man genrelt sett unggå både iHellas og Kroatia hvis man kan, veldig mange folk (fulle hanver) fordi de fleste søreuropesike land har sin hovedferie da, og veldig varmt. På den annen side er det jo liv i havna da...

 

Pris er avhengig av mange forhold, tidspunkt, type og alder på båt, utstyrsnivå (jolle m. påhenger, etc). Ønskser man å spare noen kroner kan man f.eks. lete etter enveischarter mot den fremherskende vindretingen, f.eks fra Paros til Athen. Ofte er det mulig å presse pris hvis man er fleksibel på båt og område og har is i magen til å bestillebåt rett før man skal feriere, men det er jo en risk.

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg henger meg på det som Krimart skriver og vil gjerne tilføye følgende:

Velger en Hellas og ikke er verdens mest erfarne seiler, vil jeg velge det rolig (værmessig) områdene sør for Athen , den Saroniske golf, fra Egina til Spetses. Fint og avslappende område med mange små perler. En annen mulighet er Ionien sea på vestsiden av Hellas. Her går kanskje direktefly til Perveza, og da har en de skogkledde området med øyene Lefkas, Kefalonike, Meganissi og Ithaka. Vakkert og rolig område, men obs for engelske flotiljaseiler, ikke alltid verden mest dreven båtfolk.

 

Kroatia har jeg nokså blandete følelser for ..som tidligere nevnt, byråkrati, dyre marinaer og nokså østeuropeisk form for service og vennlighet. Og maten, vel en kan være heldig. Men seiler en noe utenfor allfarvei, f.eks ute på øyene bedrer forholdene seg noe. Nå betyr ikke dette i seg selv så mye for charterseiler, man er et gjeng sammen og har det trivelig og deler på utgiftene, men for langturseilere er nok Kroatia bare måtelig populær.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Ok.

 

Da ville jeg valgt å seile sørover langs øyene Brac, Solta, Hvar og Korcula. Mine favoritthavner i dette området er:

Milna på Brac som er en flott liten landsby, Gjennom sundet mellom Brac og Solta har du SW på Brac en fin naturhavn; Lucice (blir rett S for Milna i luftlinje) her kan du ligge på bøyer. Nord for Starigrad på hvar ligger det flere flotte naturhavner: Luka Tiha. Hvar by må man se, men det vanskelig å finne plass (dessuten urolig i sydlige vinder) kom tidlig eller velg Marina Pamizana på andre siden av sundet og ta taxibåt inn. Korcula by Ø på øya med samme navn er også veldig flott, hakket finere enn Hvar etter min mening. Der ligger man i en ACI marina. Loviste på Peljesac er en grei naturhavn på veien til Korcula. Ellers finner du landsbyer og naturhavner spredd rundt i hele området så det er bare å prøve seg frem.

 

Følg med på værmeldingen, som regel har du hygeglige vinder og heller for lite enn for mye vind. Bora'en (vind fra NØ) er relativt snill på sommeren, og kan gi morsom seiling i kuling og lite bølger, men unngå om mulig havner som er åpne mot nord hvis det er meldt Bora. Vær spesielt obs ved tordenvær, kan komme noen skikkelige vindbyger.

 

Anbefaler å sjekke nettsiden http://www.skippertipps.de/ og kjøpe guideboken de selger. På tysk men ikke la det skremme deg, den er basert på kart og tegninger og ikke nødvendig å kunne så mye tysk.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei

Vi legger ut på tur fra påsken av, har muligens funnet den båten vi vil leie og ruten. Vi vil seile fra Volos og over til skiathos og så sørøst mot Marmaris. Jeg og madammen har tre barn med oss fra 1- 7, vi er vannt til en 24 fots First. Nå går vi for en trygg langkjølet engelsk båt. Disse kulingene dere skriver om, er dette noe jeg kan få ett problem med, så tidlig på året? Vi skal levere båten Tyrkia, er det mye byrokrati, for å seile inn i landet? må man f.eks melde sin annkomst til havnemyndighetene? Jeg ser mange positive sider med å reise tidlig, altså på våren. Ett lite problem som ser ut til å dukke opp, er fly. Mange selskaper flyr ikke så tidlig i sesongen, så det kan jo bli en utfordring. Den tyske boka/ var jo genial, finns det slike for Hellas /tyrkia og?

Redigert av sodne (see edit history)

stå i ro båt!

Link to post
Share on other sites

Seiler du fra hellas over til Tyrkia? Du må for all del logge inn i Tyrkia etter gjelden regelverk. Husk du seiler inn i et land utenfor EU-sone da må en følge reglene. I det området du nevner er Turkutreis innsjekkingshavn. Sørg for å ha pass for alle og skipspapirene i orden. Det er et byråkrati her men egentlig både effektivt og vennlig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...